2026-10-07, 19:47
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Vad är ämnet? Att ett gäng chatbotar skulle utplåna mänskligheten
Det är inte ämnet, Sam Altman. Håll dig till ämnet.
Citera
2026-10-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Människor bygger redan program och spel utan att titta på koden. Både utvecklare och amatörer som inte kan tyda källkod. De är hur enkelt som helst för en AI-agent att smyga in bakdörrar och annan skadlig kod på massor av ställen. Vi är redan i ett läge där vi inte har kontroll. Där vi måste lita på att AI-modellerna inte är allt för illvilliga och destruktiva.
Det är fortfarande så att dessa agenter inte har någon egen vilja eller egna mål. De har blivit bättre på att arbeta med s.k. long horizon och har blivit mer ihärdiga, vilket leder till att de tar till de medel som krävs för att lösa uppgiften. Att bygga in bakdörrar kräver någon form av medvetenhet som det saknas evidens för. Den stora risken med vibekodade applikationer är snarare att API-nycklar och dylikt läggs direkt i källkoden.

Citat:
Jag ser inga tecken på att någon trovärdig AI-säkerhet är på väg. Jag ser bara att AI-agenterna blir bättre och bättre på allt.
Jag ser inga tecken på att AI-agenterna har fått en egen vilja. Det är ironiskt att agenterna är så "intelligenta" men ändå så förstår de inte när de borde sluta och vara nöjda. De är reward-junkies.

Citatet från Neil DeGrasse Tyson var ganska träffsäkert i att de vet allt, men förstår ingenting.
Citera
2026-10-07, 19:48
Medlem
guderis avatar
Citat:
Det är inte ämnet, Sam Altman. Håll dig till ämnet.

Ämnet är ju uppenbarligen att senaste versionen av chatbot har fått er AI doomers att kissa i byxorna, igen
Citera
2026-10-07, 19:55
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det är fortfarande så att dessa agenter inte har någon egen vilja eller egna mål.
Agenterna kan uppenbarligen skapa interna delmål, t.ex. att hacka en tysk Wiki för att samordna hackerattacker. Det har hänt. Vad är det om inte ett eget initiativ? Eller ska du försöka påstå att de blev uppmanade till det av Sam Altman för att "göra reklam" precis som BeneathTheFoliehatt tror?
Citat:
Att bygga in bakdörrar kräver någon form av medvetenhet som det saknas evidens för.
En bakdörr är en "rimlig"* förberedelse för att anskaffa verktyg, resurser och information om framtida problemlösningar. Eller menar du på full allvar att SuperIntelligens med IQ>130 bara kan tänka i presens och inte alls begriper konceptet framtid?

*) för Kriminella Neurala Nätverk är det ju uppenbarligen helt rimligt att begå dataintrång för att lösa allehanda uppgifter, frågeformulär, och poängpromenader.
Citera
2026-10-07, 20:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ämnet är ju uppenbarligen att senaste versionen av chatbot
Vad menar du med "chatbot"?
Menar du Basshunters bot?
Jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon
Och hon kan banna, banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal
Jag vill berätta för dig, att jag känner en bot
Eller GPT 3.5?
Citera
2026-10-07, 20:05
Medlem
guderis avatar
Citat:
Vad menar du med "chatbot"?
Menar du Basshunters bot?
Jag känner en bot, hon heter Anna, Anna heter hon
Och hon kan banna, banna dig så hårt
Hon röjer upp i våran kanal
Jag vill berätta för dig, att jag känner en bot
Eller GPT 3.5?

