2026-09-24, 11:37
Medlem
Vi annonsear inte ens ut våra jobb på ams sedan många år.
De som sökte jobben ville inte ens ha dom, en del var så ärliga att de sa så på intervjun att de bara var där för att få sin ersättning.
Citera
2026-09-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Vilket jävla icke-problem.
Det är väl för fan bara att ta en arbetsdag till att gå igenom jobbansökningar. När man har hittat 10 ansökningar som åtminstone verkar hyfsat vettiga så kallar man de personerna till en intervju och utav de 10 personerna så väljer man den som verkar vettigaste och erbjuder en provanställning.
Arbetsgivarna får väl för fan också visa lite prov på självinsikt och förstå att nästan ingen normal person "brinner" för att jobba på ICA eller på något jävla lager eller vilket jävla skitjobb det är som nu erbjuds. Folk gör det för pengarna. Inget annat. Så upphör med det löjliga klyschorna om driv, utveckla sig själv etc. Och ställ den enda relevanta frågan, är du beredd på att jobba?

Exakt så! Så jäkla klyschigt med de där frågorna man måste ljuga på. Som om någon skulle brinna för att jobba på ett lager...
Citera
2026-09-24, 11:56
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
https://arbetet.se/2026/09/23/foretag-drunknar-i-vardelosa-jobbansokningar-med-socialens-tuffa-krav/

Vad tycker ni om denna utveckling? Att arbetsgivare svämmat över med ansökningar! Många irrelevanta och tar onödig tid från dom som rekryterar!

Är det rimligt att man skall söka 40 jobb i månaden - som man inte har kompetens för - bara för att få försörjningsstöd?
Detta är inget nytt. Har alla legat under en sten. Varit så här sedan år 2000.
Citera
2026-09-24, 11:58
Medlem
Ja det är ju helt orimligt att kraven ställs på kvantitet i stället för kvalitet.
Jag jobbar i ett yrke där jag kan få jobb i morgon om jag söker ett enda relevant jobb, men jag skulle ju också kunna skicka 1000 ansökningar till höger och vänster där jag inte har kompetens eller ens bor inom rimligt avstånd utan att få något överhuvudtaget.
Det tar så ofantligt med tid att lägga ut en jobbannons för enklare jobb så många undviker det helt och hållet och frågar istället runt om någon anställd känner någon osv.. Det gör ju att människor utan sociala kontakter blir ännu mer chanslösa
Citera
2026-09-24, 12:11
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Företag drunknar i värdelösa jobbansökningar med socialens tuffa krav.
Sverige drunknar i värdelösa anställbara människor.

Finns det något samband med invandringen?
Hörrödu att säga sanningen är rasistiskt!

Säkerligen finns rätt många svenskar som också är arbetslösa men varför ska man importera fler? Har vi inte nog med arbetslösa?
Citera
2026-09-24, 12:31
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha4life
Förhoppningsvis avvecklar de röda detta trams nu

Så vad kommer bli bättre?
Mer bidrag för mindre ansträngning kommer inte ge folk arbete.
Citera
2026-09-24, 12:39
Medlem
Företagare i Sverige som söker arbetskraft verkar aldrig nöjda. Antingen hittar de inte kompetens, inga som söker, eller så är det för många som söker. Många "prinsessan på ärten" i dagens Sverige.
Citera
2026-09-24, 13:08
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Vilket jävla icke-problem.
Det är väl för fan bara att ta en arbetsdag till att gå igenom jobbansökningar. När man har hittat 10 ansökningar som åtminstone verkar hyfsat vettiga så kallar man de personerna till en intervju och utav de 10 personerna så väljer man den som verkar vettigaste och erbjuder en provanställning.
Arbetsgivarna får väl för fan också visa lite prov på självinsikt och förstå att nästan ingen normal person "brinner" för att jobba på ICA eller på något jävla lager eller vilket jävla skitjobb det är som nu erbjuds. Folk gör det för pengarna. Inget annat. Så upphör med det löjliga klyschorna om driv, utveckla sig själv etc. Och ställ den enda relevanta frågan, är du beredd på att jobba?
Hear, hear! 👍🏻
Citera
2026-09-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutsarn
https://arbetet.se/2026/09/23/foretag-drunknar-i-vardelosa-jobbansokningar-med-socialens-tuffa-krav/

Vad tycker ni om denna utveckling? Att arbetsgivare svämmat över med ansökningar! Många irrelevanta och tar onödig tid från dom som rekryterar!

Är det rimligt att man skall söka 40 jobb i månaden - som man inte har kompetens för - bara för att få försörjningsstöd?

Been there done that. För 20 år sen ville Arbetsförmedlingen att jag skulle söka ett visst antal jobb i månaden. För att komma upp i det antalet sökte jag vissa jobb som jag visste att jag helt saknade kvalifikationer för.
Citera
2026-09-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Exakt så! Så jäkla klyschigt med de där frågorna man måste ljuga på. Som om någon skulle brinna för att jobba på ett lager...
Brinna måste du, för lagerjobbet.
Citera
2026-09-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24

”Ända sedan jag lärde mig gå har jag velat jobba på ett lager. Att åka runt där i halvmörkret med trucken och lyfta pallar är någonting jag verkligen brinner för. Vart jag ser mig själv om 20 år? På ert lager såklart.”
Citera
2026-09-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigbozzebozzman
Stackars arbetsgivare! De snåla jävlarna kan gott ha tusentals värdelösa ansökningar till.

Man sätter inte ut platser på AF platsjournalen. Har inte gjort det på 20 år minst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in