2006-10-06, 22:19
Medlem
jag vill trycka mitt namn på min t-shirt i form av en (ett?) kinesiskt hieroglyf
Hur kan jag fixa det ? översättning ???.. men å andra sidan så fixar inte översättningstjänster på nätet att översätta ett namn...
hur fixar jag det ?

Tack

/Diman
Citera
2006-10-06, 22:39
Medlem
wzbzs avatar
Kinesiskan må ha flera tusen tecken men har ändå bara runt 200 "ord". Så om du inte råkar heta Xian eller Cheng så kan det bli svårt att översätta så det uttalas rätt. Det enklaste är att ta reda på vad ditt namn betyder och sedan översätta det till kinesiska. Det må uttalas helt annorlunda, men "betyder" ändå samma sak som ditt namn.

Fast jag har säkert lite fel med faktan.
Citera
2006-10-07, 00:51
Medlem
nämen saken är bara att jag vill trycka hierolyfen(erna) på en t-sirt så att jag kan poängtera att det är mitt namn som står där. Vad mitt namn betyder har jag ingen aning om... och det kan bli svårt att ta reda på.
Citera
2006-10-07, 01:12
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diman_
nämen saken är bara att jag vill trycka hierolyfen(erna) på en t-sirt så att jag kan poängtera att det är mitt namn som står där.

Det finns två alternativ. Antingen kan man använda "just dessa tecken" som uttalas Di-mang t ex. Eller så kan man använda tecknet för eld, om nu Diman skulle betyda eld.

Som sagt är jag ingen höjdare på kinesiska, men nu vet du iaf hur det fungerar.
Citera
2006-10-07, 12:35
Medlem
Hmm... ok jag forskar vidare.. tack
Citera
2006-10-07, 12:43
Medlem
Ad Astras avatar
Kinesiskan har väldigt få språkljud, man "kan inte säga" t.ex. Sten eller Kristin på kinesiska, det finns inte ljud nog att skapa det namnet.

Nu är jag inte någon expert, men av min erfarenhet brukar det bli ungefär såhär när kineser ger utlänningar kinesiska namn:
Bernt - Bei
Sten - Shu
Magdalena - Ma/Mai
Andreas - An Dui
Scott - Shi Kou
Charlotte - Cha Lou

Man kan också använda efternamnet:
Karlsson - Gao
Nilsson - Ni
Berglund - Bei

Göteborg blir Ge De Bao, Italien blir Jidari, etc.

"Översättning" är något väldigt kompromissmässigt på kinesiska.
Citera
2006-10-07, 14:20
Medlem
Egon3s avatar
Fossil av fyravingade fåglar har hittats i Kina. Referenslistan för litteratur i
ämnet ser ganska lustig ut. I den är det Currie och Norell som framstår som
främmande fåglar:
1. Ji, Q. & Ji, S. On discovery of the earliest bird fossil in China and the origin of birds. Chin. Geol. 17, 30-33 (1996).
2. Ji, Q., Currie, P. J., Ji, S. & Norell, M. A. Two feathered dinosaurs from northeastern China. Nature 393, 753-761 (1998).

3. Xu, X., Tang, Z. & Wang, X. A therizinosaurid dinosaur with integumentary structures from China. Nature 399, 350-354 (1999).

4.Xu, X., Wang, X. & Wu, X. A dromaeosaurid dinosaur with a filamentous integument from the Yixian Formation of China. Nature 401, 262-266, 1999).

5.Xu, X., Zhou, Z. & Wang, X. The smallest known non-avian theropod dinosaur. Nature 408, 705-708 (2000).

6.Chen, P.-J., Dong, Z.-M. & Zhen, S.-N. An exceptionally well preserved theropod dinosaur from the Yixian Formation of China.Nature 391, 147-152 (1998).

7.Xu, X., Zhou, Z.-H.& Prum, R. O., Branched integumental structures in Sinornithosaurus and the origin of feathers, Nature 410, 200-204 (2001)

8. Norell*, QIANG Ji Q, Gao*, Yuan, Zhao and Wang. 'Modern' feathers on a non-avian dinosaur, Nature 416, 36 - 37 (2002)

9. Xu et al, Four winged dinosaurs from China, Nature 421, 335 - 340 (2003)
Ref www.evolutionpages.com/microraptor%20gui.htm
Citera
2006-10-07, 14:34
Medlem
Ad Astras avatar
Kinesiska ord består i allmänhet av två "enheter", två språkljud som förstärker varandras betydelser till att skapa en idé om vad det är man talar om; dianhua är t.ex. elektrisk-tala - en telefon. Sverige heter som bekant ruidian (uttalas rweidienn), vilket inte betyder något utan bara är en (ovanligt esoterisk) anpassning av "sweden" till kinesiska. Kina är mitten-rike, zhongguo.

När man sedan skapar nya termer använder man sällan två plus två enheter, utan drar ihop en enhet från varje term - svensk-kinesisk (om t.ex. ordböcker) blir alltså rui-zhong, inte rui-dian-zhong-guo - vilket om möjligt är ännu mindre av ett meningsfullt ord om man inte vet varifrån de från början kommer. Ett annat exempel är Jingkai Expressway, ett snabbtåg som länkar Peking och Kaifeng - man har då tagit "jing" från Beijing och "kai" från Kaifeng. Jingkai betyder troligtvis ingenting i sig självt.

Kinesiska är svårt.
Citera
2006-10-07, 14:52
Medlem
Eremitens avatar
Testa den här länken:
http://www.mandarintools.com/chinesename.html
Citera
2006-10-09, 19:44
Medlem
boogeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ad Astra
Sverige heter som bekant ruidian (uttalas rweidienn), vilket inte betyder något utan bara är en (ovanligt esoterisk) anpassning av "sweden" till kinesiska.

Tilläggas kan att det var kantoneser som översatte "Sweden". Där uttalas tecknen som Suidin, eller iallafall något mer likt, minns inte riktigt. Man har sedan behållit samma tecken som på rikskinesiska uttalas Ruidian.

Om man vill "översätta" sitt namn till kinesiska bör man först och främst kolla efter om det är enstavigt. Sedan bör man se efter om denna stavelse finns i kinesiskan. Chansen är ganska liten med kinesiskans c:a 200 möjliga stavelser kontra svenskans som ligger runt 8000. Heter man t.ex. Bo kan man ju få ett hyfsat uttal.

Alternativet är som sagt var att översätta meningen av namnet. Då får du hoppas på att det motsvarar enbart ett tecken i kinesiskan eftersom det var ett tecken du ville ha.

Kinesiska namn är förövrigt uppbyggda som så att familjenamnet kommer först och består av nästan alltid ett, men ibland två, tecken. Därefter kommer "för"-namnet som består av två, ibland ett, tecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in