Citat:
Ursprungligen postat av
Tavastehus
Hur sänker man farten? Ändrar vinklingen/slipningen på skridskoskenan?
Återinföra red line offside är det enda jag kan komma på. NHL var sena med att ta bort den regeln, fler år efter övriga hockeyvärlden. Man gjorde det för att snabba upp spelet, så att ta tillbaka red line offside skulle förstås sakta ned spelet.
Men vad jag vet är det ingen som haft red line offside i tankarna på decennier. Vet kidsen ens om att den funnits?
Alltså, utvecklingen är ju något som är svårt att stoppa eller dra tillbaka, tyvärr. Allt utvecklas ju, och människan vill ju till naturen gärna fortsätta utveckla saker. Så detta lär ju tyvärr vara lite av en utopi.
Men kanske att återgå till någon variant av "äldre" skridskor och annan äldre utrustning. Vad är det som gör att det går så fruktansvärt fort idag?
Skridskor är en del i det vad jag kan komma på. Sen är elitidrottare generellt bättre tränade idag än för 30 år sedan, och det är väl svårare att göra något åt. Jag vet inte om man tar hand om isen på ett annat sätt idag än förr som bäddar för ett snabbare spel.
Alltså, att sträva efter att sporten bara ska gå snabbare och snabbare ser jag inte som något positivt alls. Sporten blir farligare och mindre dynamisk. Sen blir den tråkigare att kolla på anser jag, men just det är ju en subjektiv åsikt. Men fakta är ändå att det blir farligare samt ett mindre dynamiskt spel.
Så jag har inget rakt svar på det hela, men att göra något åt skridskorna känns väl som en uppenbar sak att ta tag i. Övriga utrustningen väger väl också mindre idag vilket gör att det är enklare att åka snabbare. Sen finns det regeländringar man skulle kunna göra som du är inne på också.
En sak vore att inte längre vara lika hård mot hakningar och liknande som var mer vardag förr i tiden. Hakningar saktar också ner spelet och var ett av argumenten för att man blev just hårdare där. Spelet skulle gå snabbare om man blev hårdare mot dessa förteelser. Och snabbare spel behöver vi ju alltid, eller hur?
Frågan är ju då igen, behöver det gå snabbare egentligen? jag uppskattar mer ett spel där spelarna faktiskt får vara på varandra mer utan att domaren ska blåsa för utvisning hela tiden.
Enbart
fler regler är kanske inte svaret här, utan en del regler kanske ska strykas eller inte ses lika hårt på. Vi vill ofta införa
fler regler för att göra saker bättre, men ibland kanske det är bättre att tänka tvärtom? Att
färre regler gör saker bättre?
Att ta bort såkallade "power breaks" vore också bra ur denna aspekt. Då får spelarna inte lika mycket vila och återhämtning, vilket gör att spelet i sin tur inte går lika fort perioderna igenom. Som det är nu får de vila upp sig lite extra så de orkar köra ännu hårdare/snabbare.
Brendan Shanahan sa också en annan intressant sak för några år sedan.
På hans tid hade dom sämre skydd vilket gjorde att det faktiskt gjorde lite ont att tackla en annan spelare också, vilket det inte gör med skydden man använder idag. Det gjorde att man höll tillbaka mer när man skulle tackla någon annan, för man visste att man skulle få ont själv. Idag kan man smälla på en annan stenhårt utan att känna något själv i princip.
Det har inte så mycket med hastigheten av spelet att göra kanske, men säger ändå en del om att allt inte är bättre eller säkrare för spelarna nu än förr.
För att sammanfatta det lite kort, exempel på förändringar:
1. Ändra skridskorna och eventuell annan utrustning som bidrar till ett snabbare spel.
2. Se över hur man sköter om isen.
3. Se över Regeländringar som red line offside, hakningar, och andra regler som tyvärr bidrar till ett snabbare spel.
4. Ta bort power breaks.
Jag sitter såklart inte på det perfekta svaret, men detta var lite saker jag kunde komma på nu på rak arm. kanske är jag ute och cyklar på vissa punkter.