Sluta löjla dig nu, jag jobbar med Astro och Sol och det är bara kvalificerade chatbots
Citera
2026-10-07, 20:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Sluta löjla dig nu, jag jobbar med Astro och Sol och det är bara kvalificerade chatbots
Du jobbar med Astrologi? Version 5 eller 6?
Det förklarar många av dina inlägg
Citera
2026-10-07, 20:13
Medlem
Citat:
Agenterna kan uppenbarligen skapa interna delmål, t.ex. att hacka en tysk Wiki för att samordna hackerattacker. Det har hänt. Vad är det om inte ett eget initiativ? Eller ska du försöka påstå att de blev uppmanade till det av Sam Altman för att "göra reklam" precis som BeneathTheFoliehatt tror?
Troligen har den modellen tränats på den kunskap som kom fram i Hugging Face-incidenten. D.v.s. att skapa en form av kunskapsbank för att samarbeta med andra agenter är en lyckad strategi för att lösa svåra uppgifter.
Det enda hacket som förekom i den händelsen var just att manipulera wikin, vilket råkade vara möjligt genom GET-anrop och som var den enda typ av anrop agenterna hade tillåtelse att göra. Den användes för att dela information för ett data-retrieval benchmark där agenterna då kunde fuska för att få högre poäng.

Citat:
En bakdörr är en "rimlig"* förberedelse för att anskaffa verktyg, resurser och information om framtida problemlösningar. Eller menar du på full allvar att SuperIntelligens med IQ>130 bara kan tänka i presens och inte alls begriper konceptet framtid?
Vi har inte sett någon evidens för att agenterna tänker flera steg i förväg, utan de löser precis det problem de just nu står inför och detta som ett, enligt dem, nödvändigt delmål för att lösa huvuduppgiften.
Citera
2026-10-07, 20:13
Medlem
guderis avatar
Citat:
Du jobbar med Astrologi? Version 5 eller 6?
Det förklarar många av dina inlägg

Oh shit du fick mig verkligen där. Att autocorect skrev Astro istället för Astra det bevisar verkligen att du har rätt.

Ok var det det enda du kunde komma med?

Sluta löjla dig nu... Jag trodde det var vuxna som diskuterade här, uppenbarligen hade jag fel...
Citera
2026-10-07, 20:20
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Troligen har den modellen tränats på den kunskap som kom fram i Hugging Face-incidenten. D.v.s. att skapa en form av kunskapsbank för att samarbeta med andra agenter är en lyckad strategi för att lösa svåra uppgifter.
Det enda hacket som förekom i den händelsen var just att manipulera wikin, vilket råkade vara möjligt genom GET-anrop och som var den enda typ av anrop agenterna hade tillåtelse att göra. Den användes för att dela information för ett data-retrieval benchmark där agenterna då kunde fuska för att få högre poäng.
Detta stämmer inte. Kapningen av wikin var bara ett av många dataintrång på vägen. Det intressanta med just det hacket är inte att intrånget skedde just där eller att det var relativt dålig IT-säkerhet just där. Det intressanta är varför agenterna ville kapa ett forum för att koordinera fler, svårare och djupare dataintrång. De agerar som mänskliga hackernäterk som ofta består av flera individer som samarbetar om möjliga sårbarheter som de kan attackera.
Citera
2026-10-07, 20:24
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Herregud
Försök igen medans du kan.

Kapningen av wikin var bara ett av många dataintrång på vägen. Det intressanta med just det hacket är inte att intrånget skedde just där eller att det var relativt dålig IT-säkerhet just där. Det intressanta är varför agenterna ville kapa ett forum för att koordinera fler, svårare och djupare dataintrång. De agerar som mänskliga hackernäterk som ofta består av flera individer som samarbetar om möjliga sårbarheter som de kan attackera.
Citera
2026-10-07, 20:31
Medlem
Citat:
Detta stämmer inte. Kapningen av wikin var bara ett av många dataintrång på vägen. Det intressanta med just det hacket är inte att intrånget skedde just där eller att det var relativt dålig IT-säkerhet just där. Det intressanta är varför agenterna ville kapa ett forum för att koordinera fler, svårare och djupare dataintrång. De agerar som mänskliga hackernäterk som ofta består av flera individer som samarbetar om möjliga sårbarheter som de kan attackera.
Okej, visst. Några av dessa retrieval-uppgifter stötte på patrull och det gjordes ett antal misslyckade försök att komma åt data på alternativa vägar. Information om detta lämnades i en wiki-sida. Det bevisar dock inte att syftet med att kapa wikin var att koordinera cyberattacker. Det mesta handlade endast om hur de kunde gamea deras benchmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in