2026-09-24, 16:46
Medlem
Barentss avatar
Det finns ingenting som talar för att AI ger någon vinst.

1) om man kan sälja annonser via AI så tar det pengar från google
2) AI har redan stulit all sin kunskap från andra sajter och kommer att få betala för det
3) alla sajter med bra fakta har börjat stänga ner via inloggning och AI kommer i framtiden inte att få några data gratis
4) det går att förstöra AI-resultat med falska data och det dyker upp mer och mer sådant
5) ingen gillar AI-filmer och AI-text och de har redan börjat märkas upp på t.ex youtube och ingen tittar på sådant
6) när Kristersson och Busch förbjöds använda chatgpt eftersom de gjort felaktiga uttalanden så visar det hur framtiden blir
7) som redan noterats finns AI-konkurrenter till USA som är lika bra men som inte kostar något. Det är ju inte så att LLM är precis hi tech utan tvärtom extremt enkelt att kopiera, det är data som är viktigt

Självklart äger jag inte AI-aktier, inte ens indirekt via globala indexfonder.

Vill tipsa om att google gjorde en rekordvinst förra kvartalet, sin största vinst någonsin. 105% av den var uppskrivning av aktievärdet i Anthriopic, som de själva satsat i flera gånger, och varje gång har de som nya ägare hittat på att aktievärdet ska femdubblas. Fast aktien inte ens är noterad. Bara denna bluff räcker som exempel på hur AI förstört värdet i alphabet, oracle, amazon, facebook, och microsoft.
Citera
2026-09-24, 17:04
Medlem
Yes. Men företagen vet om detta så de stora datacentren de byggs kommer användas till annat i framtiden, min gissning är på övervakning. Finns något nytt kamerasystem i usa som det skrivits mycket om. AI låter bra och är lätt att sälja in till facebook boomers och gamla avdankade politiker med djupa fickor.
Citera
2026-09-24, 17:07
Medlem
Det heter inte AI längre, det heter SI (Super Intelligence) - såg ni inte idiotens hjärndöda tal inför FN?
Citera
2026-09-24, 17:45
Medlem
"Kampen" mellan USA och Kina är artificiellt skapad och existerar inte i verkligheten. Masspsykos och Hype för att föra världen i en riktning man redan bestämt... Många på toppen som tjänar stora pengar på hypen.

USA, Kina och Europa är helt beroende utav varandra, typ de flesta produkter vi köper här i Europa eller i USA är ju tillverkade i Kina. Det finns ingen riktig konflikt ...
Citera
2026-09-24, 18:24
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Är detta en politisk fråga ens?
Undrar då politiken har haft lite eller mot inget med detta alls och göra.

SÅ vad är den politiska vinkel på detta, eller är det mer en tråd för annat forum/forumsdel?
Det är väl en politisk fråga om vi verkligen skall locka dessa AI-företag att etablera datorhallar i Sverige.

Skall vi verkligen subventionera deras el med den enda resurs vi har för svenska företag att konkurrera med?
Citera
2026-09-24, 19:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det är väl en politisk fråga om vi verkligen skall locka dessa AI-företag att etablera datorhallar i Sverige.

Skall vi verkligen subventionera deras el med den enda resurs vi har för svenska företag att konkurrera med?
Varför ska vi locka detta som kommer suga ur vår energi så svårt?
Kanske om man dödar bitcoin energin det tar, så kan det funka bättre.

Subventionering du pratar om, den kan inte existera längre.(Men lite osäker på vad den är idag.)
Och det är knappast en tillfällighet att länder börjar prata om vägra mer hallar, som jag hört i Finland sker.
Och även i Sverige, även om det inte är högljutt.

Men USA får väl lösa sin egen AI, eller Kina eller andra länder.
Och kommer de, så får de helt enkelt betala vad energi kostar.
För allt annat är bara att boosta deras vinster, och det är INTE vad subventioner är om att göra företag rikare.
Kanske initialt, men absolut inte i det långa loppet.
Citera
2026-09-24, 19:22
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför ska vi locka detta som kommer suga ur vår energi så svårt?
Kanske om man dödar bitcoin energin det tar, så kan det funka bättre.

Subventionering du pratar om, den kan inte existera längre.(Men lite osäker på vad den är idag.)
Och det är knappast en tillfällighet att länder börjar prata om vägra mer hallar, som jag hört i Finland sker.
Och även i Sverige, även om det inte är högljutt.

Men USA får väl lösa sin egen AI, eller Kina eller andra länder.
Och kommer de, så får de helt enkelt betala vad energi kostar.
För allt annat är bara att boosta deras vinster, och det är INTE vad subventioner är om att göra företag rikare.
Kanske initialt, men absolut inte i det långa loppet.
Det var mest att du frågade om den politiska aspekten (bortsett från övervaknings-samhället och terminators). Jag har ju sett politiker jaga och lovsjunga dessa data-hallar till och från.

Men jag är ju av den uppfattningen att det är ju den enda konkurrensfördel sverige har (och vi skall inte heller skicka vår el till tyskland).
Citera
2026-09-24, 19:32
Moderator
Diagorass avatar
Politik: USA --> AI - Artificiell intelligens
/Moderator
Citera
2026-09-24, 19:33
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det var mest att du frågade om den politiska aspekten (bortsett från övervaknings-samhället och terminators). Jag har ju sett politiker jaga och lovsjunga dessa data-hallar till och från.

Men jag är ju av den uppfattningen att det är ju den enda konkurrensfördel sverige har (och vi skall inte heller skicka vår el till tyskland).
Problemet är att vi konsumenter för EL i Sverige för USA eller kanske Kinas datahallar eller andra länder.
Kommer resultera i svårt högre elpriser, ser du framemot detta?
Det gör inte jag, gör du?

Och skicka el till Finland, Danmark eller Tyskland är bra inkomster idag.
Men datahallar av AI, kommer det minska och svåra priser för oss, och inget jag vill.
Så låt de fixa sitt eget än suga ut oss, eller är du av en annan tanke att det är okey med svårt högre elpriser?
För jag är inte, kanske om man skrotar bitcoin mining, så kan det få lite utrymma för någon hall.
Sen är det knappast en tillfällighet att länder börjar ventilera ett stort nej till mer datahallar, och av samma anledning och att privatpersoner kommer få lida av ökade kostnader.
Citera
2026-09-24, 19:37
Medlem
Mjälls avatar
Absurda beslut som bara psykopater kan ta är väl en integrerad del av världsekonomin sedan länge
Citera
2026-09-24, 20:14
Medlem
Wyrdkins avatar
Bubbla, ja, men kommer växa ORDENTLIGT mer innan den spräcks. Militären ska implementera AI till fullo först.
Citera
2026-09-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Absurda beslut som bara psykopater kan ta är väl en integrerad del av världsekonomin sedan länge.
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Bubbla, ja, men kommer växa ORDENTLIGT mer innan den spräcks. Militären ska implementera AI till fullo först.

Men Sverige och en massa andra Västländer kommer säkert gladeligen köpa USAs IA-bubbla.
Motiveringen kommer säkert bli likadant som när några kineser ville bygga en hamn på Västkusten, eller när nu en massa främst kinesiska lösningar med betalningar hotar dollarn!
-"Kina hotar Sverige till att bli ett kinesiskt lydrike"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in