2026-01-02, 07:04
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kivan
Jag rekommenderar boken "Svenska ordstäv" av Fredrik Ström, en av de bästa böcker jag har. Tyvärr hittar jag inget på internet ---

Svenska ordstäv , eller vad prästen sa om nattvardsgästerna, klockarn om orgelverket, torparn om hovmarskalken, gubben om döden och flickan om kärleken etc, kan numera läsas här.

https://litteraturbanken.se/f%C3%B6rfattare/Str%C3%B6mF/titlar/SvenskaOrdst%C3%A4v/sida/1/faksimil

Också i finskt allmogespråk är ordstäven legio. Här är några exempel, nödtorftigt översatta.

Alla har vi våra fel, sa flickan, begick hor.
Konsterna ä många, sa gumman, torkade bordet med katten.
Ombyte förnöjer, sa katten, torkade bordet med gumman.
Ombyte förnöjer, sa pastorskan, kramade drängen.
Allt har sin tid, sa gumsen, när huvet skars av.
Perkele, sa lillpojken, när pappa dog och mamma begravdes.
Nu bär de av med fart, sa tavastlänningen, föll ner från taket.*
Tur att de int va fårsaxen, sa gumman, fick en kniv i ögat.
Krona eller klave, sa Hutila, när kärringen ramlade från bastulaven.
Ack arma människa, sa Halkomäki, släppte en fjärt i kyrkan.
Försök åtminstone, sa Kreini (Gren) till sin kärring, befallde henne att klättra opp för väggen.
Nog har ja hört de, sa Maisto, när prästen frågade vad hans gumma hette.
Låt oss gissa resten, sa Miehoila-karlen, försökte nå botten av Roine med åran. **
Dä ä vårat lik, halsen ä avskuren, sa härmäbon.***

* - Tavastlänningar anses vara de sävligaste av alla finnar.
** - Roine är en sjö i Birkaland, Miehoila är en by vid dess strand.
*** - Socknarna Alahärmä och Ylihärmä i Södra Österbotten var fordom kända för sin våldsbrottslighet.

Källor:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Wellerismi
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/helanes/39356-kunat-sano-aklalleteri-kon-han-kaappiin-kurkisti-nimet-kertovat-19/
https://www.kotiverstas.com/keskustelu/index.php?topic=1620.msg13535#msg13535
Senast redigerad av Ördög 2026-01-02 kl. 07:19.
Citera
2026-01-02, 12:46
Medlem
-"Mycket skrik för lite ull", sa kärringen som klippte katten.

-"Jag tror fan har gått i gräset", sa pigan som pissade i brännässlorna.
Citera
2026-01-02, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Också i finskt allmogespråk är ordstäven legio. Här är några exempel, nödtorftigt översatta.
Apropå det, du som är finnpajsare. Jag hörde en gång ett ordspråk från en bekant som härstammar från Åbo. Tror att han är från en familj där de talade blandat finska / finnlandssvenska. Som jag fattade det översatte han ett finskt ordspråk som blev "Sista lånet får man inte tillbaka." på svenska.
Tyckte det var smått genialiskt i sin språkliga uppbyggnad, men har faktiskt inte hört det någon annanstans på svenska. Så funderar på om det är något vanligt finskt ordstäv?
Citera
2026-01-02, 18:14
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Apropå det, du som är finnpajsare. Jag hörde en gång ett ordspråk från en bekant som härstammar från Åbo. Tror att han är från en familj där de talade blandat finska / finnlandssvenska. Som jag fattade det översatte han ett finskt ordspråk som blev "Sista lånet får man inte tillbaka." på svenska.
Tyckte det var smått genialiskt i sin språkliga uppbyggnad, men har faktiskt inte hört det någon annanstans på svenska. Så funderar på om det är något vanligt finskt ordstäv?

Träffande ordspråk, men tyvärr kan inte heller jag minnas mig ha hört det förr, vare sig på svenska eller finska. Inte heller sökningar på nätet har varit till hjälp, åtminstone inte så här långt.

Förresten, här är en ännu en finsk klassiker, som fått spridning genom Väinö Linnas roman Okänd soldat. När den unge rekryten Asumaniemi deltar i sin första strid, hojtar han exalterat efter varje fiende som stupar för hans k-pistsalvor:

En fattas, sa fan, räkna pissmyror

I andra varianter är det myggor som Hin Håle håller räkning på.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in