2026-09-23, 23:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Vad skrev du?
Att jag överklagade pga valfusket i Borlänge. Överklagade alla tre valen.
Citera
2026-09-23, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du bör ha insyn i det du överklagar och kunna argumentera för vad som är fel.

Alltså som att överklaga ett myndighetsbeslut.

Det är väl det uppenbara valfusket de flesta vill överklaga. Att de söker upp uitsatta människor och erbjuder betalning mot att rösta på en specifik kandidat och parti. Det är olagligt och strider mot demokratin.
Citera
2026-09-23, 23:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Vad angav du som grund?
Valfusket i Borlänge, överklagade alla tre valen.
Nu bor jag inte i Dalarna, men riksdagsvalet påverkar oss alla.
Citera
2026-09-23, 23:38
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Det är väl det uppenbara valfusket de flesta vill överklaga. Att de söker upp uitsatta människor och erbjuder betalning mot att rösta på en specifik kandidat och parti. Det är olagligt och strider mot demokratin.
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Valfusket i Borlänge, överklagade alla tre valen.
Nu bor jag inte i Dalarna, men riksdagsvalet påverkar oss alla.

Det blir säkert omval i Borlänge och även någon annan valkrets men räkna inte med att det blir omval i hela Sverige.
Citera
2026-09-23, 23:41
Medlem
Citat:
Det blir säkert omval i Borlänge och även någon annan valkrets men räkna inte med att det blir omval i hela Sverige.

Det borde bli omval i hela Sverige för att säkerställa demokratin. Detta med somaliska fuskande kryssraketer finns på fler ställen.
Citera
2026-09-23, 23:46
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Det borde bli omval i hela Sverige för att säkerställa demokratin. Detta med somaliska fuskande kryssraketer finns på fler ställen.
Då ska det anmälas, utredas och fastställas.

Ungefär som när man utreder brott.

Men har du något som pekar på det så anmäl direkt.
Citera
2026-09-23, 23:46
Medlem
Tearsinrains avatar
Tyckte det här var helt ok. Man kan såklart lägga till fler saker själv

Citat:
Jag överklagar härmed Valmyndighetens beslut om fastställande av utgången av riksdagsvalet den 13 september 2026.
Yrkande
Jag yrkar att Valprövningsnämnden
prövar om de misstänkta oegentligheterna kring otillbörligt verkande vid röstning i Borlänge/Dalarna (och eventuella andra brister) utgör sådana avvikelser från föreskriven ordning eller otillbörligt verkande att de med fog kan antas ha inverkat på valutgången,
om så är fallet, upphäver valet i den omfattning som behövs (särskilt valkretsen Dalarna) och förordnar om omval, eller
i andra hand beslutar om rättelse genom förnyad sammanräkning eller annan mindre ingripande åtgärd.
Grunder
Det pågår en förundersökning vid Riksenheten mot korruption om misstänkt otillbörligt verkande vid röstning i samband med riksdagsvalet i Dalarna/Borlänge. Uppgifter handlar bland annat om förkryssade valsedlar, skjutsning av väljare och annan otillbörlig påverkan. Dessa misstankar är så allvarliga att de måste prövas av Valprövningsnämnden.
Jag begär att nämnden inhämtar relevant underlag från Valmyndigheten, berörda länsstyrelser, valnämnder och de rättsvårdande myndigheterna.
Citera
2026-09-23, 23:48
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Tyckte det här var helt ok. Man kan såklart lägga till fler saker själv
Bra formulerat men det utreds redan.
Citera
2026-09-23, 23:48
Medlem
Citat:
Då ska det anmälas, utredas och fastställas.

Ungefär som när man utreder brott.

Vi håller på och anmäler för fullt. Det kommer in tusentals nya överklaganden varje dag! Alla kan fylla i online-länken på någon minut och säga vad de tycker om valfusket.
Citera
2026-09-23, 23:49
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:

Omval i Borlänge kan det inte bli. Hela Dalarna är det som eventuellt är aktuellt för omval.
Citera
2026-09-23, 23:49
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Vi håller på och anmäler för fullt. Det kommer in tusentals nya överklagandet varje dag! Alla kan fylla i online-länken på någon minut och säga vad de tycker om valfusket.

Antalet anmälningar spelar ingen roll om det är samma sak som anmäls.
Citera
2026-09-23, 23:50
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Bra formulerat men det utreds redan.
Jo det är sant förvisso. Den delen kan man skippa.

Var väldigt enkelt att överklaga iaf. tog mig nån minut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in