2006-09-25, 20:06
Medlem
Blir ju kallare ju längre ner i vattnet man kommer, så det borde väl bli minusgrader långt nere i vattnet först.
Nu är inte jag någon fysiker, jag slog upp på wikipedia, och de nämnde min fråga, men jag är för dum för att hänga med i deras resonemang.

Skulle någon kunna förklara det lite enklare?

Citat:
Is är vatten i fryst form. Vatten blir till is när temperaturen understiger 0 °C vid ett normalt tryck i atmosfären. När vatten omvandlas till is frigörs värme, vilket gör att temperaturen i en blandning av is och vatten alltid kommer att vara 0 °C, till dess att den består av enbart vatten eller is. Vatten har en högre densitet i flytande form än fryst, vilket är en kemisk egenskap som är mycket ovanlig. Det gör att is enbart bildas på ytan av vattenmassor, något som har en fundamental påverkan på klimatet på jorden.
Citera
2006-09-25, 20:26
Medlem
Megaforces avatar
Det beror på att de iskristaller som till äventyrs bildas nere i vattnet flyter upp till ytan som en kork.. Dessutom kommer det ökande trycket nere i vattnet att sänka frystemperaturen något vilket gör att ytvattnet tenderar att frysa först. Dessutom måste ju värmen ta vägen nånstans, och om den går ned i vattnet så fryser den inte, däremot om värmen går ut i luften.. Dessutom hjälper avdunstningen vid ytan till eftersom avdunstning tar en hel del värme..
Citera
2006-09-25, 20:27
Medlem
För att förklara det enkelt: Is flyter.
(Megaforce hann före)

Och när det är kallt så sker också avkylningen på ytan, både genom värmestrålning och genom värmeledning.
Citera
2006-09-25, 20:29
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Blir ju kallare ju längre ner i vattnet man kommer, så det borde väl bli minusgrader långt nere i vattnet först.
Vatten är som tyngst vid ca 4 grader Celsius, bottentemperaturen i en sjö eller ett hav är därför ungefär 4 grader.
Citera
2006-09-25, 20:33
Medlem
Random.s avatar
Citat:
Vatten har en högre densitet i flytande form än fryst
Om du inte förstår det där så blir det nog lite svårt att förklara, men jag tyckte att "Is flyter" var en bra förklaring
Citera
2006-09-25, 20:33
Medlem
West-ens avatar
Två anledningar, is flyter och vatten är som tyngst vid 4grader.
Citera
2006-09-25, 20:44
Medlem
Snabba fina svar, uppskattas

Så om jag förstått rätt, så bildas själva isen längre ner i vattnet (där det är minusgrader), och iskristallerna kommer direkt flyta upp till ytan?

Och det där om att vattnet är tyngst vid 4 grader, förstår men har lite svårt att visualisera hur temperaturen varierar i en sjö då. (vet tex inte hur densiteten varierar vid högre och lägre temperaturer på vattnet)
"Det beror på att de iskristaller som till äventyrs bildas nere i vattnet flyter upp till ytan som en kork" Alltså är det minusgrader en längre bit under vattnet. Vid ytan är det mindre kallt (solljus etc). Så temperaturen går uppifrån från varm, till kallare kallare kallare, och sen helt plötsligt 4 plusgrader vid botten?
Citera
2006-09-25, 21:02
Medlem
jallaballas avatar
Nej, isen bildas inte inte längre ner i vattnet.

Tänk dig en helt vanlig sjö på hösten. Om den är tillräckligt djup för att inte blivit fullt uppvärmd under sommaren är det 4 grader celsius längst ner på botten eftersom vatten är som tyngst då. Det blir sedan gradvis varmare ju närmare ytan man kommer. När luften blir kallare blir även ytvattnet kallare. Värmen i vattnet jämnar ut sig i vattnet, men eftersom sjön är djup hinner bottenvattnet inte bli kallare än 4 grader. När det är tillräckligt kallt ute fryser ytvattnet, och eftersom is flyter kommer det att ligga kvar längst upp på vattnet. Is fungerar dessutom som värmeisolering, och "kylan" sprids inte så snabbt ner i vattnet. Den djupa sjön har alltså kvar temperaturen fyra grader celsius längst ner på botten. Om det är kallt jättelänge kommer sjön givetvist att frysa till is ända ner till botten.

Att bottentemperaturen stannar vid fyra grader förutsätter givetvis att vattnet inte är strömt.
Citera
2006-09-25, 21:03
Medlem
woofers avatar
Isen bildas vid ytan och inte nere i vattnet. Isen ligger däremot kvar på ytan efter som flera personer redan påpekat är is lättare än samma mängd vatten.

Edit: jallaballa var rappare på tangenterna...
Citera
2006-09-26, 11:18
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Två anledningar, is flyter och vatten är som tyngst vid 4grader.

Varför är dess densiet högst vid temp 4 grader ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in