2026-10-08, 17:14
Medlem
De flesta brrkar ha gott ställt, eller låtsas att de har det genom att ta massa lån för att köpa helt nya grejer.

Att byta, köpa begagnat eller pruta räknas som luffarliv, det anses lite skämmigt tror jag.

Läste för några år sedan om en by som infört ett poängsystem, de kunde sparas och bytas mot varor/tjänster.

Det fungerade bara inom byn med likasinnade och när ens behov uppstod.

Det hade med andra ord infört en egen form av valuta att betala med.

Men å andra sidan byter väl de flesta sin tid mot pengar på jobbet.

Då kan vi byta till oss det vi behöver när behovet uppstår.

Det är ju byteshandel det också, fast byteshandeln mellanlandar i pengar...
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-10-08 kl. 17:17.
Citera
2026-10-08, 17:27
Medlem
Flera tusen års erfarenhet visar att penningekonomin är den enda som fungerar i praktiken. Och vad det är som räknas som gångbara pengar har varierat under årens lopp. Ordet pengar härstammar ju ursprungligen från latinets pecunia, som betyder boskap. En gång i forntiden hade väl alla en bra magkänsla för hur mycket t ex en get eller en ko var värd om det gällde att kvitta den mot andra varor eller tjänster. Forntidstorparen kanske fick en get mot en veckas vedhuggning åt byns storbonde, osv osv.
Men getter är ju lite opraktiska att ha i kassakistan, de kräver mat och tillsyn, de rymmer om de får chansen osv. Så småningom började man sätta fasta värden på döda ting som var lätta att förvara och bära med sig, t ex bitar av ädelmetaller eller bärnsten. Och då är steget inte långt till pengar i form av mynt med en bestämd vikt som man vågade lita på.
Citera
2026-10-09, 00:51
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxlawattorney
Förekommer fortfarande med begränsade varor/material då oftast bland grannar. Kanske inte i storstan men många nära kusten och ute på landsbygden byter ofta fisk, grönsaker, kantareller, honung, mjölk, ägg, bär, ved och vilt med varandra som exempel.
Så gör vi hela tiden här. Någon är målare, någon är elektriker, snickare. Någon har höns och överskott av ägg, någon kan meka bilar. Potatis och andra rotfrukter. Någon kokar brännvin och någon annan jobbar inne i staden där det säljs till Epa-ungarna (sista var inte sant)

Inte ett fullt självförsörjande samhälle men behöver man hjälp med något finns det folk som jobbat 30 år med just det.
Citera
2026-10-09, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astoriuz
Allt och alla och dess morsa tycker att saker är aldeles för dyra nu för tiden, så varför byteshandlar vi inte? Om jag t.ex vill köpa någon rolig cykel (exempelvis) och personen jag köper den av ser att jag har nåt den vill ha, varför frågar man inte efter denna sak istället? Varför är pengar den stora internationella standarden när det så länge funkade att "tradea" eller byteshandla med folk? Mycket roligare att göra det tycker jag personligen...

Troligen vill dom inte ha den skit du erbjuder för att slippa och betala!
Citera
2026-10-09, 11:06
Medlem
anarquistens avatar
Byteshandel blir nog betydligt vanligare igen, inom en snar framtid, när CBDC ersätter fiat-valutorna.
Citera
2026-10-09, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astoriuz
Allt och alla och dess morsa tycker att saker är aldeles för dyra nu för tiden, så varför byteshandlar vi inte? Om jag t.ex vill köpa någon rolig cykel (exempelvis) och personen jag köper den av ser att jag har nåt den vill ha, varför frågar man inte efter denna sak istället? Varför är pengar den stora internationella standarden när det så länge funkade att "tradea" eller byteshandla med folk? Mycket roligare att göra det tycker jag personligen...

Det gör vi. Inte lika vanligt som förr men det är fortfarande ganska vanligt här på landsbygden. Framförallt handlar det om att man gör varandra en tjänst och sedan kan man förvänta sig en motprestation.

Ett exempel: grannen hjälper mig att gräva (med grävmaskin) utan kostnad för att jag gett honom jakträtten för älg på min mark. Ingen av oss sitter och räknar exakt vad det är värt men man har ju ett hum om hur mycket jag kan be honom gräva på ett år för det. En annan granne har arrenderat ut sin betesmark till oss gratis mot löfte om att jag hjälper honom att laga taket på hans stall framöver.
Citera
2026-10-09, 12:19
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angorakanin
Hur ligger det till med moms på secondhand från en butik?

Jag lämnar ofta in grejer till secondhand som redan var begagnade vid inköpstillfället.

Varje peng som byter ägare beskattas vid bytet. Hur mycket har en peng som cirkulerat 20 år genererat i skatt?

Finns ett system för det, vinstmarginalbeskattning. Företag som köper begagnat av privatperson betalar moms på mellanskillnaden när de säljer vidare. De köper in för 10kr (från privatperson, ingen moms), sedan säljer de för 20kr då ska de momsa på 10kr = 2kr moms.
Företag som köper in normalt hade haft 20*0,2 = 4kr moms på 20kr.
Citera
2026-10-09, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Så gör vi hela tiden här. Någon är målare, någon är elektriker, snickare. Någon har höns och överskott av ägg, någon kan meka bilar. Potatis och andra rotfrukter. Någon kokar brännvin och någon annan jobbar inne i staden där det säljs till Epa-ungarna (sista var inte sant)

Inte ett fullt självförsörjande samhälle men behöver man hjälp med något finns det folk som jobbat 30 år med just det.

En av många saker man saknar innan man flytta "hemifrån" för att studera i en studentstad. Bara att skriva i en facebookgrupp så har man någon där inom en kvart som meckar med värmepannan eller felsöker bilen som inte startar Var lite av en kulturchock för mig när man flytta till lägenhet 95% undviker ögonkontakt och varandra i trappuppgången, än mindre att hälsa
Senast redigerad av Taxlawattorney 2026-10-09 kl. 13:11.
Citera
2026-10-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Finns ett system för det, vinstmarginalbeskattning. Företag som köper begagnat av privatperson betalar moms på mellanskillnaden när de säljer vidare. De köper in för 10kr (från privatperson, ingen moms), sedan säljer de för 20kr då ska de momsa på 10kr = 2kr moms.
Företag som köper in normalt hade haft 20*0,2 = 4kr moms på 20kr.

Tack ska du ha!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in