2026-09-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyGammmmal
Trump är och har aldrig varit en slipad affärsman eller ledare. Däremot är han en riktigt duktig mäklare och agerar och har alltid agerat som en.

Han ljuger öppet, skrävlar och avslöjar detaljer om sina motståndare för hela världen på sociala medier för att vinna fördelar i förhandlingar och mer eller mindre mobba motparten till att ge med sig och samtidigt få eventuella kritiker att fokusera och lägga energi på lögnerna och hans ”galenskaper”.

Det är hans kabinett med Marco Rubio i spetsen som sedan sluter riktigt vassa avtal och affärer i det tysta medans motparten bara vill få stopp på galna tullavgifter och hot om militära invasioner.

Köper och säljer man fastigheter i mångmiljon klassen är det så man gör affärer och vinner fördelar.
En mäklare låter jurister stå för hur affären genomförs och med vilka villkor, Trump låter sitt kabinett göra precis samma sak.

Politiker världen över verkar vara oförmögna att hantera detta då de är vana vid korrekt diplomati och helt ärligt ser människor som Trump som trash och att det är bättre än så.

Världen hade svårt att hantera Reagan (eller människorna bakom snarare) också då en skådis, speciellt en skådis som blivit vald till president i USA, beter sig som en president ska göra.

Rubio tillhör sannolikt de smartare i Trumps kabinett. Detta säger i och för sig inte särskilt mycket då förväntningarna på detta gäng inte är särskilt stora.

Men kommentera gärna några ”riktigt vassa avtal och affärer” som Rubio legat bakom. Jag är uppriktigt nyfiken.
Citera
2026-09-19, 21:37
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Nu senast lyckades som sagt Trump förnya ett avtal från 1951 med Grönland och Danmark. Samma innehåll i princip, men skitsamma!
Avtalet fanns redan vilket har påpekats flera gånger när Trump har hotat Grönland. Det är alltså ingen förändring även om Trump vill få det att låta så.
Citera
2026-09-19, 21:44
Medlem
Glostrups avatar
Trump är en kuliss, en klassisk tom kostym, som bara kan komma upp sig i ett land vars befolkning betraktar rikedom som ett personlighetsdrag, och som ser affärer som ett spel där båda försöker blåsa varandra och den som lyckas är en vinnare medan den som förlorar är en sucker. USA är nollsummespelets hemland, och den högsta äran tillfaller den som har lurat flest suckers på deras pengar.

Trump är den kortsiktiga vinstens galjonsfigur, trots att historien tydligt visar hur hans kortsiktighet alltid har kostat mer pengar än han har tjänat på den. Hans räddare från ännu fler konkurser och fängelse har varit ryska oligarker och lättledda fattiga vita amerikaner - utan dem hade Trump tvingats ta konsekvenserna av sitt amoraliska leverne.

Trots detta fortsätter Trump att blåljuga om allt, trots att alla kan se att sanningen är en helt annan. Den amerikanska kristna evangelismens inlärningsmetoder fortsätter att leverera svagsinta människor till Trumps altare, en löjeväckande person som dyrkas av tiotals miljoner människor baserat på rena fantasier i form av lösryckta påståenden, falsifierade siffror och blind propaganda.

Trump tar ett avtal, ”förhandlar” högljutt om det som om det var det värsta avtalet i världen, och kommer ut med ett sämre utfall än tidigare men hävdar själv och genom sektliknande propagandakanaler att ”allt är vunnet”. För i landet där politiskt content är big business så tjänas det förstås enorma pengar på att rapa upp Trumps lögner som ”nyheter”, dygnet runt. Repetition är propagandans fader.

Att Trump pungslår det amerikanska folket ser maga som en ära, som en möjlighet för dem att få vara en liten del av Trumps magnifika korståg mot kommunism, satanism, globalism, etc - den eviga kampen mellan gott och ont. Att Trump berikar sig under tiden ser de som helt rimligt, för de skulle själva alla kasta sin granne framför en buss för en femtiolapp. När man ser hela världen som att man måste kasta andra under bussen eller själv hamna där, så blir valet lätt.

