2026-09-21, 11:19
Medlem
Jag försöker förstå hur svenska digitala journalanteckningar genereras och visas i journalsystem.

Jag har sett en bild som påstås vara en journalanteckning från svensk sjukvård. Det som fick mig att reagera är framför allt själva textens utformning och bokstävernas utseende. Jag har tittat på mina egna journalanteckningar från 1177 och de ser annorlunda ut.

Därför undrar jag om någon här arbetar inom svensk sjukvård eller har erfarenhet av journalsystem och kan svara på följande:

1. Kan digital text i en svensk journal visas med oregelbundna/krokiga bokstäver på det sätt som syns i exemplet?
2. Finns det journalsystem eller exportformat där texten kan förändras så mycket i utseende?
3. Kan en skärmdump eller bild av en digital journal få ett sådant utseende på grund av exempelvis komprimering, fotografering, skanning eller konvertering?
4. Finns det någon generell skillnad mellan hur journaltext visas direkt i journalsystemet och hur den kan se ut när den visas via 1177?

Jag frågar alltså om det tekniska/journalmässiga, inte om någon specifik persons diagnos eller identitet.

Jag vill gärna höra från personer som faktiskt har erfarenhet av svenska journalsystem och journalföring.
Citera
2026-09-21, 11:38
Medlem
168 vårdgivare är anslutna till1177.
Visa gärna din "bild' så att vi kan bedöma om det är ett påhitt eller inte.
Jobbar själv i TakeCare, det som skrivs där är identiskt i din journal på 1177.
Citera
2026-09-21, 11:47
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Tänker lite på fråga 4, du skrev:

"Finns det någon generell skillnad mellan hur journaltext visas direkt i journalsystemet och hur den kan se ut när den visas via 1177?"

Jag tror det finns en skillnad i vissa fall. Nu minns jag inte vad det heter. Men i vården finns det ett journalsystem som inte visas på 1177. Man kan då på 1177 se hänvisningar till anteckningar i det systemet, vilket man alltså som patient inte kan se på 1177. Men jag fattar för att allt som visas på 1177 är samma text som i journalsystemet. Enda skillnaden är att personalen i vården har tillgång till hela journalen i ett separat system, som jag alltså inte minns namnet på. Så ja, det som delas i journalen på 1177 är samma som i vården, men vården har andra system som inte delas på 1177.
Citera
2026-09-21, 11:56
Medlem
Det beror helt på vad det är för typ av yrkesroll människan har som skrivit anteckningen. Undersköterskor på SÄBO skriver inte på samma sätt som en läkare på SÄS gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in