2026-10-03, 10:50
Medlem
Kan vi slippa en miljon inlägg där alla tävlar i hur mycket de vill kastrera sexualförbrytare?

I vilken stadsdel hände detta (utan att doxxa offret tack)? Känns som att han kan ha begått liknande brott tidigare?
Citera
2026-10-03, 11:18
Medlem
HaraldH8rdr8des avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samun
Kan vi slippa en miljon inlägg där alla tävlar i hur mycket de vill kastrera sexualförbrytare?

I vilken stadsdel hände detta (utan att doxxa offret tack)? Känns som att han kan ha begått liknande brott tidigare?
Linero
Det var läskigt lätt att hitta adress med ai
Förnamnen står i artikeln, syns att det är uteplats på markplan
Citera
2026-10-03, 12:28
Medlem
snooper123s avatar
Allmänheten måste få namn och bild på denna människan så att man kan skydda sig ifrån honom.
Citera
2026-10-03, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
De båda stora reformerna, 1980 och 1994, drevs igenom av borgerliga regeringar.

Varför var han ens ute?

Straffskalan för sexuellt ofredande är minst böter och max 2 års fängelse. Just fängelsedomar kopplat till detta brottet är otroligt ovanligt. Detta beror främst på att straffvärdet för detta brott oftast är så lågt att det inte finns någon mening att döma ut fängelsestraff.
Citera
2026-10-03, 12:52
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Straffskalan för sexuellt ofredande är minst böter och max 2 års fängelse. Just fängelsedomar kopplat till detta brottet är otroligt ovanligt. Detta beror främst på att straffvärdet för detta brott oftast är så lågt att det inte finns någon mening att döma ut fängelsestraff.
Ändå vet man att sådan brottslighet brukar eskalera. Görs det inte ens rättspsykiatriska utredningar? Det verkar rätt uppenbart att någon som blottar sig för poliser inte borde vara ute bland folk.
Citera
2026-10-03, 14:13
Medlem
Triremers avatar
Fy fan vad obehahligt. Det låter ju inte som en skidåkare... Blev ju lätt nedbrottad och sa bara enstaka ord.
Citera
2026-10-03, 15:21
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
"Ändå vet man att sådan brottslighet brukar eskalera" - Det är ju snarare en kriminologisk fråga, än en juridisk/rättslig fråga.

"Görs det inte ens rättspsykiatriska utredningar?" - Jo, absolut. Men bedöms brottets straffvärde understiga fängelse så brukar inte detta vara aktuellt. Det är ju också så att bara för att det görs rättspsykiatriska utredningar, som kanske t.o.m visar att personen kan vara allvarligt psykisk störd, så betyder inte det att vederbörande frihetsberövas direkt. Så länge åklagaren inte väljer att häkta (vilket man sällan gör om det endast rör sig om sexuellt ofredande) så kommer ju denna personen att vara ute i samhället i väntan på fällande dom och att börja avtjäna sin rättspsykiatriska vård.
Om någon är allvarligt psykiskt störd och dessutom begår sexbrott, då borde personen inte få vistas ute bland vanliga människor - om så i bara några dagar eller veckor. Det är iofs bara min åsikt. Likaså kan jag tycka att det borde vara obligatorisk häktning för flagranta sexbrott. Kanske inte utredningsbrott, t.ex. om någon anmälts för ett lindrigt ofredande. Det kan ju vara falskt likaväl.
Man kan bara konstatera att om denne gök varit frihetsberövad, hade han inte kunnat begå brottet mot den 6-åriga flickan.
Citera
2026-10-03, 15:42
Medlem
Citat:
Om någon är allvarligt psykiskt störd och dessutom begår sexbrott, då borde personen inte få vistas ute bland vanliga människor - om så i bara några dagar eller veckor. Det är iofs bara min åsikt. Likaså kan jag tycka att det borde vara obligatorisk häktning för flagranta sexbrott. Kanske inte utredningsbrott, t.ex. om någon anmälts för ett lindrigt ofredande. Det kan ju vara falskt likaväl.
Man kan bara konstatera att om denne gök varit frihetsberövad, hade han inte kunnat begå brottet mot den 6-åriga flickan.

"Om någon är allvarligt psykiskt störd och dessutom begår sexbrott, då borde personen inte få vistas ute bland vanliga människor" - Absolut, jag förstår dig. Men nu är ju detta endast en hypotetiskt diskussion - och klart är ju att denna personen inte ansågs allvarligt psykiskt störd i samband med att han blottade sig inför poliserna.

