Igår, 10:53
Medlem
Har ett lodjur som jag brukar se gå förbi på åkern utanför huset nånngång i veckan och såg den hade med en unge nu senast också så dom borde väl hålla till i området.

Kommer den äta om jag slänger ut ett paket rå kycklingbröst eller rått nötkött?
Ser den ungefär samma tid på dagen så tänkte ställa ut en kamera just innan.
Citera
Igår, 11:10
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Har ett lodjur som jag brukar se gå förbi på åkern utanför huset nånngång i veckan och såg den hade med en unge nu senast också så dom borde väl hålla till i området.

Är frågan om den äter rått, rensat kött utan päls från affären eller bara vill ha nyfällt ljummet djur med pälsen på? Den äter garanterat allt kött du kan köpa i affären. Men rådgör med Länsstyrelsen eller Naturskyddsföreningen. Kanske är nåt obra för lo.
Citera
Igår, 11:22
Avstängd
Lodjur äter i vanliga fall skogsfågel, rådjur och ren bland annat, men frågan är om den äter redan döda djur? Är inte alla djur som gör det utan vill ha färskt kött dom dödat själv.

Tror blodet kan vara en viktig del i det hela så köp lite nötblod och spruta in i köttet.
Citera
Igår, 11:25
Medlem
Citat:
Troligen, men risken finns att lodjuret tappar lite av sina naturliga instinkter att jaga om du matar det, och kanske även skyggheten för människor.

Är inte ens säker på att du utan tillstånd från någon myndighet får mata djuret.
Citera
Igår, 11:35
Medlem
pn222jws avatar
Kattmat borde vara välsmakande - och lite billigare.
Citera
Igår, 11:51
Medlem
tilsammansnus avatar
Jajjemen, minns att jag läste en lustig artikel par år sen, en person som bodde i just såntdär viltnära område.

Han hade kokat färdigt en hel julskinka, och la ut hela grytan utanför dörren för att svalna snabbare nästa gång de tittade till var grytan vält åt sidan locket liggande och skinkan borta. Kvar fanns tydliga spår i snön (bevisligen enligt artikeln) efter ett lodjur.
Citera
Igår, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Lodjur äter i vanliga fall skogsfågel, rådjur och ren bland annat, men frågan är om den äter redan döda djur? Är inte alla djur som gör det utan vill ha färskt kött dom dödat själv.

Tror blodet kan vara en viktig del i det hela så köp lite nötblod och spruta in i köttet.

"Lon äter huvudsakligen färsk föda och mycket sällan as som andra djur eller människor lämnat efter sig."

https://www.suurpedot.fi/sv/art/lodjuret/foda-och-jakt.html

"ynx only eat carrion in absolute times of need."
https://wildbeimwild.com/en/animal-portraits/the-lynx
Citera
Igår, 12:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Om det är färskt kommer den äta det.
Citera
Igår, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Lodjuren fullkomligt skördar rådjurskid. Ingen vacker syn allas, vi har sett det på nära håll hemma hos oss. Det bästa du kan göra är att knäppa både mamman och ungen.
Vilda djur äter andra vilda djur. Vad är problemet med det? Det är så naturen fungerar.

TS. Låt naturen ha sin gång. Börjar du utfodra djur så kommer de tillbaka. Du vill inte ha en lo som hemsöker dig.
Senast redigerad av KamratBlue Igår kl. 13:54.
Citera
Igår, 14:34
Medlem
Citat:

Ja det äter dem med glädje!
Citera
Idag, 09:31
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vilda djur äter andra vilda djur. Vad är problemet med det? Det är så naturen fungerar.

TS. Låt naturen ha sin gång. Börjar du utfodra djur så kommer de tillbaka. Du vill inte ha en lo som hemsöker dig.

Det är ju det jag säger, här kan djuret människa göra en insats för att freda de vackra rådjurskiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in