2007-05-03, 21:46
Medlem
Snackss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dboll
alltså vilka dagar airar dom nya avsnitten i staterna?

Måndagar.
Citera
2007-05-03, 22:10
Medlem
Paparobos avatar
peter måste ju ha regenererat på något sätt. Det var ju han som exploderade.

Alla trodde ju att det var Sylar.

Hiro stabbar Sylar och han regenererar varpå han på något sätt lurar alla att det är han som exploderar varpå han går i exil som Nathan som han måste ha dödat.
Den där negern som går genom väggar måste han ha dödat i samband med bomben. Man fick ju veta att både han och Mica hade dött då. Men Sylar hade ju som ni såg sylars krafter.

Lite rörigt som sagt. Hiro åker tillbaka i tiden och räddar Claire. När han återkommer så har det inte fungerat eftersom det var Peter som exploderade vilket bara han och Sylar vet (kanske niki?).

Hur som helst. Isaac ritade en serie där sylar blir huggen av hiro. Jag antar att det är dåtidens Hiro som gör det och då saknar Sylar claires krafter.

Men detta kommer troligtvis inte att påverka bomben.

Och sedan angående vad som händer det som hände i framtiden. Det får vi nog inte se mer av. Claire dör men det spelar ingen roll för den framtiden kommer förmodligen inte att inträffa till slut då det är det som hela serien tycks handla om?

Hoppas jag inte spekulerat för mycket. Vad tror ni?

Förresten så borde väl Hiro kunna åka tillbaks och mörda sylar innan han får vetskap om sig själv? Det skulle väl döda hela storien men ändå
Citera
2007-05-04, 00:18
Medlem
Carl-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paparobo
Förresten så borde väl Hiro kunna åka tillbaks och mörda sylar innan han får vetskap om sig själv? Det skulle väl döda hela storien men ändå

Hiro kan inte ändra på sånt som gör att han inte skulle åka tillbaka i tiden till att börja med.

Säg att Hiro åkte tillbaka i tiden och mördade Sylar, om Sylar är död så finns det ingen anledning att åka tillbaka i tiden i framtiden, fattar du? ;D lite invecklat det här med tidsresor.
Citera
2007-05-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Johan
Hiro kan inte ändra på sånt som gör att han inte skulle åka tillbaka i tiden till att börja med.

Säg att Hiro åkte tillbaka i tiden och mördade Sylar, om Sylar är död så finns det ingen anledning att åka tillbaka i tiden i framtiden, fattar du? ;D lite invecklat det här med tidsresor.
Men isf. så kan inte Hiro ha räddat NY mot bomben eftersom han åkte framåt i tiden och pratade med sig själv och såg att bomben hade exploderat. Det är ju framtiden oavsett vad han gör i dåtiden. Denna framtid kan inte vara om han klarat av att rädda NY mot bomben.
Som sagt jävla invecklat...
Citera
2007-05-04, 21:27
Medlem
Carl-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall_lax
Men isf. så kan inte Hiro ha räddat NY mot bomben eftersom han åkte framåt i tiden och pratade med sig själv och såg att bomben hade exploderat. Det är ju framtiden oavsett vad han gör i dåtiden. Denna framtid kan inte vara om han klarat av att rädda NY mot bomben.
Som sagt jävla invecklat...

Det som ännu inte hänt kan han ju ändra på, men det som har hänt kan han inte ändra på, eller förstår jag dej fel?
Citera
2007-05-05, 09:20
Medlem
FlyingDutchMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Ja, hanteringen av Hiros tidsresor verkar lite slarvig. Det går att skriva historier som innehåller tidsresor utan att de motsäger sig själva på uppenbara sätt, det handlar om att undvika farfarsparadoxen (kort sammanfattning: man ändrar i tiden så att man själv upphör att existera eftersom de nödvändiga händelserna aldrig äger rum. Till exempel att döda sin farfar innan han träffar farmor.), men nu verkar Heroes ha trillat ner i det hålet... Kanske hittar de på an ad hoc-lösning, som att Hiro inte bara manipulerar tid, utan även hoppar mellan alternativa verkligheter, á la kvantmekanik. Författarna kanske har tittat på Stargate SG-1...