"...om så i bara några dagar eller veckor" - Det fungerar ju så att vid straffvärden som understiger 1 års fängelse så har rätten skyldighet att undersöka möjligheterna för ett icke frihetsberövande straff. När det gäller sexuellt ofredande generellt så har ju dessa brott ett avsevärt lägre straffvärde än så. Vi snackar straffvärden på max 3 månader. Lägg då till att villkorlig frigivning tillkommer på detta, så finns det snart inte mycket till fängelsestraff kvar. Det är därför/då bättre att döma till exempelvis skyddstillsyn, vilket jag misstänker att man gjort i det aktuella fallet.

"Likaså kan jag tycka att det borde vara obligatorisk häktning för flagranta sexbrott" - Obligatorisk häktning (häktespresumtion) gäller vid brott som har minimistraff på 1,5 års fängelse. Minimistraffet för sexuellt ofredande ligger på böter/fängelseminimum, så möjlighet till obligatorisk häktning finns inte på långa vägar.

"Man kan bara konstatera att om denne gök varit frihetsberövad, hade han inte kunnat begå brottet mot den 6-åriga flickan" - Nej, det skulle jag inte säga. Först och främst så har jag ju förklarat svårigheterna kring häktning i sådana här fall, så det frihetsberövandet faller. Om vi därefter ser till att han "kunnat" dömas till ett kortare fängelsestraff så betyder inte heller detta att han suttit frihetsberövad vid tiden för brottet mot 6-åringen. För har du dömts till ett (kortare) fängelsestraff och inte sitter häktad så har du ju en inställelsetid som sträcker sig 3 månader fram i tiden. Dessutom har man möjlighet att ansöka om fotboja vid kortare fängelsestraff, vilket isåfall inte skulle innebära något fysiskt frihetsberövande alls.

/Med all respekt för dig, men jag tycker verkligen inte du skall dra igång någon skit här som faktiskt inte stämmer.
Citera
2026-10-03, 15:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:

---

"Man kan bara konstatera att om denne gök varit frihetsberövad, hade han inte kunnat begå brottet mot den 6-åriga flickan" - Nej, det skulle jag inte säga. Först och främst så har jag ju förklarat svårigheterna kring häktning i sådana här fall, så det frihetsberövandet faller. Om vi därefter ser till att han "kunnat" dömas till ett kortare fängelsestraff så betyder inte heller detta att han suttit frihetsberövad vid tiden för brottet mot 6-åringen. För har du dömts till ett (kortare) fängelsestraff och inte sitter häktad så har du ju en inställelsetid som sträcker sig 3 månader fram i tiden. Dessutom har man möjlighet att ansöka om fotboja vid kortare fängelsestraff, vilket isåfall inte skulle innebära något fysiskt frihetsberövande alls.

/Med all respekt för dig, men jag tycker verkligen inte du skall dra igång någon skit här som faktiskt inte stämmer.
Jag redogjorde ju bara för vad jag tyckte och var ärlig med det.

Men det är väl självklart att han inte kunnat begå aktuellt brott om han varit frihetsberövad?
(Jag utgår från att inte flickan hade besökt honom i fängelset, häktet - eller psyket i så fall).
Citera
2026-10-03, 15:58
Medlem
Citat:
Jag redogjorde ju bara för vad jag tyckte och var ärlig med det.

Men det är väl självklart att han inte kunnat begå aktuellt brott om han varit frihetsberövad?
(Jag utgår från att inte flickan hade besökt honom i fängelset, häktet - eller psyket i så fall).

Men jag säger ju att häktning i princip inte hade varit möjligt (och heller inte ansågs möjligt/nödvändigt i aktuellt fall)

...och OM han hade dömts till fängelse så hade han rent fysiskt inte suttit i fängelse vid tiden för brottet mot 6-åringen (eftersom att inställelsetiden är längre fram, samt att han ev. kunnat få ersätta sitt fängelsestraff med fotboja). Dessutom har det inte framgått om domen hade vunnit laga kraft i samband med brottet mot 6-åringen. För om den domen inte nått ikraftträdande vid tiden så hade han ju ABSOLUT INTE suttit i fängelse, för då hade det ju inte funnits något straff utmätt ö.h.t.
Citera
2026-10-03, 15:59
Medlem
Fy fan så sjukt att han bara satt där i sängen.
Vet man säkert han inte pillat på ungen då?
Citera
2026-10-03, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Vad ända in i helvete?????

Hur ser fanskapet ut? Häng ut honom!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto