2026-09-28, 11:43
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja, det verkar ju röra sig om sprängladdningar (möjligen med gödsel och diesel) och då duger inte mitt förslag om bärbara luftvärnsrobotar (eller granatgevär eller liknande).

Så då förstår inte jag heller vad de tänkt göra. Spränga sönder landningsbanan? Men bombmaterialet lär väga flera hundra kilo om det var konstgödsel etc, och det var en rätt lång bit till landningsbanan + staket att forcera. Kanske siktade de in sig på elledningar eller något annat som fanns där de parkerat?
Iran brydde sig nog inte så mycket om uppdraget skulle lyckas eller inte. Det huvudsakliga målet är psykologisk terror, där man vill visa att ingen som upplåter sina baser till USA är skyddad emot attacker oavsett om man är stationerad i mellanöstern eller i Europa.
Citera
2026-09-28, 11:46
Medlem
Citat:
Ja, det verkar ju röra sig om sprängladdningar (möjligen med gödsel och diesel) och då duger inte mitt förslag om bärbara luftvärnsrobotar (eller granatgevär eller liknande).

Så då förstår inte jag heller vad de tänkt göra. Spränga sönder landningsbanan? Men bombmaterialet lär väga flera hundra kilo om det var konstgödsel etc, och det var en rätt lång bit till landningsbanan + staket att forcera. Kanske siktade de in sig på elledningar eller något annat som fanns där de parkerat?

Stod i media att bonden var på väg hem från en fest när hon såg tre bilar blockera vägen hon trodde först de var checkpoint för säkerheten till militärenbasen men hon gick ut å kolla å tyckte de såg så märkligt ut då de stod som en solfjäder på gatan... hon vände sedan om bilen för hon ine kunde komma förbi å möts då efter en stund 5 maskerade män som fick panik när strålkastarna träffa dom att de skingra sig å sprang in i skogen....

Så ja vad tänkte dom göra? spränga vägen?

så de var
Citera
2026-09-28, 11:52
Medlem
Trolltestets avatar
https://omni.se/iran-pekade-ut-flygbasen-som-legitimt-mal-i-juli/a/gkbJv1
Citat:
Irans revolutionsgarde pekade i juli ut den engelska flygbasen RAF Fairford som ett ”legitimt mål”, rapporterar The Guardian. Motiveringen var att den har upplåtits till USA i samband med Irankriget.

Väl förvarnade med andra ord. En militär operation helt enkelt, inte terrorism.
Enjoy to the war you ordered.
Citera
2026-09-28, 12:48
Medlem
HaraldH8rdr8des avatar
Dokumentär om hur de anlitar folk till sabotagejobb
https://www.youtube.com/watch?v=_Arvv01xuv8
Även om detta var lite större

Men varför så komplicerat, bara flyg in med en fiberdrönare och släpp lite fyrverkerier från ovan?
Citera
2026-09-28, 12:55
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Iran brydde sig nog inte så mycket om uppdraget skulle lyckas eller inte. Det huvudsakliga målet är psykologisk terror, där man vill visa att ingen som upplåter sina baser till USA är skyddad emot attacker oavsett om man är stationerad i mellanöstern eller i Europa.
Om en bomb orsakar någon form av skada på en kritisk anläggning, eller på dem som jobbar där, så håller jag med dig om ditt resonemang.

Men om bomben detoneras på en sidoväg eller åker och inte åstadkommer någon skada finns risken att den psykologiska effekten istället blir den omvända.
Citera
2026-09-28, 13:04
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Om en bomb orsakar någon form av skada på en kritisk anläggning, eller på dem som jobbar där, så håller jag med dig om ditt resonemang.

Men om bomben detoneras på en sidoväg eller åker och inte åstadkommer någon skada finns risken att den psykologiska effekten istället blir den omvända.
Det beror nog lite på vem som är måltavlan med operationen. Min tanke är att det är väljarna som är den egentliga måltavlan här, inte militären.
Citera
2026-09-28, 13:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Stod i media att bonden var på väg hem från en fest när hon såg tre bilar blockera vägen hon trodde först de var checkpoint för säkerheten till militärenbasen men hon gick ut å kolla å tyckte de såg så märkligt ut då de stod som en solfjäder på gatan... hon vände sedan om bilen för hon ine kunde komma förbi å möts då efter en stund 5 maskerade män som fick panik när strålkastarna träffa dom att de skingra sig å sprang in i skogen....

Så ja vad tänkte dom göra? spränga vägen?

så de var
Här finns en karta över området, där BBC också markerat platsen där bilarna stod, och var man grep de fem: https://www.bbc.com/news/articles/c85ydnwqpzyzo

Vägen verkar vara en liten sidoväg, så den var nog inte målet. Men det är bara 5-600 meter till ett område som verkar användas som uppställningsplats för större flygplan.

Kanske var planen att blanda ihop kemikalierna där bilarna stod, lasta ombord, köra genom stängslet och detonera under ett flygplan?

En sak som möjligen kan stöda den teorin är att RAF nu placerat ut tunga fordon precis innanför varje grind.
Citera
2026-09-28, 13:07
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det beror nog lite på vem som är måltavlan med operationen. Min tanke är att det är väljarna som är den egentliga måltavlan här, inte militären.
Kan ju vara, men kolla gärna det inlägg jag gjorde precis efter ditt (som jag nu citerade).
Citera
2026-09-28, 13:14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Kan ju vara, men kolla gärna det inlägg jag gjorde precis efter ditt (som jag nu citerade).
De olika målen är inte inkompatibla med varandra. En lyckad operation åsamkar skada på militära tillgångar samt ger en påtaglig psykologisk effekt. En misslyckad operation ger en psykologisk effekt för alla som redan nu är ganska ovilliga att delta i ett krig som Trump har skapat.
Vi får se hur det utvecklar sig framöver. Det kokar ned till om britterna är villiga att kriga på hemmaplan med sitt land som insats för Trumps räkning.
Citera
2026-09-28, 14:01
Medlem
Snapcounts avatar
Någon/några terrorister som kom sig undan ?

Worryingly, the farmer claimed she saw more 'Middle Eastern-looking' suspects fleeing the scene than the five men later arrested.

https://www.dailymail.com/news/article-16166337/Five-men-arrested-Iran-terror-attack-RAF-base-British-nationals-London-aged-20s.html

A farmer who says she called 999 sparking the police response to the incident at RAF Fairford says she is “100% certain” she saw between eight and 10 people who fled into trees when they spotted her.

https://www.bbc.com/news/live/c65y7nl29k0et

Är väl en "manhunt" på gång då..
Senast redigerad av Snapcount 2026-09-28 kl. 14:07.
Citera
2026-09-28, 14:09
Medlem
53....so whats avatar
"Brittiska medborgare" säger engelska medier... vilken överaskning!
Citera
2026-09-28, 14:40
Medlem
Citat:
Här finns en karta över området, där BBC också markerat platsen där bilarna stod, och var man grep de fem: https://www.bbc.com/news/articles/c85ydnwqpzyzo

Vägen verkar vara en liten sidoväg, så den var nog inte målet. Men det är bara 5-600 meter till ett område som verkar användas som uppställningsplats för större flygplan.

Kanske var planen att blanda ihop kemikalierna där bilarna stod, lasta ombord, köra genom stängslet och detonera under ett flygplan?

En sak som möjligen kan stöda den teorin är att RAF nu placerat ut tunga fordon precis innanför varje grind.

Hörde att amerikanska militärer som jobbar där har familjer (vissa av dom) och bor i närheten.. så kanske var de just de området och attacken var riktat mot dom.?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in