Men Trump kommer inte undan historiens dom. Så fort som hans kropp har kallnat så kommer biografierna, vittnesmålen, de pinsamma detaljerna om hans hälsa, mentala kapacitet och bristande kontinens ut. Ingen kommer undan i längden med att vara kejsaren utan kläder; till slut så kommer maga att tvingas inse hur totalt grundlurade de har blivit av en halvskallig fjant till teveprogramledare. Det kommer att svida rejält, och ingen triumfbåge i världen kommer kunna tvätta bort bilden av korkade amerikaner i röda kepsar som tillber ett senilt fetto som har tagit deras röst och givit deras pengar till en grupp miljardärer som tack.

Det enda positiva man kan säga om Trump är att han är en jävel på att lura korkade människor att tro på honom. Men det säger nog faktiskt i slutänden mer om magafolket än om Trump.
Citera
2026-09-19, 22:14
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Rubio tillhör sannolikt de smartare i Trumps kabinett. Detta säger i och för sig inte särskilt mycket då förväntningarna på detta gäng inte är särskilt stora.

Men kommentera gärna några ”riktigt vassa avtal och affärer” som Rubio legat bakom. Jag är uppriktigt nyfiken.

Instämmer, han blir troligen nästa president också när demokraternas svar verkar vara AOC eller Kamala igen.

Rubio är arkitekten bakom Maduros ”bortforslade” från Venezuela. Rubio var den som skapade ramverket för hur landet ska styras när ledaren plötsligt blir hämtad av amerikansk militär mitt i natten för att åtalas för narkotikahandel.
Han lyckas t.o.m. att blåsa både Ryssland och Kina på Venezuelas olja utan något egentligt motstånd över huvud taget.

Hur situationen med Kuba kommer att lösas det är ingen som vet ännu men Trump hotar och Rubio förhandlar ä.

Rubio är även den som ligger bakom USAs politik i Mellanöstern.
Trump visar upp sin jumbojet present medans Rubio avtalar om oljerättigheter och militärbaser och lyckas t.o.m. få Syrien att erbjuda sina tjänster i att utrota IRCG i Iran.

I EU så kan det inte vara någon annan än just Rubio som faktiskt förhandlar och sluter avtal eftersom just Europa verkar vara extra hårt drabbade av ”Trump derangement syndrom” och inga ledare utåt sett ”får” förhandla med demonen Trump.
Trump verkar samtidigt att vara genuint ointresserad av Europa så Rubio är den som talar om hur vi hör ihop och hur vi är naturliga allierade och tillsammans utgör det västerländska samhället och dess kultur.

Trump är bra på vad han gör och lyckas extremt bra med att säkra framtida makt för republikanerna i USA och låta Rubio mer eller mindre själv stå för deras utrikespolitik.
Med Rubio som president och ett EU som återigen kan vara positivt utåt sett till USA så tror jag att Europa generellt kommer utvecklas positivt både politiskt och ekonomiskt.
Citera
2026-09-19, 22:15
Medlem
Att Trump är grovt okunnig i fråga om utrikespolitik och diplomati håller jag helt med om. i själva verket är jag tveksam till om han någonsin har haft en genomtänkt utrikespolitik. Han utformar i praktiken detta politikområde efter sina egna tillfälliga taktiska behov, mediekampanjer, behov av avledande manövrer osv.
Citera
2026-09-19, 22:40
Medlem
Citat:
Instämmer, han blir troligen nästa president också när demokraternas svar verkar vara AOC eller Kamala igen.

Rubio är arkitekten bakom Maduros ”bortforslade” från Venezuela. Rubio var den som skapade ramverket för hur landet ska styras när ledaren plötsligt blir hämtad av amerikansk militär mitt i natten för att åtalas för narkotikahandel.
Han lyckas t.o.m. att blåsa både Ryssland och Kina på Venezuelas olja utan något egentligt motstånd över huvud taget.

