2006-10-13, 04:48
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Vad gäller den judiska utövningen måste man se skillnad på kyrkor och synagogor. Jag har varit i kyrkan på söndagar och tråkigt värre är det, mest en massa trist tragglande från en präst och man får träsmak i röven.

I en synagoga träffas och umgås man. Barnen kan leka runt medan de vuxna sitter i grupp och umgås. Det är inte lika strikt som i en kyrka även om det finns vissa skede i synagogan då man stannar upp och sjunger och det är mer strikt.

Man behöver därför inte vara vidare troende för att gå till en synagoga. Behöver man inte när man går till en kyrka heller man vad är vitsen med söndagskyrka när det inte är vidare socialt och Gud tror man inte på.

Många icke-troende judar besöker synagogan.

Thank you for making my point, sir.
Citera
2006-10-13, 04:48
Medlem
RoscoTanners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbahotep
Men tittar man på judarna i diasporan, så e det -- jag upprepar det med en dåres envishet -- judendomen, den judiska religionen, som e den förenande faktorn.

Du har fortfarande kvar att visa att den faktorn ger upphov till överrepresentationen inom forskningsframgång, efter att övriga möjliga faktorer eliminerats. Det är inga små claims du gör direkt, men du har inte visat en enda kvantitativ undersökning att backa upp det med.

Bevisbördan ligger på dig, inte på oss.
Citera
2006-10-13, 04:50
Bannlyst
Citat:
jag vill bara lägga till att katoliker o muselmaner trivs mycket bättre ihop än dom senare med protestanter. Det torde bero på att katolicismen har långt mycket mera ritualer än protestantismen o därför bättre kan förstå islams ritualism. Det finns alltså ett mycket större islam-hat bland protestanter än bland katoliker.
Det håller jag absolut inte med om. Påvetalet nu senast räcker väl för att styrka min åsikt?
Citera
2006-10-13, 04:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Nu påstår du praktiskt taget att de ateistiska judarna är religiösa och troende. Det går inte riktigt ihop
Tron spelar inte särskilt stor roll indom judendomen. Läs en bok om judendomen så kommer du att förstå. Det e kristendomen som e speciell med sin överbetoning av trons betydelse. Inom alla andra religioner i världen är religion nåt man gör.
Citera
2006-10-13, 04:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Du har fortfarande kvar att visa att den faktorn ger upphov till överrepresentationen inom forskningsframgång, efter att övriga möjliga faktorer eliminerats.
Ja, vilka e dom övriga möjliga faktorerna? Jag har redan eliminerat en rad såna, t'exempel att judarna skulle utgöra en intelligent ras.
Citera
2006-10-13, 04:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Thank you for making my point, sir.
Låt mej bara inskjuta att ja aldrig har förnekat religionens sociala dimension, bara att det specifikt religiösa e en irreducibel komponent.

Judarnas högtider, hur trevliga dom än må vara, är nåt mer än BARA sociala tillställningar. Att tro nåt annat e bara larvig social-reduktionism som Marx o Durkheim ägna sej åt.
Citera
2006-10-13, 04:56
Bannlyst
Citat:
Tron spelar inte särskilt stor roll indom judendomen. Läs en bok om judendomen så kommer du att förstå. Det e kristendomen som e speciell med sin överbetoning av trons betydelse. Inom alla andra religioner i världen är religion nåt man gör.
Visserligen är det väl mycket ritualer i andra religioner jämfört med kristendomen, men jag skulle påstå att det är minst lika mycket tro i andra religioner. Jag menar, det måste finnas ett bra skäl till att man gör sig besväret för allt från halalkött till kosher käk och att offra djur och all annan galenskap som religion leder till, och det är just för att religiösa utövare har en tro.
Citera
2006-10-13, 05:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Visserligen är det väl mycket ritualer i andra religioner jämfört med kristendomen, men jag skulle påstå att det är minst lika mycket tro i andra religioner. Jag menar, det måste finnas ett bra skäl till att man gör sig besväret för allt från halalkött till kosher käk och att offra djur och all annan galenskap som religion leder till, och det är just för att religiösa utövare har en tro.
Hur vet du att inte beteendet kom först o att man senare gav det en religiös förklaring/motiviering?

Man behöver sällan tro nånting speciellt för å utföra religiösa ritualer. Dom som växer upp får lära sej att "så gör man bara".

Se på alla katolska o ortodoxa idrottsmän som gör korstecknet. Vissa av dom kanske e troende, men jag kan sätta en femhundring på att dom flesta inte alls e speciellt religiösa av sej. Korstecknet e bara nåt man gör för å stärka sej i en pressande situation, inte ett accepterande av Niceanska trosbekännelsen.
Citera
2006-10-13, 05:07
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Hur vet du att inte beteendet kom först o att man senare gav det en religiös förklaring/motiviering?

Man behöver sällan tro nånting speciellt för å utföra religiösa ritualer. Dom som växer upp får lära sej att "så gör man bara".

Se på alla katolska o ortodoxa idrottsmän som gör korstecknet. Vissa av dom kanske e troende, men jag kan sätta en femhundring på att dom flesta inte alls e speciellt religiösa av sej. Korstecknet e bara nåt man gör för å stärka sej i en pressande situation, inte ett accepterande av Niceanska trosbekännelsen.

Precis och det tydligaste är väl det plötsligt religiösa vid dödsfall. Då bres det på med dödsannonser med korset, dikter med kraftigt religiösa förtecken, man tändar ljus i kyrkan, ber till Gud med mera.

Många blir plötsligt väldigt "religiösa" vid dödsfall.
Citera
2006-10-13, 05:09
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Låt mej bara inskjuta att ja aldrig har förnekat religionens sociala dimension, bara att det specifikt religiösa e en irreducibel komponent.

Judarnas högtider, hur trevliga dom än må vara, är nåt mer än BARA sociala tillställningar. Att tro nåt annat e bara larvig social-reduktionism som Marx o Durkheim ägna sej åt.

Visst. Om du ska vara så kategorisk hamnar du dock i ett dilemma: en rituals betydelse är avhängigt av individens tro och uppfattning. Om en sekulär/ateistisk familj firar en judisk högtid så har den inte längre någon religiös signifikans. Endast en kulturell/social sådan. Därför blir det så vanskligt att försöka definiera dessa traditioners funktion så kategoriskt.
Citera
2006-10-13, 05:09
Bannlyst
Citat:
Dessa spelare du tänker på är oftast från djupt kristna länder som italien, brasilien, osv. Jag är ganska övertygad om att alla spelare som gör korstecknet är troende kristna. Jag menar, hur ofta såg man Roberto Baggio göra korstecknet efter ett mål? Han var ju buddhist.

Men det är OT. Åter till judar är smarta/judendomen är bäst diskussionen
Citera
2006-10-13, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Precis och det tydligaste är väl det plötsligt religiösa vid dödsfall. Då bres det på med dödsannonser med korset, dikter med kraftigt religiösa förtecken, man tändar ljus i kyrkan, ber till Gud med mera.

Många blir plötsligt väldigt "religiösa" vid dödsfall.
Vid såna tillfällen e dom religiösa riterna det enda folk känner till (o det enda socialt acceptabla?) för å kanalisera och formulera sina tankar o känslor.

Ser man till ritualerna e svenskarna mer religiösa än man kunde tro. Många döper sina barn i kyrkan. Många konfirmeras. Många gifter sej i kyrkan. Dom flesta begravs kyrkligt. Sen skulle man oxå kunna lägga till jul- o påskfirandet, alla helgons dag o lite andra religiösa högtider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in