2006-10-13, 19:10
Medlem
bees avatar
hmmm./././...... någon blåsning blev väl aldrig av?
då finns ju inget problem.

säkert många kompisgäng som planerar bankrån m.m. hemma, men aldrig utför det. ska man boka dem också då eller?

tanke, sak, handling.
Citera
2006-10-13, 19:58
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bee

säkert många kompisgäng som planerar bankrån m.m. hemma, men aldrig utför det. ska man boka dem också då eller?

tanke, sak, handling.
Är du dum i huvudet? Aldrig hört talas om "uppsåt" eller bara väldigt ignorant?
Citera
2006-10-13, 20:28
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwark
Är du dum i huvudet? Aldrig hört talas om "uppsåt" eller bara väldigt ignorant?

inte mer blåst än dig
så länge inget har genomförts har ju ingen ska skett?
Citera
2006-10-13, 20:28
Medlem
legoboys avatar
Citat:

tanke, sak, handling.
Trollar du eller är det din ärliga åsikt???

Jag kan inte lagbokens exakta termer men förberedelse till rån är straffbart. Dina s.k. kompisgäng begår alltså brott och ja, man ska "boka" dem. Planerar du ett brott så är du brottslig! Exempel:

Jag tänker ta livet av en person genom att få honom att gå ut i ett tomt hisschakt. Jag tjatar och tjatar, "ta den hissen, ta den hissen" men killen vägrar och tar en annan och undgår att bli mördad. Fråga: Har jag gjort mig skyldig till något som bör bestraffas?
Citera
2006-10-13, 20:50
Medlem
legoboys avatar
Citat:
inte mer blåst än dig
så länge inget har genomförts har ju ingen ska skett?
Jag börjar också tro att du är dum i huvve' i och med att du vidhåller. Jag hittade lagtexten kring "uppsåt":

Brottsbalken (1962:700)
  • Första avdelningen, allmänna bestämmelser
  • Kapitel 1, om brott och brottspåföljder
  • 2 §: En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen. Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott. Lag (1994:458).
Med andra ord bee: är du inte knökfull eller ett psykfall så är du en brottsling i alla lägen du planerar något brottsligt.
Citera
2006-10-13, 21:00
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Jag börjar också tro att du är dum i huvve' i och med att du vidhåller. Jag hittade lagtexten kring "uppsåt":

Brottsbalken (1962:700)
  • Första avdelningen, allmänna bestämmelser
  • Kapitel 1, om brott och brottspåföljder
  • 2 §: En gärning skall, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen. Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott. Lag (1994:458).
Med andra ord bee: är du inte knökfull eller ett psykfall så är du en brottsling i alla lägen du planerar något brottsligt.

Hm, reflekterade inte tidigare över de dubbla negationerna i:
"skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott"

Dvs, om man är knökfull eller psykfall så ska man straffas på samma premisser!
Citera
2006-10-13, 21:01
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Trollar du eller är det din ärliga åsikt???

Jag kan inte lagbokens exakta termer men förberedelse till rån är straffbart. Dina s.k. kompisgäng begår alltså brott och ja, man ska "boka" dem. Planerar du ett brott så är du brottslig! Exempel:

Jag tänker ta livet av en person genom att få honom att gå ut i ett tomt hisschakt. Jag tjatar och tjatar, "ta den hissen, ta den hissen" men killen vägrar och tar en annan och undgår att bli mördad. Fråga: Har jag gjort mig skyldig till något som bör bestraffas?

jag förstår ditt resonemang, men jag hävdar fortfarande att har inget hänt så har inget hänt. även om tanken funnits.

nu gällde det e ntanke om fusk som inte genomfördes, du samställer det med ett mord som inte genomfördes.

hmm ibåda fallen hände inget, så jag anser att ingen bör hållas skyldig.
hade dock något av dem genomförsts ser jag en anledning till en bokning.
Citera
2006-10-13, 21:17
Medlem
han hade ju skaffat grejerna och var redo att köra, han hade ju förmodligen gjort det om dom inte tackat nej.. därför tycker inte jag att man kan tänka som du.
Citera
2006-10-13, 21:22
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larionowskij
han hade ju skaffat grejerna och var redo att köra, han hade ju förmodligen gjort det om dom inte tackat nej.. därför tycker inte jag att man kan tänka som du.

jo, men han körde ju aldrig, e ju det som e grejjen.
visst uppsåt, men då borde fler än han bokas.

finns säkert gott om om liknande situationer, men denna har uppdagats rejält.
ska man vara så, kan man dra alla över samma kam., e det jag vill poängtera.
varför bitcha på Ken, när säkert 100+ fler planerat grejjer som aldrig genomförts.

e mentaliteten jag vill göra hörd.
Citera
2006-10-13, 23:14
Medlem
Raouls avatar
sry. fel tråd
Citera
2006-10-13, 23:16
Medlem
legoboys avatar
Citat:
i båda fallen hände inget, så jag anser att ingen bör hållas skyldig.
Som väl är så spelar det ingen roll i samhället vad du anser. Uppsåt, eller anstiftan, till brott är ett brott oavsett din åsikt. "Jag tycker att man inte ska behöva betala TV-licens!" Sorry grabben, det måste man också (som en jämförelse.)

Dvs Ken är skyldig, såvida ryktet är sant vilket verkar vara mer och mer troligt.
Citera
2006-10-14, 03:56
Medlem
starzzs avatar
Citat:
jo, men han körde ju aldrig, e ju det som e grejjen.
visst uppsåt, men då borde fler än han bokas.

finns säkert gott om om liknande situationer, men denna har uppdagats rejält.
ska man vara så, kan man dra alla över samma kam., e det jag vill poängtera.
varför bitcha på Ken, när säkert 100+ fler planerat grejjer som aldrig genomförts.

e mentaliteten jag vill göra hörd.

Jag bryr mig inte egentligen om han kommer atalas vilket jag finner foga otroligt.
Att han har skruvat kameror i taket och kopt kortlekar som ar markta ar ju ingen hojdare men var svineriet kommer in ar:

Det ar 6 personer som han kanner val som han har tankt att blasa. personer som han sen spelar lagtavlingar med och aker land och rike med.
Han far INTE kalla fotter. Enligt Mikael och Erik123 sa ringer han dessa personer 6 - 10 ganger och gnaller och ar forbannad over att de inte kommer till hans hotell. Det slutar med att han till och med kommer ner och skaller ut Christer Joahansson for att de inte kommer till hans hotell.

Sa det ar ju inte direkt tal om att han far kalla fotter, han ar ju verkligen beredd att genomfora denna blasning av 6 polare.. Otroligt nar man tanker pa det!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in