2026-09-24, 04:52
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BusigaMusen
Tjo!
Är sugen på köpa en ny kaffebryggare som har ett filter av metall som bara är att skölja runt under kranen.

Tycker de flesta kaffebryggare nuförtiden bara använder pappersfilter som man måste köpa till själv.

Idag har jag en kaffebryggare med ett "Återanvändbart / Evighetsfilter".
Men jag är intresserad av att köpa en ny med ett sådant filter.
Idag har jag en Electrolux.

Några förslag?

Evighetsfilter är skräp. Även om du häller ur sumpen i soptunnan så åker ändå en del sump ner i avloppet när du sköljer rent vilket tillslut orsakar stopp.
Citera
2026-09-24, 07:44
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
köp en french press
Citera
2026-09-24, 10:12
Medlem
Evighetsfiltren, vare sig de är av metall eller nåt liknande nylonnät, filtrerar inte kaffet lika bra som ett pappersfilter, det följer alltid med lite finkorniga sumprester. Ungefär som med en gammal perkulatorbryggare.
Om man inte störs av de sumpresterna kan man lika väl avskaffa kaffebryggaren helt och hållet och istället göra kaffet på polskt sätt : Lägg lämplig dos bryggkaffe direkt i koppen, häll på hetvatten, rör om, vänta tills sumpen har sjunkit till botten, drick försiktigt.
Själv håller jag mig dock till vanliga pappersfilter i bryggaren. Eller snabbkaffe.
Citera
2026-09-24, 12:18
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Evighetsfiltren, vare sig de är av metall eller nåt liknande nylonnät, filtrerar inte kaffet lika bra som ett pappersfilter, det följer alltid med lite finkorniga sumprester. Ungefär som med en gammal perkulatorbryggare.
Om man inte störs av de sumpresterna kan man lika väl avskaffa kaffebryggaren helt och hållet och istället göra kaffet på polskt sätt : Lägg lämplig dos bryggkaffe direkt i koppen, häll på hetvatten, rör om, vänta tills sumpen har sjunkit till botten, drick försiktigt.
Själv håller jag mig dock till vanliga pappersfilter i bryggaren. Eller snabbkaffe.
Aha är det så.

Fast å andra sidan, lär ju pappersfiltret släppa ifrån sig lite papperspartiklar, så man får i sig papper.
Papper kan innehålla gifter.
Sedan blir det även dyrare i längden att köpa tusentals pappersfilter.
Då sliter det även mer på miljön.
Citera
2026-09-24, 13:44
Medlem
Papperet i kaffefilter är mycket rent (livsmedelsklassat), innehåller i princip bara cellulosa (och en aning lignin i oblekta filter). Det var ju skriverier för en del år sedan om att vissa märken av oblekta filter innehöll någon sorts föroreningar som gav en bismak åt kaffet som en del finsmakare inte gillade, men det verkar som om tillverkarna har skärpt sig sedan dess.

Mängden papper som går till kaffefilter är ganska försumbar jämfört med allt annat engångspapper som ett modernt hushåll ändå gör av med.

Själv tar jag till kaffebryggaren och brygger med pappersfilter när det är flera koppar som ska göras på en gång. Är jag ensam och bara behöver _en_ kopp kaffe, får det bli snabbkaffe istället.
Citera
2026-09-24, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
istället göra kaffet på polskt sätt : Lägg lämplig dos bryggkaffe direkt i koppen, häll på hetvatten, rör om, vänta tills sumpen har sjunkit till botten, drick försiktigt.

Förvisso. Men kok-malet är kanske något bättre val när sumpen ska ligga i på detta vis.

Bryggmalet är ju något finare för att det ska ge ifrån sig det som det ska under den korta tiden då vattnet är i filtret. Om bryggmalet ligger i på det viset du beskriver, så finns chansen/risken/möjligheten att kaffet blir för starkt eller för beskt eller får nån annan smakdefekt.

Fast, gör man kopp-vis så kanske det inte hinner få så stor effekt, men kanske om man gör i kastrull/kaffepanna.
Citera
2026-09-24, 20:42
Medlem
HBTKuks avatar
Mokabryggare!
Citera
2026-09-25, 14:45
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Jag är mer uta efter en för privat bruk.
Jag gör oftast bara 1-2 koppar åt gången så den behöver inte vara så stor.
Men om den pallar typ 6 koppar är ju bra
Jag använder en Aeropress med ett meshfilter i metall, liknande detta. Kanske kan vara något?
Citera
2026-09-26, 08:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Tjo!
Är sugen på köpa en ny kaffebryggare som har ett filter av metall som bara är att skölja runt under kranen.

Tycker de flesta kaffebryggare nuförtiden bara använder pappersfilter som man måste köpa till själv.

Idag har jag en kaffebryggare med ett "Återanvändbart / Evighetsfilter".
Men jag är intresserad av att köpa en ny med ett sådant filter.
Idag har jag en Electrolux.

Några förslag?

Är väl bara köpa återanvändbart separat ? Varför ska du köpa en bryggare som har det inbyggt ?
Se bara till att när du köper returfiltret så ska det passa till din aktuella bryggare du har
Det bör kundtjänst ev kunna svara på eller så får du utforska det själv med mått och allt

Metallfilter rostfritt
Tyg som ull och bomull
Och nylon finns lösa att köpa
Citera
2026-09-26, 17:32
Medlem
BusigaMusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Är väl bara köpa återanvändbart separat ? Varför ska du köpa en bryggare som har det inbyggt ?
Se bara till att när du köper returfiltret så ska det passa till din aktuella bryggare du har
Det bör kundtjänst ev kunna svara på eller så får du utforska det själv med mått och allt

Metallfilter rostfritt
Tyg som ull och bomull
Och nylon finns lösa att köpa
Svårt hitta ett återanvändningsbart filter som passar …
Jag köpte ett för nått år sedan, det passade inte.
Jag frågade Electrolux kundtjänst vilket jag skulle köpa.
Dom visste inte vad ett återanvändningsbart filter är …
Citera
2026-09-27, 13:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Svårt hitta ett återanvändningsbart filter som passar …
Jag köpte ett för nått år sedan, det passade inte.
Jag frågade Electrolux kundtjänst vilket jag skulle köpa.
Dom visste inte vad ett återanvändningsbart filter är …

Jaja, du verkar ju ändå va på jakt efter en ny kaffebryggare . Leta efter specifika begrepp i produktbeskrivningen: När du läser på kartongen eller i en webbshop står det oftast utskrivet som "permanent filter", "återanvändbart filter", "guldfilter" eller "mesh-filter" och sök på det när du surfar

Tyvärr har pricerunner och prisjakt blivit så dåliga så de är obrukbara nästan och för kaffebryggare med inbyggt filter sökfunktion. Såklart att det finns men det är bara dåligt informerat
Citera
2026-09-27, 16:53
Moderator
Amirons avatar
M&M -->> Köksredskap & Inköpsställen

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto