2006-12-15, 17:47
Medlem
Jarkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjabo
Igår revs den första delen av Korseberg. Det var delen mellan de två huvudbyggnadernas delar som nästan "klipptes" ner av nån tydligen väldigt effektiv maskin.

Det hela går väldigt fort och man arbetar enligt uppgift även helger så på lördag ikväll är troligtvis hela byggnaden bara ett minne.

Tråkigt. Hade vägarna förbi för någon vecka sedan, och fick några exteriöra bilder. Då var man i full färd med att plocka ner eternitplattorna som klädde södra delen av huset. Plywoodskivorna var redan bortplockade.

Är huset helt rent nu?
Citera
2006-12-22, 20:41
Medlem
Jarkos avatar
Numera är nästintill hela den norra delen av Korseberg riven. Den som har vägarna förbi kan alltid ta sig en titt på den blåa containern, väster om huset.

Förvånansvärt att den får stå utanför inhägnaden, med dekaler som varnar för asbest, och enkla kodlås för luckorna.
Citera
2006-12-24, 01:36
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Numera är nästintill hela den norra delen av Korseberg riven. Den som har vägarna förbi kan alltid ta sig en titt på den blåa containern, väster om huset.

Förvånansvärt att den får stå utanför inhägnaden, med dekaler som varnar för asbest, och enkla kodlås för luckorna.

Kanske för att de som är för okunniga/små inte kommer in i den och de som är äldre/smarta nog låter bli? =)

Nå, hur som helst... Det var synd jag upptäckte stället så sent som i höstas. Det hade varit fint med en hel lång sommardag och gå runt och fota både exteriör och interiör i byggnaden.

Tassade runt där ute så sent som igår och försökte fota likadana vinklar som några gamla vykort jag har på Korseberg. Man slås av hur fint det måste varit för 25-30 år sedan när det inte var lika igenväxt i området.
Citera
2007-01-06, 14:37
Medlem
Tjabos avatar
Citat:
Kanske för att de som är för okunniga/små inte kommer in i den och de som är äldre/smarta nog låter bli? =)

Nå, hur som helst... Det var synd jag upptäckte stället så sent som i höstas. Det hade varit fint med en hel lång sommardag och gå runt och fota både exteriör och interiör i byggnaden.

Tassade runt där ute så sent som igår och försökte fota likadana vinklar som några gamla vykort jag har på Korseberg. Man slås av hur fint det måste varit för 25-30 år sedan när det inte var lika igenväxt i området.

Vid ett besök igår var läget följande:

Den delen av byggnaden som innehöll huvudingång, personalrum, matsal, kök osv är helt borta. Eventuellt kan det finnas några källarrum kvar men man har använt resterna till en ramp upp mot den andra delen av byggnaden så det är inte direkt att rekommendera att gå in och kika.

Den andra delen, dvs den med alla rummen, skåprum, hissar osv i, är nertuggad till runt 50%. Om man går in i gaveln mot vägen så är huset intakt till i höjd med rum 6 på alla plan.

Garaget/förrådet är kvar och intakt.

Ute på marken ligger utsorterade saker som ska återvinnas eller säljas(?). Bland annat en stor fläkt som är helt lika de som finns i fd upplagsplatsen i Dals Rostock m fl ställen!

Är det någon som hade tänkt sig till ett besök så är det bråttom. En effektiv dag går det rätt fort att riva och med nuvarande takt skulle jag gissa på att det är runt 4-5 dagar kvar innan allt är rivet. Dra gärna ett PM - jag är intresserad av ett sista besök ifall jag råkar vara i Vänersborgsområdet.

Bilder kommer senare.
Citera
2007-01-07, 14:24
Medlem
Tjabos avatar
Korsebergbilder - en jämförelse då och nu

Citat:
Vid ett besök igår var läget följande:

Den delen av byggnaden som innehöll huvudingång, personalrum, matsal, kök osv är helt borta. Eventuellt kan det finnas några källarrum kvar men man har använt resterna till en ramp upp mot den andra delen av byggnaden så det är inte direkt att rekommendera att gå in och kika.

Den andra delen, dvs den med alla rummen, skåprum, hissar osv i, är nertuggad till runt 50%. Om man går in i gaveln mot vägen så är huset intakt till i höjd med rum 6 på alla plan.

Garaget/förrådet är kvar och intakt.

