2006-10-11, 19:36
Medlem
Hej!
EDIT:
Eftersom ingen verkar svara antar jag att det beror på min dåliga formulering. lite ändringar kommer nu:

Det jag inte är riktigt 100 på är följande:

1 a) Är det rätt att använda våglängden på ljus innuti ögat i Rayleighs formel ? Man skall inte först räkna ut 180 m med våglängden 555 nm (luft) och sedan den resterande delen, liten som den blir, med lambda_öga innuti ögat ?

3a) Jag är nästan hundra på att jag har räknat ut brytningen korrrekt i första mediet, frågan är bara skall man räkna för det andra mediet över huvud taget ? Jag antar ju det eftersom ljuet väl måste brytas mot den konvexa delen av sfären när det skall passera från sfär --> luft. Jag är lite fundersam där..

3 b) Jag vet att brännvidden jag får stämmer, men resten är jag inte säker på. Om jag tänker en utförning av den laborationen (lupp + sol på papper) så ser jag snarare att solen blir mindre på papperet. Strålarna koncentreras till en mindre punkt o sen börjar dewt brinna. Ungefär så. Då är ju frågan hur kan solen i sådana fall bli större på papperet är vad den är mellan tummen och pekfingret ? (3cm --> 12 cm).

Hoppas det inte blev för rörigt!

Jag skulle vara ytterst tacksam om någon av er fysikkunniga kunde kolla igenom min hemtenta i fysik. Alla uppgifter är lösta men jag har inte råd att hoppas på att det stämmer då denna kurs är ytterst viktig för min fortsatta studier.

I PDF dokumentet som jag bifogar har jag lagt in uppgiftstexter till de uppgifter som jag inte är säker på (se ovan). De som inte har uppgiftstexter (3:e uppgiften a) b) c) )
behöver ni inte bry er om.

Tack på förhand!

http://elax.se/optik.pdf

EDIT: I uppgift I14 a) har jag märkt ett digert men ack så simpelt fel. Formeln jag använder i "Medie 2" är fel. Det skall vara: b = aRn2/(a(n1-n2)-Rn1). Resultatet jag får är -0,02 m. Detta innebär väl då att bilden hamnar 2 cm från sfärens centrum, dvs. i sfären. Eller är jag helt ute och cyklar på den uppgiften ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in