2026-09-30, 04:05
Medlem
dobbelinas avatar
Snart kommer vi få se trådar på FB som "Hjälp! mina tänder ser ut som en nedbrunnen gärdsgård"
Citera
2026-09-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
OK Boomer, du är en person som aldrig hört talas om vetenskapliga artiklar
Va! Vad är det?

Det finns väl hur många vetenskapliga böcker o läroböcker i medicin som helst på Amazon?
Citera
2026-09-30, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
SDF används och kan vara effektivt men beroende på vem och när... Men det utförs inte av privatpersoner. Det är risky om du inte vet om de är karies eller annat osv. Och rekommenderas därför inte.. Inte nödvändigtvis giftigt men man ska veta vad man gör. Förändringar på tänderna kan bero på andra orsaker.

Huvudsakliga problemet är som sagts att det är inte utseendemässigt jättesnyggt.. Svårt att ångra efteråt.

Sedan är det inte tänkt att privatpersoner ska hålla på själva eftersom du måste bedöma om de är karies.. Och inte applicera fel, .. Det kan blev fel om du behöver till exempel fyllning osv..

Bra att snacka med sin tandläkare först och få hjälp där.

Håller med. Bästa att överlåta till någon form av sakkunskap. Men samtidigt undrar jag hur många tandläkare som erbjuder denna behandling? Det kan inte vara mycket pengar i den.
Citera
2026-09-30, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Snart kommer vi få se trådar på FB som "Hjälp! mina tänder ser ut som en nedbrunnen gärdsgård"
Är du gammal nog att komma ihåg hur folk såg ut i käften när de fått amalgamfyllningar?
Citera
2026-09-30, 12:36
Moderator
ofays avatar
Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera
2026-09-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerAlbinErlander
Håller med. Bästa att överlåta till någon form av sakkunskap. Men samtidigt undrar jag hur många tandläkare som erbjuder denna behandling? Det kan inte vara mycket pengar i den.

Mjo. Jag tror det finns bättre alternativ på att åtgärda karies.. så förekomsten är nog begränsad.. Men som sagt de verkar vara special fall där man använder det, typ nischat.

Men ska inte uttala mig för mycket om förekomsten
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in