Hm jag har ingen fil.kand i tidsrymds teorier...

Men jag tror inte att om Hiro tex skulle råka mörda sin farfar, så skulle den tidsresande hiro "upplösas". Den samtide Hiro, ej "tidsresande Hiro", skulle inte finnas kanske, men "t-Hiro" skulle nog kunna ploppa in i lämplig epok och slå sig till ro, trots att han inte har några föräldrar (i den där dimensionen) eller nåt.

Jag vill passa på att fråga alla intresserade, jag hade en diskussion med min vän för ett bra tag sedan. Jag har en teori som han vägrar att anamma (har kallats väldigt väldigt dum, men jag "tror på den fria viljan") ska försöka förklara (har vi ngt att göra medans vi väntar på nästa avsnitt

Om man IRL(asså INTE heroes ) skulle kunna skruva tillbaka tiden, utan att man påverkar något självt(man följer inte med liksom), skulle allting ske på exakt samma sätt?)

Exempel. du vaknar klockan sju på morgonen, känner att du vill fisa. och fiser innan du kliver upp ur sängen(slumpvalt beslut av din hjärna) och går sedan för att käka frukost.

nu spolar vi tillbaka till klockan sju igen. samma förutsättningar MEN vad säger att man inte väljer att annat slumpartat beslut? Som att fisa när man stigit upp ist för att göra det i sängen! det räcker med att man rör sig pyttelite annorlunda så är realiteten annorlunda än "förra gången".

För och emot? finns det bevis? Min polare hävdade något om att det sker identisktisk, pga att det inte finns fri vilja i den meningen, och att allt sker på molekyl nivå.

Jag vill gärna tro att om man spolar tillbaka tiden så kan utgångsläget bli annorlunda oavsett yttre påverkan eller ej! (om detta är osammanhängande ber jag om ursäkt, är tokspeedad på tjack nu.)
Citera
2007-05-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Johan
Det som ännu inte hänt kan han ju ändra på, men det som har hänt kan han inte ändra på, eller förstår jag dej fel?
hmm, alltså, eftersom han far till framtiden så ser han ju vad som har hänt mellan tiden han for och där han "landar", så det han ser i framtiden är ju framtiden oavsett vad han gör för att rädda NY mot bomben. Så när fem år har gått så kommer mest troligt sitt dåtida jag komma igen och säga att han inte dödat Syler, och framtida jaget kommer säga att han måste rädda NY mot bomben. Dt går bara runt och runt eller... haha....
fan jag blir snurrig av min egen teori...

Måste ta mig en funderare på denna
Citera
2007-05-05, 22:22
Medlem
Carl-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kall_lax
hmm, alltså, eftersom han far till framtiden så ser han ju vad som har hänt mellan tiden han for och där han "landar", så det han ser i framtiden är ju framtiden oavsett vad han gör för att rädda NY mot bomben. Så när fem år har gått så kommer mest troligt sitt dåtida jag komma igen och säga att han inte dödat Syler, och framtida jaget kommer säga att han måste rädda NY mot bomben. Dt går bara runt och runt eller... haha....
fan jag blir snurrig av min egen teori...

Måste ta mig en funderare på denna

lol
Citera
2007-05-06, 10:36
Medlem
Aardwarks avatar
Citat:
Kan Claire ha regenererat efter att Syler dödat henne? Det känns inte särskilt troligt. Sylars kraft verkar ju bestå i att han tar hjärnorna från dem han dödat. Det antyder att kraften sitter i hjärnan och då borde Claire ha förlorat förmågan att regenerera. Kanske lyckades Bennet rädda henne genom att dölja henne innan Sylar fick tag på henne? Men sade inte Peter (eller Hiro) något om att Hiro försökte döda Sylar, men misslyckades eftersom han regenererade? Då måste Sylar ha tagit Claires kraft och hon måste ha överlevt. Hmm...
Det kanske kan vara Linderman som gav Sylar hans helande kraft (om han bara var halvdöd kanske han kan använda det på sig själv?). Det stämmer dock inte så bra med att Linderman dog 4 år sen, och bomben 5 (för Hiro bör väl ha försökt döda honom betydligt innan ett år efter bomben?).

