Citat:
Ursprungligen postat av ET-hansen
Har fått svar på mina leverprover som 1.5 vecka in i sjukdomen visade 5.1 i ALAT, vilket ska vara markant förhöjt. Läste mig till att lätt förhöjt ligger mellan 2-3. Efter att det provet togs var jag sjuk i 1.5 vecka till och knaprade på med alvedon. Kunde inte ta ipren för jag mådde illa av den. Någon som har erfarenhet av ALAT-värden vid körtelfeber? Känns som att de i mitt fall var något över det som är normalt för KF. Väntar på samtal från läkaren. Lagom med midsommar imorgon! Bye bye beer...
Ja det är inte bara ölen du ska vara försiktig med, även ansträngande aktiviteteter, och det under lång tid. Körtelfeber har visat sig i ungefär 10% av fallen vara väldigt svår att bli helt frisk från, och det kan bero på hur man sköter sig. Frågar du mig som råkat ut för den kroniska varianten så ska du ta det "VÄLDIGT LUGNT" de närmaste månaderna och vara försiktig i, inga fysiska strapatser, heller inte träna så att du kör slut på dig (kanske inte alls träna!). Se till att få mycket vila och sömn.
Det som stod i media för ett tag sedan om en ung kille som inte fick ambulans och dog, var en kille som haft körtelfeber och ändå tränat på gymmet. Mjälten som var överbelastad brast... Levern tar också stryk, vilket vi läst om ovan, så försök undvik alvedon.