2026-09-23, 12:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Fast det är vad design, material, hantverk och leverans av en parkbänk kostar. Utslaget på säg 20 år så blir det inte så mycket per dag.

Designen är från 1800-tales senare del, samma "gjutformar" som använts i 150 år. Fina, håller en enviget om dessa inte råkar ut för sabotage. Några gjuterier tillverkar fortfarande i Sverige, en designskatt som vi ska vara rädda om.

Har köpt liknade till mina bostadsområden, alu samt järn. Alu håller bättre, behövs inte målas om. Gjutjärn rostar, måste målas om var femte år eller så.
Fint att den röd-gröna röran fixade så fina parkbänkar i Stockholm. (Det trodde jag inte om de)
Jävla tråkigt att det blev så, alltså bovarna sabbade parkbänkarna.

Kostade runt 15K-20K ex. moms styck när jag köpte 8 stycken för kanske 10 år sedan här i Göteborg.
Citera
2026-09-23, 12:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Designen är från 1800-tales senare del, samma "gjutformar" som använts i 150 år. Fina, håller en enviget om dessa inte råkar ut för sabotage. Några gjuterier tillverkar fortfarande i Sverige, en designskatt som vi ska vara rädda om.

Har köpt liknade till mina bostadsområden, alu samt järn. Alu håller bättre, behövs inte målas om. Gjutjärn rostar, måste målas om var femte år eller så.
Fint att den röd-gröna röran fixade så fina parkbänkar i Stockholm. (Det trodde jag inte om de)
Jävla tråkigt att det blev så, alltså bovarna sabbade parkbänkarna.

Kostade runt 15K-20K ex. moms styck när jag köpte 8 stycken för kanske 10 år sedan här i Göteborg.
Säker på att du inte köpte dom när du jobbade på Volvo och Systemet då?
Senast redigerad av Fanten 2026-09-23 kl. 12:15.
Citera
2026-09-23, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag började fundera på om det inte brukar stå "Stockholm stad" på dom där bänkarna, jag kanske får upp fel bilder i huvudet. För isåfall lär det ju vara lite renoveringsarbete om de ska säljas vidare.

Men med matematiken rör det sig ju om drygt 40 bänkar. Om de kan säljas på en andrahandsmarknad för 6000-8000 kronor st blir det ju lite pengar ändå.

Då blir ju frågan om man tänkt smuggla ut dom?

Det verkar ju inte helt smart då de borde begripa att 44 stulna bänkar rimligtvis uppmärksammas. Skulle de smugglas en och en skulle lönsamheten helt försvinna.

Smuggla ? Tullen har noll koll på utförsel till Rumänien, Bulgarien etc
Ingen kolla vad som är i trailers som går ut. en på tusen kanske
Citera
2026-09-23, 12:16
Medlem
25 tusen för en parkbänk? Hujedamig.
Citera
2026-09-23, 12:47
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Fast det är vad design, material, hantverk och leverans av en parkbänk kostar. Utslaget på säg 20 år så blir det inte så mycket per dag.

Då har vi olika åsikter helt enkelt.
Citera
2026-09-23, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Järn är det ju inget större värde i.

2 kr/kg så det är verkligen inte mycket
Citera
2026-09-23, 13:12
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Då har vi olika åsikter helt enkelt.
Säg att en bänk kostar 25 000 och håller i 30 år. Då har den kostat knappt 3,30 per dag. Det är faktiskt ingenting.
Citera
2026-09-23, 14:02
Medlem
Farstas finest som härjar! 😁
Finns det häktningsprotokoll?
Citera
2026-09-23, 14:33
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Säg att en bänk kostar 25 000 och håller i 30 år. Då har den kostat knappt 3,30 per dag. Det är faktiskt ingenting.

Säg att den kostar mindre och håller i 30 år.
Citera
2026-09-23, 15:05
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Det hör trots allt inte till ovanligheterna att det är detta folk som sysslar med dessa typer av stölder, sluta larva dig nu.
Med tanke på det låga värdet i denna idiotiska gärning så är det inte förvånande att rör sig om negrer.

Skärp dig själv!
Alla ser att det inte är romer.

En BT och en WT i oskön multikultiblandning.
Jag gissar att denna WT använder denna BT som modern svart slav.
Tror inte de bor ihop.

Citat:

Citat:

Om 100 pers per dag sitter på bänken blir det 3 öre per sittning under livslängden.
OM BT och WT kommer första dagen blir det upp till 25000 kr per sittning.

I dessa blandade BT/WT-områden lönar sig bättre med betongbänkar.
Romersk betong har hållit i över 2 000 år (till exempel Pantheon i Rom)
Citera
2026-09-23, 15:06
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Det gör den inte. Kvalitet kostar.
Citera
2026-09-23, 15:09
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Det gör den inte. Kvalitet kostar.

Konstigt sätt att resonera. Bara för att man köper en tröja för 10 000 kr och att den sedan håller i 20 i år innebär inte att det är ett prisvärt köp, enligt mig. Men vi får enas om att vara oense i frågan helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in