Håller för övrigt inte med alla som säger att det var det bästa avsnittet hittills, tycker mer det var en "Vad hände sedan?"-episod och var inte hyperviktig för det som hände nu.
Citera
2007-05-06, 11:47
Medlem
Citat:
Kan Claire ha regenererat efter att Syler dödat henne? Det känns inte särskilt troligt. Sylars kraft verkar ju bestå i att han tar hjärnorna från dem han dödat. Det antyder att kraften sitter i hjärnan och då borde Claire ha förlorat förmågan att regenerera.

Tar han hjärnorna? Jag tänker mig att han bara öppnar upp och tittar på dem för att "se hur de fungerar". Funktionen kan han sen återskapa i sin egen hjärna. Har det någon gång sagts att han tar hjärnorna? Det kanske är så att han måste ta ut dem för att studera på dem ordentligt.

Vilket avsnitt var det som man fick se hans bakgrund som urmakare i? Det han gjorde med klockorna ska väl förstås som någon slags allegori av vad han gör med hjältarna nu. Han ser efter hur det fungerar (öppnar klockorna/huvudena) och återskapar funktionen med nya delar (reservdelar/den egna hjärnan).
Citera
2007-05-06, 14:00
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Tar han hjärnorna? Jag tänker mig att han bara öppnar upp och tittar på dem för att "se hur de fungerar". Funktionen kan han sen återskapa i sin egen hjärna. Har det någon gång sagts att han tar hjärnorna? Det kanske är så att han måste ta ut dem för att studera på dem ordentligt.
När Parkman introducerades har jag för mig att Sylar hade tagit hjärnorna från offren. (Det kan för övrigt vara ett av de offren som hade en iskraft.) Det blir väl till att undersöka i avsnitten där vi sett Sylar döda hjältar.

Citat:
Vilket avsnitt var det som man fick se hans bakgrund som urmakare i? Det han gjorde med klockorna ska väl förstås som någon slags allegori av vad han gör med hjältarna nu. Han ser efter hur det fungerar (öppnar klockorna/huvudena) och återskapar funktionen med nya delar (reservdelar/den egna hjärnan).
Six Months Ago, avsnitt 10.
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwark
Det kanske kan vara Linderman som gav Sylar hans helande kraft (om han bara var halvdöd kanske han kan använda det på sig själv?). Det stämmer dock inte så bra med att Linderman dog 4 år sen, och bomben 5 (för Hiro bör väl ha försökt döda honom betydligt innan ett år efter bomben?).
Linderman har en helande kraft, men vet vi om han kan hela sig själv, eller bara andra organismer?
Citera
2007-05-06, 17:56
Medlem
Paparobos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingDutchMan

Om man IRL(asså INTE heroes ) skulle kunna skruva tillbaka tiden, utan att man påverkar något självt(man följer inte med liksom), skulle allting ske på exakt samma sätt?)

Exempel. du vaknar klockan sju på morgonen, känner att du vill fisa. och fiser innan du kliver upp ur sängen(slumpvalt beslut av din hjärna) och går sedan för att käka frukost.

nu spolar vi tillbaka till klockan sju igen. samma förutsättningar MEN vad säger att man inte väljer att annat slumpartat beslut? Som att fisa när man stigit upp ist för att göra det i sängen! det räcker med att man rör sig pyttelite annorlunda så är realiteten annorlunda än "förra gången".

För och emot? finns det bevis? Min polare hävdade något om att det sker identisktisk, pga att det inte finns fri vilja i den meningen, och att allt sker på molekyl nivå.

Jag vill gärna tro att om man spolar tillbaka tiden så kan utgångsläget bli annorlunda oavsett yttre påverkan eller ej! (om detta är osammanhängande ber jag om ursäkt, är tokspeedad på tjack nu.)

Om du ser på en film och spolar tillbaka för att se om filmen uppenbarar sig annorlunda så är nog risken den att filmen visar sig vara likadan som när du senast såg den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in