2012-05-22, 12:27
Medlem
Fick diagnos igår. Jag är avundsjuk på folk som säger att fyra dagar med feber och halsont är det värsta de haft. Själv har jag haft över 40 graders feber varje dag i snart två veckor. Mår illa som fan gör jag också och blåsor i läppen så man knappt kan öppna flabben. Man är ju måttligt sugen på att proppa i sig en massa tabletter också när man vet att kroppen redan jobbar som fan. Tar man ibuprofen så sabbar man magen och jag mår redan illa. Tar man paracetamol så får levern, som redan är svullen, jobba lite extra. Tar man inte det.... ja, då får man ligga där med 40.2.
Citera
2012-05-24, 10:17
Medlem
Jag måste fråga en sak om sjukdomen, efter att en person har haft sjukdomen, hur pass smittsam är den?
Låt oss säga att personen var sjuk för 4 månader sedan, och har sedan dess varit sjuk till och från (förkylningar, ont i halsen, sådana saker) vad är då risken för att själv bli smittat av det om man umgås med personen sexuellt?
Jag har blivit extremt nojig sedan jag fick reda på att personen har haft det, då jag absolut inte vill bli sjuk, har även fått reda på att personen har något virus just nu, men läkarna vet inte riktigt vad det är.

Jag googlade lite på det och läste mig till detta "Det krävs nära och upprepad kontakt för att överföra tillräckligt många viruspartiklar"

Min fråga är då är jag bara paranoid eller har jag något att oroa mig för? Om jag har något att oroa mig för hur många är måste man upprepa denna kontakt? (Jag vet att det är individuellt, men ändå)
Citera
2012-05-26, 14:38
Medlem
Fick reda på att jag hade körtelfeber idag. Har haft ont sedan en vecka tillbaka i halsen, men kollade inte upp det förren 4 dagar efter, läkaren sa att jag hade halsfluss och gav mig kåvepenin. Det blev inte bättre så gick till läkaren idag och fick veta att det var körtelfeber.
Känns skitkul nu när man ska ta studenten, bal på torsdag och alla studentfester + min studentresa känns ganska körd nu...

Om jag blir bättre i halsen, och endast har körtelfeber utan halsont och problem med levern t.ex. tror ni jag kan dricka på studenten + resan då?

Med tanke på allas inlägg här i tråden ser det inte så positivt ut :/
Citera
2012-05-27, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hkarolina
Fick reda på att jag hade körtelfeber idag. Har haft ont sedan en vecka tillbaka i halsen, men kollade inte upp det förren 4 dagar efter, läkaren sa att jag hade halsfluss och gav mig kåvepenin. Det blev inte bättre så gick till läkaren idag och fick veta att det var körtelfeber.
Känns skitkul nu när man ska ta studenten, bal på torsdag och alla studentfester + min studentresa känns ganska körd nu...

Om jag blir bättre i halsen, och endast har körtelfeber utan halsont och problem med levern t.ex. tror ni jag kan dricka på studenten + resan då?

Med tanke på allas inlägg här i tråden ser det inte så positivt ut :/

Har exakt samma problem ..
Citera
2012-05-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oskiii12
Har exakt samma problem ..

Fyfan, lider med dig! Jag frågade läkaren igår hur det var med alkohol, hon svarade ungefär: I läget du är nu kan du inte dricka. Jag frågade hur det var sen när jag inte var såhär (halsont, feber och sånt) Då svarade hon att det gick bra.
Men jag vetifan om hon var så kunnig, för många säger ju att man absolut inte får dricka...

Ska du också på studentresa?
Citera
2012-05-28, 13:44
Medlem
Har läst att man inte ska dricka förrän 4-6 veckor efter insjuknandet. Levern tar mycket stryk och svullnar upp så den behöver utrymme och tid till att läka. Min feber försvann idag efter 18 dagar i inferno. Underbart!
Citera
2012-06-21, 11:41
Medlem
Har fått svar på mina leverprover som 1.5 vecka in i sjukdomen visade 5.1 i ALAT, vilket ska vara markant förhöjt. Läste mig till att lätt förhöjt ligger mellan 2-3. Efter att det provet togs var jag sjuk i 1.5 vecka till och knaprade på med alvedon. Kunde inte ta ipren för jag mådde illa av den. Någon som har erfarenhet av ALAT-värden vid körtelfeber? Känns som att de i mitt fall var något över det som är normalt för KF. Väntar på samtal från läkaren. Lagom med midsommar imorgon! Bye bye beer...
Citera
2012-06-21, 13:18
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ET-hansen
Har fått svar på mina leverprover som 1.5 vecka in i sjukdomen visade 5.1 i ALAT, vilket ska vara markant förhöjt. Läste mig till att lätt förhöjt ligger mellan 2-3. Efter att det provet togs var jag sjuk i 1.5 vecka till och knaprade på med alvedon. Kunde inte ta ipren för jag mådde illa av den. Någon som har erfarenhet av ALAT-värden vid körtelfeber? Känns som att de i mitt fall var något över det som är normalt för KF. Väntar på samtal från läkaren. Lagom med midsommar imorgon! Bye bye beer...

