2026-09-24, 14:00
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Finns det chans att en vild hund har fött den och sen tappat bort den? Kan inget om hundar så ber om ursäkt om det är en dum fråga.

Finns inga dumma frågor.

Vi har inga vilda hundar i Sverige så nej. Kan det vara en hund som sprungit bort eller rymt och var höggravid och födde valpen/valpar i skogen? Ja möjligt men känns oerhört långsökt och den här lille knodden är max två månader gammal och ingen verkar ha efterlyst en havande tik.
Citera
2026-09-24, 15:25
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinStina
Det är detta som gör att tråden fortfarande borde ligga under aktuella brott, och inte vara en allmän husdjursfundering.

Vi kan fortfarande gemensamt bidra till försöka att spåra brottslingen och vi slipper förhoppningsvis en massas skitinlägg om invandrare när tråden ligger här. Kanske en fördel att nå hundkunniga och hundintresserade i högre grad grad. Men det handlar absolut om ett djurplågeriärende i mina ögon, så ett aktuellt brott om än tråden flyttad till annan forumdel.
Citera
2026-09-24, 17:11
Medlem
exoticspices avatar
Lille Roffe kommer ju få stanna kvar på pensionatet en tid, han har det bra där men behöver ett riktigt hem när han har blivit 8 veckor eller äldre.

Det är polisen som ska avgöra vad som kommer hända med honom. Är det polisen som ser till att hitta en lämplig ägare och sälja honom, eller hur går det till?

Kanske det blir så att ägarna till pensionatet behåller honom och det bli hans hem. Det vore väl det bästa när han fått anknytning till familjen.
Citera
2026-09-24, 17:59
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Lille Roffe kommer ju få stanna kvar på pensionatet en tid, han har det bra där men behöver ett riktigt hem när han har blivit 8 veckor eller äldre.

Det är polisen som ska avgöra vad som kommer hända med honom. Är det polisen som ser till att hitta en lämplig ägare och sälja honom, eller hur går det till?

Kanske det blir så att ägarna till pensionatet behåller honom och det bli hans hem. Det vore väl det bästa när han fått anknytning till familjen.

Som du skriver är det polisen som avgör. Så hundpensionatets ägare kan få valpen även om de inte är upphittare. Upphittare har inte automatiskt rätt att bli ägare som vid andra typer av hittegods.

Såhär står det polisens hemsida:
Äganderätt för upphittade hundar

Ägaren till en upphittad hund måste hämta hunden inom fem dagar från det han eller hon informerats av polisen, annars tillfaller hunden staten.
Hunden tillfaller även staten om ägaren inte har kunnat identifieras inom 10 dagar efter att hunden anmäldes som upphittad till polisen.
Upphittaren har inte med automatik rätt till hunden, det är polisen som bedömer upphittarens lämplighet som hundägare.

https://polisen.se/tjanster-tillstand/hittegods/upphittat-djur/
Citera
2026-09-24, 19:08
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Som du skriver är det polisen som avgör. Så hundpensionatets ägare kan få valpen även om de inte är upphittare. Upphittare har inte automatiskt rätt att bli ägare som vid andra typer av hittegods.

Ägaren till en upphittad hund måste hämta hunden inom fem dagar från det han eller hon informerats av polisen, annars tillfaller hunden staten.
Hunden tillfaller även staten om ägaren inte har kunnat identifieras inom 10 dagar efter att hunden anmäldes som upphittad till polisen.
Upphittaren har inte med automatik rätt till hunden, det är polisen som bedömer upphittarens lämplighet som hundägare.

Upphittaren här var väl svampplockaren?
Citera
2026-09-24, 19:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Upphittaren här var väl svampplockaren?

Exakt, jag får inte heller intrycket att denne gör anspråk på att ta hand om valpen så denne är nog borta ur bilden.
Citera
2026-09-24, 19:13
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Exakt, jag får inte heller intrycket att denne gör anspråk på att ta hand om valpen så denne är nog borta ur bilden.

Nej det verkar inte som det. Just nu verkar hundpensionatet vara de som tillfälligt får ta hand om hunden. Jag hoppas den får stanna där. Hon verkar så mån om valpen.
Citera
2026-09-24, 20:26
Medlem
exoticspices avatar
Citat:

Det är så det är ja, tack för info.

Jag googlade och läste också att om pensionatet inte får eller vill behålla honom lämnar polisen honom till ett hundstall.
Citera
2026-09-24, 20:36
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Nej det verkar inte som det. Just nu verkar hundpensionatet vara de som tillfälligt får ta hand om hunden. Jag hoppas den får stanna där. Hon verkar så mån om valpen.
På bilder som finns ser han ut att trivas och har "hittat hem".

Någonstans finns det en mening med allt som sker och att det var menat att han skulle bli av med den som lämnade honom, bli hittad för att sedan komma till just pensionatet. Hoppas också att han kan vara kvar där så jag inte behöver oroa mig för hur han har det om det skulle bli en annan ägare.
Citera
2026-09-24, 20:41
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
På bilder som finns ser han ut att trivas och har "hittat hem".

Någonstans finns det en mening med allt som sker och att det var menat att han skulle bli av med den som lämnade honom, bli hittad för att sedan komma till just pensionatet. Hoppas också att han kan vara kvar där så jag inte behöver oroa mig för hur han har det om det skulle bli en annan ägare.

Ja ibland vet själar när och hur de ska mötas.
Citera
2026-09-25, 12:08
Medlem
Venators avatar
Jag tar mig friheten att upprepa mina frågor från i förrgår, för jag hoppas att djurplågaren ska kunna lagföras och förhoppningsvis dessutom få djurförbud. Jag är ganska säker på att någon på Flashback sitter inne med svaret och kan tipsa polisen eller den som tagit hand om valpen - kanske utan att ha tänkt på det själv.

Så sannolikt någon i området Älvsåker - Allarängen - Ubbhult? Alternativt någon som bor närmare Kungsbacka eller i Kungsbacka men med kännedom om skogarna däruppe? En person som har en kamphundstik som varit dräktig eller som man vet har en valp? Eller en tik som kanske tjuvparats med en kamphund? Kanske har man hoppats hitta en ägare men misslyckats med det, så vem har försökt kränga en blandrasvalp? Så, ringer det några klockor när ni funderar på dessa frågor?

Tipsa polisen via webben: https://polisen.se/om-polisen/kontakt/tipsa-polisen/tipsa-polisen-via-webben/

Via telefon: 114 14
Citera
2026-09-25, 21:57
Medlem
exoticspices avatar
Mänskligt dna kan lätt överföras till en hund, s.k. passiv kontakt-dna genom beröring.

Brottsutredningar: inom forensisk vetenskap uppmärksammas att husdjur kan plocka dna-spår från en gärningsman.

Egentligen skulle ingen rört valpen innan polis, som skulle tagit in den och tagit dnaprov direkt. Inte omöjligt att gärningspersons dna finns i registret sedan tidigare och därmed lätt att hitta.

Eller om dna från valpen hade lagts in i registret samma dag den hittades och att gärningsmannen eller kvinnans dna dyker upp vid annat brott i framtiden.

Nu är det för sent då massor av dna har blandats från de som rört valpen.

Tyvärr tror jag att de skyldiga aldrig kommer att hittas och lagföras. De kanske inte ens bor i området utan kan ha kört en lång sträcka för att inte kunna spåras och hittas.

Att någon som känner till valpen och var den kommer ifrån skulle anmäla detta till polis eller pensionatet är tveksamt för ev. repressalier. Säkrare att vara tyst.
Senast redigerad av exoticspice 2026-09-25 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in