2026-09-27, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
För min kompis här? Eh jo det vet jag för jag stod bredvid när dom pratade men lyssnade inte så noga. Kommenterade bara att det är förjävligt att man inte får swisha hursomhelst. Det är så lustigt detta när man säger en sak men sen kommer alltid nån användare och påstår att så är det inte.
Jag är väldigt intresserad av varför vissa blir avstängda, att då höra något som "jag har för mig" ger inget.

Du vet ju inte varför kompisen blev avstängd, vilka summor det rörde sig om, från vilka och hur ofta. Sånt är viktigt och kan ge en förklaring.

Citat:
Varför är du inte på den andra användaren som har läst om detta?
Det där förstod jag inte alls. Vem har läst, och om vad?
Citera
2026-09-27, 06:54
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Något man är extremt skraj för. Man har läst massor om folk som drabbats av detta.

Brukar dock starta med att banken ber dig om en redogörelse över din som det brukar vara swish-aktivitet. Deras robot har upptäckt något som är misstänkt här som det heter. Det kan misstänkas svarta pengar kopplade till kriminalitet. Det kan ju vara så litet som att du sålt en vara och fått betalning via swish. Sedan är den du sålt till kopplad till en härva med svarta pengar.

Dina pengar ska ju dock vara säkra. Om banken avslutar ditt konto. Kommer du få en postavi med vad det du har där. Men ändå skit när det händer om man är helt jävla oskyldig. Har ju att göra med dessa regler från EU om penningtvätt där just svenska banker visst måste visa sig bäst i klassen och vara petiga i extrem.

Därför jag använder fler än 10 banker. TS, ge oss mer. Du måste ju fått email med anledning?
Citera
2026-09-27, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Därför jag använder fler än 10 banker. TS, ge oss mer. Du måste ju fått email med anledning?
Det spelar väl ingen roll hur många banker du har om det är möjligheten till inloggning som försvinner.

Sedan kan du såklart ha bankdosa till alla dina tio banker.
Citera
2026-09-27, 06:57
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jag är väldigt intresserad av varför vissa blir avstängda, att då höra något som "jag har för mig" ger inget.

Du vet ju inte varför kompisen blev avstängd, vilka summor det rörde sig om, från vilka och hur ofta. Sånt är viktigt och kan ge en förklaring.

Det där förstod jag inte alls. Vem har läst, och om vad?
Den jag citerade hade läst om det.

Nä men det handlade om swish för han fick inye ha Swish och bank id på väldigt länge. Vet inte hur det är nu men för drygt ett år sen fick han inte det. Har inte frågat nå mer om det när jag har stött på för jag tycker inte att det angår mig och jag gillar inte att snoka.

Tycker bara att det här landet är sjukt. Folk borde väl få Swisha vilka summor dom vill och hur ofta dom vill. Blir så patetiskt när banken går hårt åt när det var banken själva som pysslade med penningtvätt. Stod om det i tidningen, tror det var Swedbank.
Citera
2026-09-27, 07:01
Medlem
Citat:
Den jag citerade hade läst om det.
Du skrev så här,
Citat:
Ja jag har faktiskt en kompis. Det berodde på Swish och det var inga stora summor men ofta har jag för mig.

Hursomhelst så tycker jag att det är sjukt.
Det var alltså ingen som du citerade.

Citat:
Nä men det handlade om swish för han fick inye ha Swish och bank id på väldigt länge. Vet inte hur det är nu men för drygt ett år sen fick han inte det. Har inte frågat nå mer om det när jag har stött på för jag tycker inte att det angår mig och jag gillar inte att snoka.
Alltså vet du inte om din kompis (eller den du påstår att du citerade) ens har blivit av med sitt Bank-id, eller om hen blivit det, varför.

Citat:
Tycker bara att det här landet är sjukt. Folk borde väl få Swisha vilka summor dom vill och hur ofta dom vill. Blir så patetiskt när banken går hårt åt när det var banken själva som pysslade med penningtvätt. Stod om det i tidningen, tror det var Swedbank.
Nu är ju penningtvätt inget som vi vill ha, och även om en bank sysslar med sådant så blir de straffade.

