2026-09-22, 14:34
Medlem
Köpte ett nytt mobilabonnemang. När jag betalat ombads jag gå till bankleg, vilket jag gjorde. Sen jag legitimerat köpet ombads jag gå tillbaka. Men det förmådde jag inte. Inget mail från firman och pengarna är inte dragna från kontot.

Förmodar att jag gjort något fel, men vilket
Citera
2026-09-22, 14:39
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
Köpte ett nytt mobilabonnemang. När jag betalat ombads jag gå till bankleg, vilket jag gjorde. Sen jag legitimerat köpet ombads jag gå tillbaka. Men det förmådde jag inte. Inget mail från firman och pengarna är inte dragna från kontot.

Vas är det för mobilabonnemang?
Citera
2026-09-22, 14:49
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Väldigt svårt att veta vad du gjort för fel... men varför förmådde du inte att "gå tillbaka"? Men det menas väl att gå tillbaka till det fönster där du gjorde beställningen. Du kanske tryckte tillbaka-pil?
Citera
2026-09-22, 14:53
Medlem
J.Doessons avatar
Kan det vara så att du har 2 webbläsare? Nu blir detta svårt att förklara i text men ska försöka så gott jag kan.. Det har blivit nåt liknande för mig med när jag exempelvis handlade på apoteket online från den ordinarie sidan som jag brukar använda och gör köpet, kommer till bank id, gör klart det och ombads gå tillbaka. Av nån anledning när detta gjordes så fanns det inte kvar och webbläsaren var inte den ordinarie (av nån anledning har jag 2 webbläsare, vet inte varför..). Tills jag kom på en gång att göra samma procedur men när den ombands gå tillbaka så klickade jag på den webbläsaren jag satt och gjorde ordern på. Då gick det och blev godkänt. Hoppas att det inte blev allt för invecklat. Svårt att förklara i text som sagt.
Citera
2026-09-22, 14:55
Medlem
cinmiks avatar
Citat:

Menar du att du inte förmådde att backa bakåt från bandID?

Det går inte alltid utan man får manuellt stänga bankID och gå tillbaka till webbsidan och sedan laddar den om.
Citera
Igår, 18:28
Moderator
Rassas avatar
Justerat rubrik. Utgående rubrik: Förmodar att jag gjort något fel, men vilket

/Moderator
Citera
Igår, 21:36
Medlem
Om du gjorde allt detta på din telefon behöver du ta reda på hur du växlar mellan olika appar. Mobilt BankID är en app, webbläsaren en annan. När du legitimerat dig med Mobilt BankID är den appen klar, men du returneras inte alltid automatiskt till den tidigare appen, så för att undvika förvirring visar BankID-appen ett meddelande om att du får göra detta själv om det inte fungerat automatiskt (om det skedde automatiskt syns inte meddelandet, eftersom du då inte är kvar i BankID-appen). Det kan vara så att något ytterligare steg behövs på webbsidan efter legitimeringen, och att du inte märkte detta eftersom du inte gick tillbaka till webbläsaren. Hur man växlar mellan olika appar kan skilja sig mellan olika telefoner, men på Android-telefoner brukar det finnas en knapp (ofta utformad som en kvadrat eller tre vertikala linjer) för att gå till app-växlingsläge längst ner på skärmen. Ett annat alternativ är att trycka på backa-knappen en eller flera gånger för att stänga ner BankID-appen – då borde telefonen också gå till den tidigare appen.

Om du påbörjade proceduren på datorn och bara använde mobilen för BankID, får du titta i webbläsaren där du påbörjade betalningen. Det borde där stå något om att legitimeringen lyckades.
Senast redigerad av vgebler Igår kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in