2026-09-21, 18:19
Medlem
Varför avviker moderna sk. "konservativa" från konservatismens maxim "Gud, familjen, moderlandet och egendom"?

Hur vanligt är det egentligen att vår tids konservativa sitter barnlösa i soffan, förnekar Gud och förbannar sig över långväga invandrare? Är det vad konservativa är idag?
Citera
2026-09-21, 18:28
Medlem
triptykens avatar
Är inte det bara pruttfulla Amrisar som tjatar om God, Family and Country? Sen har du översatt det till Svenska och lagt till "Egendom" på slutet?

Försökte söka på "Gud, familjen, moderlandet och egendom" och fick inte upp nåt alls.

Har du en länk till nåt ställe där man just definierar konservatismens maxim?
Citera
2026-09-21, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är inte det bara pruttfulla Amrisar som tjatar om God, Family and Country? Sen har du översatt det till Svenska och lagt till "Egendom" på slutet?

Försökte söka på "Gud, familjen, moderlandet och egendom" och fick inte upp nåt alls.

Hört talas om Dieu, Patrie, Famille, Propriété?

Förresten vad är en amris?

Jag tolkar ditt svar som om att du lever i värld där inga andra språk än engelska och svenska finns samt att du inte har en susning om vad det betyder att drabbas av kommunism (därav betoning på egendom). Har jag fel?
Citera
2026-09-21, 21:10
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

TS menar nog fäderneslandet. Ett lämpligare ord, om än ålderdomligt, i sammanhanget. Dagens ”konservativa” som SD gärna kallar sig är förstås inte det. Konservatismen är trots sitt namn inte statisk till sin natur, den är evolutionär, men vissa värden är eviga. Familjen och nationen, i synnerhet. Gudstro är inte obligatorisk men naturlig för en konservativ person, eftersom detta mindset skapar både utrymme för och behov av Honom. Egendom kan väl närmast översättas i dagens samhälle som att man ska råda över sitt hem och sina världsliga tillgångar, inte nödvändigtvis att man jagar bort inkräktare från en lantegendom. Egentligen är väldigt många konservativa, men de formulerar det inte så inför sig själva.
Citera
2026-09-21, 21:11
Medlem
Glorfindels avatar
Det brukar väl snarare vara fäderneslandet och inte moderlandet på svenska.
Citera
2026-09-21, 22:28
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Jag tolkar ditt svar som om att du lever i värld där inga andra språk än engelska och svenska finns samt att du inte har en susning om vad det betyder att drabbas av kommunism (därav betoning på egendom). Har jag fel?

Errr för att jag inte automatiskt översätter till Franska? Ska villigt erkänna att min Franska funkar mest till att beställa på krogen och förklara att jag suger på Franska. Försökte hitta referenser till det du pratade om och hittar bara en bok av en C Bouilloud på 1800-talet men inget mer om det.

"Drabbas av Kommunism"? Nej jag har inte "Drabbats av Kommunism". Sen vet jag inte vad "Drabbas av Kommunism" har att göra med min pissiga skolfranska? Tydligen nåt enligt dig...

Hursom! Jag har bara hört pruttfulla amrisar ("Amerikaner", fast folk från just USA brukar man mena med det) prata om Gud, Familj och Land. Och för att vara ärlig har jag inte hört nån annan än dig, och en för mig okänd författare från 1800-talet dra till med hela ledan.

Varför konservativa inte pratar om just dom här fyra orden känns uppenbart...
Citera
2026-09-21, 22:29
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel

... tydligen inte enligt TS, han är expert på Franska. Fråga honom inte om nåt om inte du också "Drabbats av Kommunism"
Citera
2026-09-22, 07:22
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett

Öknamn på amerikaner (medborgare i Förenta staterna). Tycks ha varit mycket brukat i tidningspressen under framför allt 1930- till 1950-talet, speciellt i sportsammanhang och kåserier.
Jag stötte på ordet i Ulrike och kriget av Vibeke Olsson, som jag läste i skolan.
Citera
2026-09-22, 18:31
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel

Alldeles riktigt. Det framgår i krigsmannabönen från q600-talet, alltjämt gällande: "Gud bevare Konungen och Fäderneslandet". Vill man lyfta fram ledord för svensk värdekonservatism, skulle jag säga följande:

- Konungen
- Fäderneslandet
- Folket

"Kung och folk och land" som jag vill minnas att det står i någon sångtext. Men, även det gamla valspråket för Skytterörelsen:

Hem och härd.

Vi har en allt för klen konservatism nuförtiden, men runt dessa ord/symboler/institutioner skulle jag gärna se att vi samlas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in