2006-09-30, 14:49
Bannlyst
Jag undrar hur man mäter regn, 40mm är tydligen mycket i regn på en dag, men fyra centimeter vatten låter inte mycket,
så, hur mäts regn?

Och till luftfuktighet, 90% luftfuktighet hör man talas om, låter nästan som om luften bestod av 90% vatten i mina öron, hur ligger det till med detta?
Citera
2006-09-30, 14:55
Medlem
tjaboooos avatar
wikipedia är din vän
http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

gällande regn så mäter man hur "djupt" det blir om inget vatten rinner undan.
1mm regn skulle således ge 1mm djup vattenpöl om inget vatten kunde rinna undan.
Citera
2006-09-30, 16:15
Medlem
pumagrrls avatar
En millimeter regn motsvarar en liter vatten per kvadratmeter. Så 40 millimeter är alltså 40 liter per kvadratmeter, väldigt blött med andra ord
Citera
2006-09-30, 16:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pumagrrl
En millimeter regn motsvarar en liter vatten per kvadratmeter. Så 40 millimeter är alltså 40 liter per kvadratmeter, väldigt blött med andra ord
Vi fick i augusti 40mm regn på en 1/2 timme, så nu förstår jag mängden.
Citera
2006-09-30, 19:03
Medlem
Novotels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Jag undrar hur man mäter regn, 40mm är tydligen mycket i regn på en dag, men fyra centimeter vatten låter inte mycket,
så, hur mäts regn?

Och till luftfuktighet, 90% luftfuktighet hör man talas om, låter nästan som om luften bestod av 90% vatten i mina öron, hur ligger det till med detta?

I luften kan det finnas en viss mängd vatten i form av vattenånga. Det kan finnas en max volym av denna vattenånga i luften. Denna max-siffra är en variabel som beror av tryck och temperatur. När man anger luftfuktigheten i procent så är det det i förhållande till denna maxvolym.

MVH
Novotel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in