Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Ja, hanteringen av Hiros tidsresor verkar lite slarvig. Det
går att skriva historier som innehåller tidsresor utan att de motsäger sig själva på uppenbara sätt, det handlar om att undvika farfarsparadoxen (kort sammanfattning: man ändrar i tiden så att man själv upphör att existera eftersom de nödvändiga händelserna aldrig äger rum. Till exempel att döda sin farfar innan han träffar farmor.), men nu verkar Heroes ha trillat ner i det hålet... Kanske hittar de på an ad hoc-lösning, som att Hiro inte bara manipulerar tid, utan även hoppar mellan alternativa verkligheter, á la kvantmekanik. Författarna kanske har tittat på
Stargate SG-1...
Hm jag har ingen fil.kand i tidsrymds teorier...
Men jag tror inte att om Hiro tex skulle råka mörda sin farfar, så skulle den tidsresande hiro "upplösas". Den samtide Hiro, ej "tidsresande Hiro", skulle inte finnas kanske, men "t-Hiro" skulle nog kunna ploppa in i lämplig epok och slå sig till ro, trots att han inte har några föräldrar (i den där dimensionen) eller nåt.
Jag vill passa på att fråga alla intresserade, jag hade en diskussion med min vän för ett bra tag sedan. Jag har en teori som han vägrar att anamma (har kallats väldigt väldigt dum, men jag "tror på den fria viljan") ska försöka förklara (har vi ngt att göra medans vi väntar på nästa avsnitt
Om man IRL(asså INTE heroes

) skulle kunna skruva tillbaka tiden, utan att man påverkar något självt(man följer inte med liksom), skulle allting ske på exakt samma sätt?)
Exempel. du vaknar klockan sju på morgonen, känner att du vill fisa. och fiser innan du kliver upp ur sängen(slumpvalt beslut av din hjärna) och går sedan för att käka frukost.
nu spolar vi tillbaka till klockan sju igen. samma förutsättningar MEN vad säger att man inte väljer att annat slumpartat beslut? Som att fisa när man stigit upp ist för att göra det i sängen! det räcker med att man rör sig pyttelite annorlunda så är realiteten annorlunda än "förra gången".
För och emot? finns det bevis? Min polare hävdade något om att det sker identisktisk, pga att det inte finns fri vilja i den meningen, och att allt sker på molekyl nivå.
Jag vill gärna tro att om man spolar tillbaka tiden så kan utgångsläget bli annorlunda oavsett yttre påverkan eller ej! (om detta är osammanhängande ber jag om ursäkt, är tokspeedad på tjack nu.)