Ute på marken ligger utsorterade saker som ska återvinnas eller säljas(?). Bland annat en stor fläkt som är helt lika de som finns i fd upplagsplatsen i Dals Rostock m fl ställen!

Är det någon som hade tänkt sig till ett besök så är det bråttom. En effektiv dag går det rätt fort att riva och med nuvarande takt skulle jag gissa på att det är runt 4-5 dagar kvar innan allt är rivet. Dra gärna ett PM - jag är intresserad av ett sista besök ifall jag råkar vara i Vänersborgsområdet.

Bilder kommer senare.

...och här kommer bilderna.

Vinkel 1
http://hem.passagen.se/tjabo77/kb/kb-gammalny-1.html

Vinkel 2
http://hem.passagen.se/tjabo77/kb/kb-gammalny-2.html

Vinkel 3
http://hem.passagen.se/tjabo77/kb/kb-gammalny-3.html
Citera
2007-01-10, 22:54
Medlem
Citat:
...och här kommer bilderna.

Vinkel 1
http://hem.passagen.se/tjabo77/kb/kb-gammalny-1.html

Vinkel 2
http://hem.passagen.se/tjabo77/kb/kb-gammalny-2.html

Vinkel 3
http://hem.passagen.se/tjabo77/kb/kb-gammalny-3.html

Jag var ute där en sväng idag och kikade hur det såg ut nu,det är inte alls mycket kvar av allt nu,de höll på att sortera en del efter att de var o grävde innan helgen här.
Så allt ä nog så gott som jämnat med marken innan nästa vecka.
Citera
2007-01-11, 22:42
Medlem
Tjabos avatar
Korseberg - lite nytt

Citat:
Ursprungligen postat av Sazza
Jag var ute där en sväng idag och kikade hur det såg ut nu,det är inte alls mycket kvar av allt nu,de höll på att sortera en del efter att de var o grävde innan helgen här.
Så allt ä nog så gott som jämnat med marken innan nästa vecka.

Jo, maskinen var effektiv när det gällde att "klippa" ner byggnaden! Men det som tar tid är utsorteringen av armeringsjärn, plåt och annat som inte ska i pulvriseringshögen.

Det verkar ju som om källarvåningen är kvar. Men det är nog inte sådär jättesmart att lulla in där eftersom det ligger stora massor (och därmed tyngder!) på golvet på det som förr var våning 1.

Jag tar mitt sista fotobesök ute vid Korseberg på lördag om det inte hällregnar.
Citera
2007-01-12, 18:42
Medlem
Citat:
Jo, maskinen var effektiv när det gällde att "klippa" ner byggnaden! Men det som tar tid är utsorteringen av armeringsjärn, plåt och annat som inte ska i pulvriseringshögen.

Det verkar ju som om källarvåningen är kvar. Men det är nog inte sådär jättesmart att lulla in där eftersom det ligger stora massor (och därmed tyngder!) på golvet på det som förr var våning 1.

Jag tar mitt sista fotobesök ute vid Korseberg på lördag om det inte hällregnar.

Jo källarvåningar var kvar när jag var där ute,men den ä nog väck ganska så snart också skulle jag kunna tro.
Jag tycker det är synd att de rev det,men är samtidigt lite nyfiken på vad som komma skall..
Citera
2007-01-12, 19:32
Medlem
Swe.patriots avatar
Jag skulle vilja gå in på södra skolan i vänersborg. Någon annan än bara jag som är nyfiken?

Eller östra också. Någon?

Båda är som sagt nedlagda sen flera år tillbaks, någon som är sugen?
Citera
2007-01-12, 20:04
Medlem
Jarkos avatar
Citat:

Frågan är om gårdagens snöfall lär fördröja rivningsarbetet?
Citera
2007-01-12, 20:07
Medlem
Swe.patriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jarko
Frågan är om gårdagens snöfall lär fördröja rivningsarbetet?

Troligen inte, all snö i vänersborg är som borta i stortsett. Hur mycket är rivet?
ska dit på måndag och kolla läget!
Citera
2007-01-12, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swe.patriot
Troligen inte, all snö i vänersborg är som borta i stortsett. Hur mycket är rivet?
ska dit på måndag och kolla läget!

Nästan så gott som allt, det enda som stod kvar när jag var där för två dar sen var ena gaveln ut mot stora vägen och hela källarvåningen.
Sen står även garaget kvar än men det kommer nog rivas snart det också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in