2006-09-21, 19:10
Medlem
Ja, undrar om det är så att man alltid ska ladda batteriet innan man använder sin nya mobil?
Citera
2006-09-21, 19:28
Medlem
Adzs avatar
Det du ska göra är följande: Ladda mobilen i 16 timmar sen låter du batteriet ladda ur totalt efter det laddar du det igen i 16 timmar och inte förns det är full laddat igen ska du använda mobilen.Du gör detta för att batteriet ska klara sig så länge som möjligt så att du inte behöver köpa ett nytt varje år. Detta står nog även i instruktionsboken du fick med dig.
Men dom telefoner jag har haft har jag inte brytt mig mindre om detta och batteriet har fungerat bra endå. Bara ladda det och använd telefonen.
Citera
2006-09-21, 20:13
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Nej. Det behövs inte längre med dagens litiumbatterier.
Citera
2006-09-21, 21:14
Medlem
pumagrrls avatar
ähh... jag tar bort mitt inlägg. Fast trött på dumma råd angående laddning av moderna batterier är jag fortfarande.
Citera
2006-09-21, 22:02
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Nej. Det behövs inte längre med dagens litiumbatterier.
Precis, Li-po/ion bygger inte upp minne som gamla Ni-cd gjorde.
Citera
2006-09-21, 22:36
Medlem
NI-MH ska laddas (första laddn.) i 16 h, en sk. formatterande laddning. Efter 4-5 cykler har cellen uppnått full kapacitet.

LI-ION ska laddas till laddaren visar fullt, trickle-laddning hjälper ej.
Första laddningen är full kapacitet, det blir ej bättre av att tömma och ladda på nytt.

Dagens mobiltelefoner har LI-ION eller LI-POLY kemi.
Citera
2006-09-21, 23:23
Medlem
Kan man göra slut på batteriet om man inte laddar det innan man börjar använda mobilen. Verkar nämligen ha inträffat med min mobil, som har Lithium Polymer batteri 580 mAh. Laddade inte mobilen, sen ca 20 h senare dog den, sen dess vill den inte laddas upp.

Kan det vara något fel på mobilen eller ligger felet med batteriet?
Citera
2006-09-21, 23:30
Medlem
Avva66s avatar
Li-ion tål inte att understiga ett visst antal volt, då dör dom, det kan ha nåt med det att göra.
Citera
2006-09-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Li-ion tål inte att understiga ett visst antal volt, då dör dom, det kan ha nåt med det att göra.

Okej, men hur kontrollerna man den nivån då? Det troliga är väl att de inträffade, men hur undviker man det senare. Man kan ju glömma laddaren, sen så "dör" batteriet.
Citera
2006-09-22, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanetovic
Okej, men hur kontrollerna man den nivån då? Det troliga är väl att de inträffade, men hur undviker man det senare. Man kan ju glömma laddaren, sen så "dör" batteriet.

Ska nog inte vara någon fara, testa att ha laddaren i ca:45 min och dra sedan ut den och stoppa i den igen brukar funka!, Annars e det ett nytt batteri som gäller!
Citera
2006-09-22, 08:27
Medlem
Cedro Citrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanetovic

Telefonen har inbyggt skydd mot att batteriet laddas ur för lågt.
Dock kan det tyvärr hända ändå under vissa omständigheter att spänningen går under denna nivå, batteriet är då i princip dött.
Det går att återuppliva men leta i såna fall rätt på nån som vet vad dom gör.
Är det en relativt ny telefon så ta det på garantin och lämna problemet till försäljaren.

Mvh
C.C
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in