2026-10-04, 12:34
Medlem
En ren Windows 11 innehåller inte massa reklam eller 3e parts program.

Kan tänka mig att om man köper en OEM dator från t.ex. Power eller elgiganten så får man med massa skit, men det har inte med Windows i sig att göra.
De brukar slänga in massa olika trial-program som poppar upp hela tiden plus en hel hög med tillverkarens alla program.
Citera
2026-10-04, 12:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
En ren Windows 11 innehåller inte massa reklam eller 3e parts program.

Kan tänka mig att om man köper en OEM dator från t.ex. Power eller elgiganten så får man med massa skit, men det har inte med Windows i sig att göra.
De brukar slänga in massa olika trial-program som poppar upp hela tiden plus en hel hög med tillverkarens alla program.

Den innehåller de s.k "bloatprogrammen" från Ms, samt diverse marknadsföring från desamma. Det är det förstnämnda "folk" främst vänder sig emot. Gör en nyinstallation av Windows och ta dig sedan en titt på Startmenyn så förstår du.
Citera
2026-10-04, 19:35
Avslutad
Jag är ypperligt nöjd med mitt windows 11, enda problemet är väl att den inte fungerar på långsamma datorer eller äldre datorer, TPM datorer fungerar den väldigt mycket bra på dock.

Finns mycket mer bra program för windows så varför bry sig om linux som hemanvändare? Om det inte handlar om programmering eller servers, så är windows bra redan för allt som datorspel, film och musik anser jag.
Citera
2026-10-05, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScienceFiction
Finns mycket mer bra program för windows så varför bry sig om linux som hemanvändare?
Själv kör jag GNU/Linux främst då vardagliga sysslor flyter på något bättre där för mig. Detta då CPU-profilen är något mer aggressiv med framförallt bättre single-core prestanda.

Dock så använder jag fortfarande Windows/macOS till program såsom Photoshop, Lightroom och DaVinci Resolve.

Ang. debloat i Windows, så har jag en väldigt nedbantad Windows 10 LTSC 2019 som jag vågar påstå är både snabbare och resurssnålare än många standardinstallationer (tänk Ubuntu/Fedora) av GNU/Linux.

Tycker att WinUtil från Chris Titus samt Winhance är bra utgångspunkter för en bättre upplevelse i Windows. Dock krävs det lite mer finlir för att trycka ned minneanvändningen till under 1GB RAM (1,5GB för W11) efter uppstart.

Har även lyckas bli av med all telemetri i Windows där Wireshark inte längre ser något i loggfilerna.
Citera
2026-10-05, 08:16
Medlem
1FFs avatar
För de flesta, som har gjort sina önskade inställningar på sitt Os över tid, räcker det med att göra en backup av registret inför nyinstallationen. Efter densamma så utför man nyinstallationen, installerar program och justerar inställningar i dem och webbläsaren samt avinstallerar "bloat", sedan återställer man alla inställningar med hjälp av reg.backupen.

Klart!

Sparar massor av tid - och dåligt humör.
Citera
2026-10-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScienceFiction
Finns mycket mer bra program för windows så varför bry sig om linux som hemanvändare? Om det inte handlar om programmering eller servers, så är windows bra redan för allt som datorspel, film och musik anser jag.
Windows har en del problem vad gäller personlig integritet. Så som hemma-användare är det intressant för mig att ett amerikanskt megabolag inte sitter och screenshottar min skärm var tredje sekund. Det är också bloatat och du har liten valfrihet över det. De flesta program jag använde på windows använder jag på linux också. Ibland får man göra uppoffringar och ibland blir livet faktiskt bättre med linux.
Citera
2026-10-07, 09:37
Medlem
Ett enkelt program som inte ens behöver installeras utan körs portabelt är ShutUp10, det har tydliga knappar som enkelt slår av eller sätter på närmare 200 funktioner i Win10/11, inklusive Ai och telemetri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in