Jag är seriöst intresserad av varför vissa blir av med sitt Bank-id. Vågar jag swisha en hundring till kollegan som är misstänkt för knarkaffärer och penningtvätt när hon vill ha en slant att köpa present för till en annan kollega som fyller femtio?

Ställer banken frågor innan de spärrar? Hur ska jag göra för att betala mina räkningar?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-09-27 kl. 07:05.
Citera
2026-09-27, 07:06
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Du skrev så här, Det var alltså ingen som du citerade.

Alltså vet du inte om din kompis (eller den du påstår att du citerade) ens har blivit av med sitt Bank-id, eller om hen blivit det, varför.

Nu är ju penningtvätt inget som vi vill ha, och även om en bank sysslar med sådant så blir de straffade.
Du verkar grälsjuk. Det jag vet är att min kompis blev av med det, om han har fått tillbaka det vet jag inte. Användaren jag citerade som börjar på Z känner jag inte men citerade att jag oxå har läst om det eftersom att jag har även läst poster här på Flashback om fenomenet bli avstängd från banken.
Citera
2026-09-27, 07:08
Medlem
Citat:
Du verkar grälsjuk. Det jag vet är att min kompis blev av med det, om han har fått tillbaka det vet jag inte. Användaren jag citerade som börjar på Z känner jag inte men citerade att jag oxå har läst om det eftersom att jag har även läst poster här på Flashback om fenomenet bli avstängd från banken.
Är absolut inte grälsjuk, men jag har lärt mig att fakta är bättre än vad någon tror, tänker sig eller har för sig.

Frågan är viktig, och då gäller det att ha kött på benen.

Du vet att din kompis blev av med sitt Bank-id, men du vet inte varför.
Citera
2026-09-27, 07:11
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Är absolut inte grälsjuk, men jag har lärt mig att fakta är bättre än vad någon tror, tänker sig eller har för sig.

Frågan är viktig, och då gäller det att ha kött på benen.
Jag kommer aldrig kunna bevisa för dig ändå angående min kompis eftersom det är ett anonymt forum. Tyvärr kan jag inte he dig hans nummer heller så att du kan ringa och fråga så att du får det bekräftat. Nu är det slutdiskuterat.
Citera
2026-09-27, 07:12
Medlem
Citat:
Är du verkligen helt ovetande om varför du har blivit spärrad?
Vet du jag tänkte det
Med
Jag skulle säga att personen absolut vet
Citera
2026-09-27, 07:15
Medlem
Citat:
Jag kommer aldrig kunna bevisa för dig ändå angående min kompis eftersom det är ett anonymt forum. Tyvärr kan jag inte he dig hans nummer heller så att du kan ringa och fråga så att du får det bekräftat. Nu är det slutdiskuterat.
Jag kräver inte bevis, men du säger att din kompis fått sitt Bank-id spärrat på grunder som du har för dig. Och du vet inte vilka belopp det rör sig om och så vidare.

Det är påståenden som dina som skapar rykten.
Citera
2026-09-27, 07:19
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Jag kräver inte bevis, men du säger att din kompis fått sitt Bank-id spärrat på grunder som du har för dig. Och du vet inte vilka belopp det rör sig om och så vidare.
Ja han fick det vet dock inte om det är fortsatt spärrat. Och nej, jag vet inte summorna men han är inte så jätte tät heller. Kan hända att det var pga olaglig verksamhet eller svartjobb men sånt skiter jag oxå fullständigt i om folk pysslar med. Nu får du gräla med nån annan istället för att tjata på mig.
Citera
2026-09-27, 07:20
Medlem
Citat:
Ja han fick det vet dock inte om det är fortsatt spärrat. Och nej, jag vet inte summorna men han är inte så jätte tät heller. Kan hända att det var pga olaglig verksamhet eller svartjobb men sånt skiter jag oxå fullständigt i om folk pysslar med. Nu får du gräla med nån annan istället för att tjata på mig.
Men då har du kanske svaret på det fetade. Och då är det väl inte så konstigt om banken spärrar hans Bank-id, eller? Det är deras skyldighet enligt lagar som du och jag röstat fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in