Ja det är inte bara ölen du ska vara försiktig med, även ansträngande aktiviteteter, och det under lång tid. Körtelfeber har visat sig i ungefär 10% av fallen vara väldigt svår att bli helt frisk från, och det kan bero på hur man sköter sig. Frågar du mig som råkat ut för den kroniska varianten så ska du ta det "VÄLDIGT LUGNT" de närmaste månaderna och vara försiktig i, inga fysiska strapatser, heller inte träna så att du kör slut på dig (kanske inte alls träna!). Se till att få mycket vila och sömn.

Det som stod i media för ett tag sedan om en ung kille som inte fick ambulans och dog, var en kille som haft körtelfeber och ändå tränat på gymmet. Mjälten som var överbelastad brast... Levern tar också stryk, vilket vi läst om ovan, så försök undvik alvedon.
Citera
2012-06-21, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Ja det är inte bara ölen du ska vara försiktig med, även ansträngande aktiviteteter, och det under lång tid. Körtelfeber har visat sig i ungefär 10% av fallen vara väldigt svår att bli helt frisk från, och det kan bero på hur man sköter sig. Frågar du mig som råkat ut för den kroniska varianten så ska du ta det "VÄLDIGT LUGNT" de närmaste månaderna och vara försiktig i, inga fysiska strapatser, heller inte träna så att du kör slut på dig (kanske inte alls träna!). Se till att få mycket vila och sömn.

Det som stod i media för ett tag sedan om en ung kille som inte fick ambulans och dog, var en kille som haft körtelfeber och ändå tränat på gymmet. Mjälten som var överbelastad brast... Levern tar också stryk, vilket vi läst om ovan, så försök undvik alvedon.

Tack för dessa tips! Såhär i efterhand är jag nästan tacksam för de brutala symptom jag upplevde när jag var sjuk. Det tvingade mig att tänka om och jag kunde inte göra annat än att vila. Den uttalade tröttheten som man normalt får har jag knappt märkt av. Kan hända att den kommer senare. Har dock varit frisk i 3 veckor nu. Kan bero på att jag har haft det ganska lugnt den senaste tiden. Fysisk träning och öl får vänta! Ska till vårdcentralen nästa vecka och ta nytt leverprov.

Satsar på bra matvanor, mycket sömn och träning får ske i form av promenader. Känner mig faktiskt helt frisk nu, som före sjukdomen, men man vet ju aldrig. Konstigt att man inte ombeds mer vila när 1 på 10 får komplikationer...
Citera
2012-06-21, 16:04
Medlem
Sitter och väntar på blodprovs resultat som "rätt säkerligen" ska visa körtelfeber, har förbannat ont i halsen när jag sväljer men feber har jag endast haft vissa nätter. Min fråga är om det kommer fortsätta så eller om jag kommer få konstant feber om ett tag?
Citera
2012-06-21, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaiTakeAway
Sitter och väntar på blodprovs resultat som "rätt säkerligen" ska visa körtelfeber, har förbannat ont i halsen när jag sväljer men feber har jag endast haft vissa nätter. Min fråga är om det kommer fortsätta så eller om jag kommer få konstant feber om ett tag?

Time will tell! Alla får olika jobbiga symptom. Jag hade bara ont i halsen de sista tre dagarna av mina tre veckor. Däremot flög min feber upp i 40 grader första dagen och där ville den vara i tre veckor. Vissa får inte feber alls men väldigt ont i halsen. Har läst att ju äldre man blir desto vanligare är det med bara hög feber och förstorade lymfkörtlar, medan yngre oftare får ont i halsen.
Citera
2012-07-18, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ET-hansen
Time will tell! Alla får olika jobbiga symptom. Jag hade bara ont i halsen de sista tre dagarna av mina tre veckor. Däremot flög min feber upp i 40 grader första dagen och där ville den vara i tre veckor. Vissa får inte feber alls men väldigt ont i halsen. Har läst att ju äldre man blir desto vanligare är det med bara hög feber och förstorade lymfkörtlar, medan yngre oftare får ont i halsen.
Tjena. Den 6 juli var jag ute - den 9 juli började jag må dåligt, den 13 juli åkte jag till sjukan och fick efter en mängd testar diagnosen "KÖRTELFEBER" . Hur lång tid tog det för dig att bli frisk? Ligger just nu i sängs då jag har fruktansvärt ont i huvudet vilket är pga ryggmärgsprovet jag tog (jag tror)
Hur som helst:

Tror du att det blir problem om jag den 6 aug ska på sprit resa i 1 vecka? Exakt 1 månad då jag möjligtvis fick bakterien/viruset. Mår idag den 18e lite bättre. (Kan ha börjat vänt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in