2026-09-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja det blir ju ganska svårt att bevisa vid upphittat. Mm att ha ”pengar i madrassen” har man ju hört ett par gånger.
Det normala är ju att man inte behöver bevisa sin oskuld.
Citera
2026-09-24, 16:25
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Ja men det är inte mycket som är normalt i det här landet (tycker jag iaf).
Citera
2026-09-24, 20:42
Medlem
Så någon kriminell har kommit över pengar, gömt dom för att sedan avlivas under kriminella aktiviteter. Eftersom han aldrig informerade någon över vart pengarna fanns kunde ingen kompanjon ta dom.

Kan det vara så?
Citera
2026-09-24, 20:55
Medlem
hieroboams avatar
Citat:
I brottsmål, ja. Inte när man ber om pengar. Tycker du att man borde kunna kräva lön också utan underlag? "Bevisa att jag inte har jobbat här!"
Citera
2026-09-24, 21:32
Medlem
Citat:
Ja det är väl vad jag tror.
Sen tycker det är lite konstigt att man måste motbevisa att pengarna inte kommer från brottslig verksamhet. Hur ska man kunna göra det om man hittar något?
Det var ju vanligt förr att äldre hade alla pengarna hemma eller i bankfack.
Det finns ju exempel på att barn till en förälder som har dött har hittat undanstoppade pengar i dödsbon, som banken sedan har påstått har kommit från kriminell verksamhet.
Och det trots att det har hittats hos en laglydig och arbetande skattebetalare.
Det enda felet den gjorde va att inte lita på banken - med all rätt.

Visade det sig.
Citera
2026-09-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Ja det blir ju ganska svårt att bevisa vid upphittat. Mm att ha ”pengar i madrassen” har man ju hört ett par gånger.

Staten strävar efter i princip total kontroll över alla transaktioner och register över pengar och andra värden nu. Det börjar mer och mer kännas so gamla DDR-Sverige fast med en stat som har betydligt bättre verktyg.
Citera
2026-09-24, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
I brottsmål, ja. Inte när man ber om pengar. Tycker du att man borde kunna kräva lön också utan underlag? "Bevisa att jag inte har jobbat här!"
Fast den liknelsen tycker jag är kass. Att jobba eller tjäna pengar är en helt annan sak är att bevisa att något som man redan har i sitt förfogande inte kommer från brottslig verksamhet.
Citera
2026-09-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noticias2026
Det finns ju exempel på att barn till en förälder som har dött har hittat undanstoppade pengar i dödsbon, som banken sedan har påstått har kommit från kriminell verksamhet.
Och det trots att det har hittats hos en laglydig och arbetande skattebetalare.
Det enda felet den gjorde va att inte lita på banken - med all rätt.

Visade det sig.
Jo jag hade ca 100k som jag tog upp i dödsboet från en av mina föräldrar.
Det slutade med att jag fick ha dom som hushållspengar och handla för dom under en evig tid än att gå med dom till banken.
Citera
2026-09-25, 03:24
Medlem
Har Flashback några teorier om vems pengarna kan vara?
Citera
2026-09-25, 04:29
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Staten strävar efter i princip total kontroll över alla transaktioner och register över pengar och andra värden nu. Det börjar mer och mer kännas so gamla DDR-Sverige fast med en stat som har betydligt bättre verktyg.
Ja DDR har setat i väggarna bra länge. Bara det att sen en tid tillbaka så bryr sig inte makthavarna om att försöka dölja det. Fria individer har vi aldrig varit och kommer nog aldrig att bli.
Senast redigerad av J.Doesson 2026-09-25 kl. 04:37.
Citera
2026-09-25, 05:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Har Flashback några teorier om vems pengarna kan vara?

De som skriver på Flashback sitter i garderober fulla med ogiltiga gamla sedlar
Citera
2026-09-25, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det går men man måste kontakta dem och dessutom skicka in sedlarna i rekommenderat brev och hålla tummarna.
Man ska också skriva en historia hur och vad det är för pengar och vart man fått dem, kvitto är ett plus.

Kul hur man kan tjäna pengar som sedan ändå inte betyder ett skit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in