2026-09-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Fet nothingburger med andra ord, dvs inga vapen, inga sprängmedel, ingen stödbevisning för att kunna hålla dem fortsatt anhållna och delgivna misstanke om terrorbrott. De var väl ute för att hitta ett bra ställe för att dumpa byggavfall eller liknande mängdbrottslighet.

Möjligtvis detta.. men bland husen med rånarluvor?
Kanske de var ute för kidnappa Amerikanska militärer eller deras anhöriga om det bodde där..?
Citera
2026-09-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag vet inte.. jag tycket hela denna story är bara konstig. Det ställe tre vita bilar bland ett villaområde mitt i natten de känns ju ändå som om det är som gjort för att de skulle bli upptäckta.? Och sen när brukar en stat släppa terrormisstänkta mot borgen? Det får gå helt fritt i samhället medans utredningen fortsätter.
Whelford är en by snarare än ett villaområde, befolkningen är nog högst ett par hundra personer.

Men de misstänkta killarna kanske hade tänkt köra vidare med minst en av de här skåpbilarna för att komma närmare basen? Avståndet fram dit är 3 kilometer och jag skulle inte tro att man knallar runt den sträckan till fots mitt i natten om man har lådor med sprängämnen med sig, då vill man nog ta sig fram snabbare, i alla fall en del av sträckan: Så det är möjligt att det här var ett tillfälligt stopp på vägen.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-09-28 kl. 19:24.
Citera
2026-09-28, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Japp, såg det på BBC. Det tyder på att de misstänkta samarbetar en del med polisen, alltså lämnar uppgifter - annars hade man inte låtit dem gå ut mot borgen så snabbt - och kanske också på att dessa personer är på lägre nivå eller tillfälligt inhyrda "medhjälpare", medan polisen siktar på att ta några som sitter högre upp i den här konspirationen.

Tror du verkligen att man släpper terrorister mot borgen någon dag efter att de blivit tagna?

Det lutar åt ett enkelt missförstånd - de var där - kanske inte helt lagligt men långt ifrån så allvarligt som terrister.

Jag gissar på helt vanliga tjuvar som var ute efter att sno diesel eller material vilket skulle förklara kärlen som ligger utslängda runt skåpbilarna.

https://www.google.com/search?q=Gloucestershire+diesel+theft&hl=sv

Kolla AI-sammanställningen - flera fall 2026 där stora mängder diesel och bensin stulits.
Citera
2026-09-28, 20:27
Medlem
doncroces avatar
Citat:
"At this time, we are working to establish the full circumstances of the activity of those arrested, their knowledge and any motivation behind this incident.
To be very clear, this does not mean the investigation is over
," Counter Terrorism Policing chief Laurence Taylor told reporters on Monday afternoon.

Taylor said, "They are subject to stringent conditions on their movement and contact with others. They absolutely remain under investigation as we explore multiple lines of inquiry."

"We are considering this from every possible angle," Taylor added, "including that this may be activity committed by proxies, or individuals either knowingly or unknowingly, working on behalf of a foreign state".

Märkligt att släppa alla fem misstänkta mot borgen med tanke på det misstänkta brotten och en utredningen om eventuell inblandning av utländsk stat?

Som jämförelse så nekades ju Danny Tommo borgen, hans brott var att han skadade en av båtarna som används för att skeppa illegala invandrare över kanalen.

Det här kanske är en del av brittiska polisens anti-rasism arbete?
Senast redigerad av doncroce 2026-09-28 kl. 20:31.
Citera
2026-09-28, 20:27
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Whelford är en by snarare än ett villaområde, befolkningen är nog högst ett par hundra personer.

Men de misstänkta killarna kanske hade tänkt köra vidare med minst en av de här skåpbilarna för att komma närmare basen? Avståndet fram dit är 3 kilometer och jag skulle inte tro att man knallar runt den sträckan till fots mitt i natten om man har lådor med sprängämnen med sig, då vill man nog ta sig fram snabbare, i alla fall en del av sträckan: Så det är möjligt att det här var ett tillfälligt stopp på vägen.
Tydligen hade amerikansk militär ställt fordon ivägen vid grindar några dagar före efter tips om kommande attack. Antingen blev de där nordafrikanerna avskräckta av det eller så var deras jobb att köra dit sen invänta andra? Undrar om det var något i tunnorna. De såg märkliga ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag vet inte.. jag tycket hela denna story är bara konstig. Det ställe tre vita bilar bland ett villaområde mitt i natten de känns ju ändå som om det är som gjort för att de skulle bli upptäckta.? Och sen när brukar en stat släppa terrormisstänkta mot borgen? Det får gå helt fritt i samhället medans utredningen fortsätter.
Citera
2026-09-28, 20:29
Medlem
Här ligger en hund begraven.

Märkligt fall. Ännu märkligare ageranden från polisen och politikerna.
Citera
2026-09-28, 20:32
Medlem
Dom ser ju ut som sådana som avgjorde valet åt oss
Citera
2026-09-28, 20:41
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Märkligt att släppa alla fem misstänkta mot borgen med tanke på det misstänkta brotten och en utredningen om eventuell inblandning av utländsk stat?

Som jämförelse så nekades ju Danny Tommo borgen, hans brott var att han skadade en av båtarna som används för att skeppa illegala invandrare över kanalen.

Det här kanske är en del av brittiska polisens anti-rasism arbete?

Reagerar också på att ev terrorister släpps emot borgen måste väl vara första gången i historien?

Eller så hoppas man att de ska leda dom till dom högre upp i harakin

Men som sagt. Något är skumt här.
Citera
2026-09-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Tydligen hade amerikansk militär ställt fordon ivägen vid grindar några dagar före efter tips om kommande attack. Antingen blev de där nordafrikanerna avskräckta av det eller så var deras jobb att köra dit sen invänta andra? Undrar om det var något i tunnorna. De såg märkliga ut.

Undrar om det inte var helt vanliga diesel-tjuvar som inte tänkte sig för var de befann sig?

Det skulle förklara varför de kör runt i skåpbilar med stora behållare (som på bilderna man sett verkar vara tomma) samt att de släpps redan efter 1 dag mot borgen.

Diesel-tjuvar är ju ändå lite organiserade med skåpbilar - kanske med fejk-företagsnamn - för att smälta in.

5 gripna men det verkar ha varit fler enligt vittnet som ringde polisen.

https://www.itv.com/news/2026-09-28/farmer-who-called-in-alleged-raf-bomb-plot-says-more-suspects-could-be-at-large

Citat:
In an interview with reporters, the farmer, who asked to remain anonymous, said "there were definitely more than five" men who ran away as she approached them in her car in the early hours of Sunday morning.
Citera
2026-09-28, 22:43
Medlem
9zs avatar
Det hela kan ha varit ett test för att se deras beredskap. Vilka metoder/taktik som användes. Utrustning hos de som ryckt ut för att försvara alt. omhändertagande. En skenmanöver för att få militären/polisen att visa sin hand.

Skicka dit några nollor för att sedan kunna planera en större attack med bättre insikt hos motståndaren.

I don't know?!?
Citera
2026-09-28, 23:19
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Jaha, har man tagit in den trojanska hästen här månne?
Engelska medborgare säger man överallt så det är nog så ty annars hade man såklart fått höra om inhemska medborgare
Citera
2026-09-28, 23:38
Medlem
De ser inte ut som iranier, lite mer som amerikanska svarta. Kan vara omvända muslimer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in