2026-09-20, 19:48
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
V ledatmöter tar bara ut 37 papp eller vad det är, resten går till partikassan.

Om de vill.
Citera
2026-09-20, 19:52
Medlem
Absoluta legender. Hade jag varit dem hade jag aldrig gett upp min plats. Ska fan själv kampanja för V nästa gång, bli invald och sedan direkt bli politisk vilde. Så naiva som vänsterpartister verkar vara så borde det inte vara något problem att infiltrera dem med lite BS om verklighetsfrånvända utopier och annat trams.
Citera
2026-09-20, 19:54
Avslutad
Jag tänker kandidera som partiledare för V och slå ut tuttfia. Borde vara en walk in the park så jävla korkade som kommunisterna är nuförtiden.
Citera
2026-09-20, 19:56
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Vad jag läst i lokalmedia så var det här helt otippat.

Otippat endast för riktigt korkade människor.
Citera
2026-09-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Men för helvete, en bidragstagare med skuldsanering som inte bidragit ett skit till samhället får medborgarskap i februari och nu ska han in i riksdagen och styra Sverige? Man blir fan spyfärdig.

En fantastisk klassresa han gjort, bra med lite nytt blod i riksdagen.
Citera
2026-09-20, 20:14
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Vad jag läst i lokalmedia så var det här helt otippat.

Inte alls tänker jag, Tjärna ängars väljare har väl fått det inprintat om vem som ska väljas.

Gissningsvis har den här liraren aldrig varit speciellt engagerad hos V alls. Och därefter reaktionerna.

Frågan är ens om den här snubben är medveten om vad det här innebär.

Åka till Stockholm och trycka på några knappar ibland? Dom kan rekrytera kandidater från Skansen.
Citera
2026-09-20, 20:14
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Även orsaken till att MP's energipolitiske talesperson Linus Lakso inte valdes in kan förklaras med att väljarna är mer upplysta i energifrågan! 😂

43-årige Linus Lakso är utbildad energiingenjör och arbetade under många år med energi-, klimat- och miljöfrågor innan han klev in i politiken.

Somaliern Mohamed Abdukani blir där en god ersättare med sin utbildningsbakgrund från SFI och Komvux. Något direkt arbete har inte Mohamed haft men han är en av grundarna till Somaliska ungdomsnätverket i Eskilstuna, vilket antagligen finansierats med pengar från allmänna arvsfonden som alla andra sådana där värdelösa multikultiprojekt.
Citera
2026-09-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
De satte honom väl där för att locka röster till V. Att han skulle kampanja bland somalierna och gå förbi toppkandidaten hade de naturligtvis aldrig tänkt sig.

Eh jo, de satte honom där utan att ha koll. Han har aldrig haft ett politiskt uppdrag och gruppledaren har ingen aning om vem han är och inte heller någon adress eller telefonnummer till honom!

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mohamed-abdukardir-ali-inkryssad-for-v-okand-i-partiet/

Man kan skämta om det - men för i helvete Vänsterpartiet!! Att vara riksdagsledamot borde anses vara ett viktigt uppdrag men Vänsterpartiet skänker bort platserna.
Gruppledaren har dålig koll på honom, vilket inte är detsamma som ”ingen aning om vem han är”.

Sedan vet inte jag hur han hamnat på valsedeln men ett partis nomineringsprocesser, medlemsomröstningar osv behöver inte vara något som en gruppledare har koll på.
Citera
2026-09-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
I SVT Dalarna verkar hans tala standard miljöpartist a.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/riksdagen-nasta-for-mp-i-dalarna-personvalet-avgor-mursal-isas-ode

" Förklaringen tror Mursal Isa bland
annat är att väljarna är mer upplysta i energifrågan."

Valdeltagandet sjönk med 10 % i delar av Dalarna.
Väljarna som tog sig dit var inte alltid så insatta.

" 173 personer i Malung-Sälen har röstat på ett parti utan kandidater. Det gör att partiet förlorar 2,5 procentenheter, enligt det preliminära valresultatet.

Nej, förklaringen är inte "att väljarna är mer upplysta" utan att Imanen i mosken har beordrar alla muslimer att kryssa för Mursal.

Det handlat om klanröstning på Vänsterpartiet av muslimska grupper. Detta kan man tydligt se i de invandrartäta valdistrikten runt om i landet.
Citera
2026-09-20, 20:20
Medlem
Ni verkar glömma att Somalia har mycket mindre utsläpp än Sverige. Således är somaliern bättre utrustad att klara av klimatkrisen.
Citera
2026-09-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zunezpratt
Som EU- eller EES-medborgare kan du mycket väl flytta till Schweiz med 15 miljoner kronor på banken. Så länge du försörjer dig själv är det helt ok. Däremot räcker inte den förmögenheten för att bli schablonbeskattad, så du får snällt betala förmögenhetsskatt (och inkomstskatt) som alla andra.

15 miljoner kr räcker inte om du vill bosätta dig i Zug i Schweiz och permanent leva där på direktavkastningen. Med normal direktavkastning på 3 % så krävs ett minimikapital på 1 666 667 CHF. Däremot kan du med ett mindre kapital få bosätta dig där för viss tid under förutsättning att du förpliktigar dig att leva upp kapitalet.

(Den som har ett attraktivt, internationellt gångbart yrke kan kanske också som EU-medborgare i vissa fall kunna bosätta sig i Schweiz om man får jobb där, men det är en annan sak.)

Edit:

Tror heller inte att nästan någon vill bosätta sig i Schweiz om man ligger på minimi-avkastningsnivån jag nämnde ovan som ju motsvarar något typ schweizisk socialbidragsnivå + sjukförsäkringskostnad. Kom ihåg att kostnadsnivån för att leva i Schweiz är typ dubbelt så hög som i Sverige.

Schweiz har i relativt hög grad andra typer av invandrare än de Muhammedar som kryssats in för (v) och (mp). De har också en massa miljardärsinvandrare.
Senast redigerad av Tarningen 2026-09-20 kl. 20:33.
Citera
2026-09-20, 20:23
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tranflatek
V ledatmöter tar bara ut 37 papp eller vad det är, resten går till partikassan.

Då har V råd att betala honom för att avstå sin plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in