2006-09-24, 17:53
Medlem
Aquabots avatar
Borde inte Bilar & Fordon flyttas från Vetenskap & teknologi till Hobby & fritid?

Har aldrig förstått varför B&F inte ligger i H&F. Visst, det är ett tekniskt ämne men Vapen & militär är minst lika tekniskt. Bilar, motorcyklar, båtar och andra typer av fordon är ett tydligt hobbyämne för mig, kan inte förstå att det är i samma kategori som t ex Medicin & hälsa.

Så, vad tycker Ni?
Citera
2006-09-24, 18:07
Medlem
GreenManalishis avatar
jag tycker att "Tv & tv-serier" skulle passa bättre under "Kultur och humaniora" än "Media" då de diskussioner som rör tv-program ur ett medie- och journalistiskt perspektiv nästan alltid hamnar under "Medier & journalistik" och inte i "Tv & tv-serier".

Det är fler delforum som är märkligt placerade också
Citera
2006-09-24, 18:23
Medlem
micaeles avatar
Är inte Bilar & Fordon ett teknologiskt ämne utav högsta grad? Att Medicin & Hälsa bor under samma avdelning är logiskt, då det är en utkomst av vetenskap, samtidigt som Bilar & Fordon är en utkomst av teknologi.
Hobby & Fritid är lekmannaämnen som diskuteras från ett mindre seriöst perspektiv, något som tydligt hörs på avdelningsnamnet.
Citera
2006-09-24, 23:50
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Är inte Bilar & Fordon ett teknologiskt ämne utav högsta grad? Att Medicin & Hälsa bor under samma avdelning är logiskt, då det är en utkomst av vetenskap, samtidigt som Bilar & Fordon är en utkomst av teknologi.
Hobby & Fritid är lekmannaämnen som diskuteras från ett mindre seriöst perspektiv, något som tydligt hörs på avdelningsnamnet.
Självklart ska Medicin & hälsa ligga kvar där det ligger, har aldrig hävdat något annat. Däremot tycker jag att trådarna i B&F till stor del är samma sorts trådar som man ser i Hemelektronik, Jakt, fiske och vildmark och Resor. Det rör sig oftast om frågor av typen "Vad ska jag köpa för mp3-spelare/älgstudsare/weekend-resa/bil?"

Diskussionerna handlar väldigt sällan om tekniken i bilarna, varken befintlig eller ny, och absolut inte mer så än i något av Hobby & fritids sub-fora.

Av de 10 översta trådarna jag såg då jag tittade där nu handlade två om teknikfrågor, den ena om alternativa bränslen och den andra om etanol. De andra 8 trådarna handlade om lite olika saker, bl a mc-kläder, en kille som pajat sin bilruta, prisras på volvos och en fråga om tips inför en uppkörning.

Två av de tio översta handlade om teknik, och detta var ovanligt mycket måste jag säga, vanligtvis måste man kolla igenom tiotals trådar för att hitta för att hitta ens en teknikorienterad diskussion.
Citera
2006-09-25, 23:43
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Är inte Bilar & Fordon ett teknologiskt ämne utav högsta grad?

Japp

Däremot så borde Bilar & Fordon döpas om till något mer heltäckande som Fordon & farkoster eller liknande. Dels för att Bilar är ett Fordonsslag och isåfall borde det bara heta Fordon. Men det diskuteras även andra färdsätt i delforumet t.ex. båtar, och flygplan.

Ett annat alternativ som är bättre än dagens Bilar & Fordon är att döpa om forumet till Fordon & Trafik. Men jag tycker Fordon & Farkoster är bäst.
Citera
2006-09-26, 04:03
Medlem
tjaboooos avatar
fordon och trafik lät faktiskt inte så dumt, klart bättre än bilar och fordon som i mina öron låter lite skevt då även bilar är fordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in