Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Om någon är allvarligt psykiskt störd och dessutom begår sexbrott, då borde personen inte få vistas ute bland vanliga människor - om så i bara några dagar eller veckor. Det är iofs bara min åsikt. Likaså kan jag tycka att det borde vara obligatorisk häktning för flagranta sexbrott. Kanske inte utredningsbrott, t.ex. om någon anmälts för ett lindrigt ofredande. Det kan ju vara falskt likaväl.
Man kan bara konstatera att om denne gök varit frihetsberövad, hade han inte kunnat begå brottet mot den 6-åriga flickan.
"Om någon är allvarligt psykiskt störd och dessutom begår sexbrott, då borde personen inte få vistas ute bland vanliga människor" - Absolut, jag förstår dig. Men nu är ju detta endast en hypotetiskt diskussion - och klart är ju att denna personen
inte ansågs allvarligt psykiskt störd i samband med att han blottade sig inför poliserna.
"...om så i bara några dagar eller veckor" - Det fungerar ju så att vid straffvärden som understiger 1 års fängelse så har rätten skyldighet att undersöka möjligheterna för ett icke frihetsberövande straff. När det gäller sexuellt ofredande generellt så har ju dessa brott ett avsevärt lägre straffvärde än så. Vi snackar straffvärden på max 3 månader. Lägg då till att villkorlig frigivning tillkommer på detta, så finns det snart inte mycket till fängelsestraff kvar. Det är därför/då bättre att döma till exempelvis skyddstillsyn, vilket jag misstänker att man gjort i det aktuella fallet.
"Likaså kan jag tycka att det borde vara obligatorisk häktning för flagranta sexbrott" - Obligatorisk häktning (häktespresumtion) gäller vid brott som har minimistraff på 1,5 års fängelse. Minimistraffet för sexuellt ofredande ligger på böter/fängelseminimum, så möjlighet till obligatorisk häktning finns inte på långa vägar.
"Man kan bara konstatera att om denne gök varit frihetsberövad, hade han inte kunnat begå brottet mot den 6-åriga flickan" - Nej, det skulle jag inte säga. Först och främst så har jag ju förklarat svårigheterna kring häktning i sådana här fall, så det frihetsberövandet faller. Om vi därefter ser till att han "kunnat" dömas till ett kortare fängelsestraff så betyder inte heller detta att han suttit frihetsberövad vid tiden för brottet mot 6-åringen. För har du dömts till ett (kortare) fängelsestraff och inte sitter häktad så har du ju en inställelsetid som sträcker sig 3 månader fram i tiden. Dessutom har man möjlighet att ansöka om fotboja vid kortare fängelsestraff, vilket isåfall inte skulle innebära något fysiskt frihetsberövande alls.
/Med all respekt för dig, men jag tycker verkligen inte du skall dra igång någon skit här som faktiskt inte stämmer.