2026-09-26, 07:51
Avstängd
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Är din bror god man åt dig eller var han det åt din bortgångne far?

Jag uppfattar det som att brodern haft fullmakt att rodda i bouppteckningen eller liknande.
Citera
2026-09-26, 07:54
Medlem
Vill inte påstå att din bror gjort rätt på något vis genom att inte ge dig arvspengarna.
Men är du kanske skyldig din bror pengar sedan gammalt?
Pengar du inte lyckats eller velat betala tillbaks och din bror nu själv har reglerat genom att inte ge dig din del i arvspengarna.
Citera
2026-09-26, 08:01
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Bouppteckningen är klar. Tog inte in någon jurist då jag trodde att jag kunde lita på min bror som "god man".Och det var meningen att vi skulle dela på pappas sparpengar. Men dessa vägrar han att skicka över till mig.

Polisanmäl honom snarast möjligt. Kontakta sedan även juridiskt kunniga personer. Du behöver ett juridiskt ombud. Din kommun kan sätta dig i kontakt med rätt hjälp.
Citera
2026-09-26, 08:16
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Min pappa gick bort för åtta månader sedan, och jag litade på min bror som "god man". Vi har alltid haft en mycket god kontakt. Nu tillhör 30.000 av pappas sparpengar mig. Men min bror har plötsligt gått under jorden och svarar inte på mail, eller ringer upp som jag har bett honom. Svarar inte när jag ringer.

Han vet att jag är i ett stort behov av dessa pengar just nu, och det enda jag kan dra in på är mina matpengar. Jag har bett honom om att skicka över pengar till mitt bankkonto, men inget händer.

Finns det något jag kan göra, eller bara konstatera att jag blev blåst av min egen bror? Vi har alltid haft en mycket bra relation, och telefonkontakt med jämna mellanrum.

Kolla om Du har rättshjälp i Din hemförsäkring.
Om ja, vänd Dig dit.
Annars ger Lawline ibland gratis svar på hur Du ska göra.
Gör ett inlägg på deras sida; svarar de så gör en skärmdump av svaret och skicka till Din bror.

Finns det någon anledning till att Din bror håller på pengarna?
Citera
2026-09-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Vill inte påstå att din bror gjort rätt på något vis genom att inte ge dig arvspengarna.
Men är du kanske skyldig din bror pengar sedan gammalt?
Pengar du inte lyckats eller velat betala tillbaks och din bror nu själv har reglerat genom att inte ge dig din del i arvspengarna.

Absolut inte. Det är jag som har varit generös, och ansett att inom familjen tar man inte betalt. Så jag har lagt ut ganska så mycket pengar.
Citera
2026-09-26, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Kolla om Du har rättshjälp i Din hemförsäkring.
Om ja, vänd Dig dit.
Annars ger Lawline ibland gratis svar på hur Du ska göra.
Gör ett inlägg på deras sida; svarar de så gör en skärmdump av svaret och skicka till Din bror.

Finns det någon anledning till att Din bror håller på pengarna?

Som jag har skrivit förut, behandlas för en allvarlig sjukdom och är för tillfället ganska så svag. Och han trodde väl att jag i min ynkedom inte skulle komma ihåg pengarna. Eller ha kraft nog att kämpa för dem.
Citera
2026-09-26, 08:39
Medlem
Sinraths avatar
Fy fan TS, det är detta jag "längtar" efter med mina egna syskon. Bra relation och besöker varandra ofta men när det kommer arvs-pengar i bilden så blir blodsband tunnare än en piss spädd i havet. Lär förlora mycket då ingen har råd att lösa ut den andre från en fastighet om den vill sälja. Detta kommer dock handla om mer än 30.000kr. Det var som sagt väldigt konstigt att en månadslön (halv månadslön för gemene Flashbackare) skulle ställa till allting. Det kommer inte vara värt tiden han får lägga att dölja sina spår eller reda upp problemen med dig rent juridiskt. Allting är väldigt spårbart idag så även om han bränt pengarna redan så lär du kunna hålla honom skyldig att betala dig dom. Förstår inte hur detta kan vara värt huvudvärken.
Citera
2026-09-26, 08:43
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Min pappa gick bort för åtta månader sedan, och jag litade på min bror som "god man". Vi har alltid haft en mycket god kontakt. Nu tillhör 30.000 av pappas sparpengar mig. Men min bror har plötsligt gått under jorden och svarar inte på mail, eller ringer upp som jag har bett honom. Svarar inte när jag ringer.

Han vet att jag är i ett stort behov av dessa pengar just nu, och det enda jag kan dra in på är mina matpengar. Jag har bett honom om att skicka över pengar till mitt bankkonto, men inget händer.

Finns det något jag kan göra, eller bara konstatera att jag blev blåst av min egen bror? Vi har alltid haft en mycket bra relation, och telefonkontakt med jämna mellanrum.
Det kan ju också handla om att du är desperat och inte låter saken ha sin gång. Så han kan ju ignorera dig av den anledningen.

Boupptäckning tar tid.
Citera
2026-09-26, 08:58
Medlem
Tack för alla svar, och jag har fått mycket bra tips. Men nu orkar jag inte vända och vrida på detta, det gör mig bara deprimerad. Pengarna är inte det viktigaste, men att det blev så här med en tidigare mycket fin relation.
Citera
2026-09-26, 09:03
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, och jag har fått mycket bra tips. Men nu orkar jag inte vända och vrida på detta, det gör mig bara deprimerad. Pengarna är inte det viktigaste, men att det blev så här med en tidigare mycket fin relation.
Men enligt vad du skrivit så är just pengarna väldigt viktiga.

Du kanske ska ta det lugnt och avvakta tills du får dem på ditt konto istället för att misstänkliggöra dina nära.
Citera
2026-09-26, 09:07
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:

Är 60 000 kr det totala arvet efter er far? Eller ägde han annat av värde, exempelvis hus, bil, konst m.m.?

Är du och din bror enda arvingar?
Citera
2026-09-26, 09:07
Medlem
immenhusens avatar
Din bror är din gode man. Han portionerar ut pengarna till dig när du har behov av dem. Och uppenbarligen har du inte behov av dem just nu - fastän du tycker annorlunda.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in