Hur situationen med Kuba kommer att lösas det är ingen som vet ännu men Trump hotar och Rubio förhandlar ä.

Rubio är även den som ligger bakom USAs politik i Mellanöstern.
Trump visar upp sin jumbojet present medans Rubio avtalar om oljerättigheter och militärbaser och lyckas t.o.m. få Syrien att erbjuda sina tjänster i att utrota IRCG i Iran.

I EU så kan det inte vara någon annan än just Rubio som faktiskt förhandlar och sluter avtal eftersom just Europa verkar vara extra hårt drabbade av ”Trump derangement syndrom” och inga ledare utåt sett ”får” förhandla med demonen Trump.
Trump verkar samtidigt att vara genuint ointresserad av Europa så Rubio är den som talar om hur vi hör ihop och hur vi är naturliga allierade och tillsammans utgör det västerländska samhället och dess kultur.

Trump är bra på vad han gör och lyckas extremt bra med att säkra framtida makt för republikanerna i USA och låta Rubio mer eller mindre själv stå för deras utrikespolitik.
Med Rubio som president och ett EU som återigen kan vara positivt utåt sett till USA så tror jag att Europa generellt kommer utvecklas positivt både politiskt och ekonomiskt.

Kan tänka mig att arkitekten bakom Venezuela mycket väl kunde ha varit Rubio. Alternativet är ju Hegseth och då hade USA aldrig lyckats med denna förhållandevis enkla operation.

När det gäller Mellanöstern är jag dock övertygad om att du har fel. Rubio har hela tiden varit bortkopplade från detta och i stället har det varit Jared Kushner och Lutnick man skickat fram. Men så är också Mellanöstern ett enda stort misslyckande för Trumpadministrationen.

Har inte heller noterat att Rubio skulle vara särskilt aktiv i Europa i stället är det väl Vance som Trump för det mesta skickar fram på vår kontinent. Ser inte heller några positiva förhandlingar här i Europa.
Citera
2026-09-20, 00:17
Medlem
NyGammmmals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Kan tänka mig att arkitekten bakom Venezuela mycket väl kunde ha varit Rubio. Alternativet är ju Hegseth och då hade USA aldrig lyckats med denna förhållandevis enkla operation.

När det gäller Mellanöstern är jag dock övertygad om att du har fel. Rubio har hela tiden varit bortkopplade från detta och i stället har det varit Jared Kushner och Lutnick man skickat fram. Men så är också Mellanöstern ett enda stort misslyckande för Trumpadministrationen.

Har inte heller noterat att Rubio skulle vara särskilt aktiv i Europa i stället är det väl Vance som Trump för det mesta skickar fram på vår kontinent. Ser inte heller några positiva förhandlingar här i Europa.

Hegseth kan inte ens se till att ordna logistiken och förse ett hangarfartyg med enkla saker som mat och fungerande duschar. Han vet hur man dödar och spränger men annat som vad och vem är det Trump och Rubio (och mängder med generaler) som bestämmer.

Gällande Mellanöstern så kan jag nog hålla med dig delvis då Kushner och Lutnick sköter all diplomati gällande Iran, och misslyckas totalt med det dessutom.

När jag menade Mellanöstern så tänkte jag på Qatar, Oman UAE och övriga länder som numera tillhör USAs allierade i området och som leds leds av den Saudiska prinsen.

I Europa så är Rubio en part i samtalen och avtalen gällande bla inköp av awacs flyg och övrigt militär utrustning från SAAB m.fl.
Under Rubios senaste Europa besök så presenterades flertalet investeringar gällande medlemsländer i EU.

JD har inte varit med i matchen internationellt det senaste året. JD har hand om inrikespolitiken och Rubio sköter det internationella (mestadels).

Jag kanske ger ger Rubio för mycket cred men eftersom de flesta i Trumps kabinett dessutom är idioter eller före detta högerpopulistiska podcasters ligger Rubio och JD enligt Occam's razor bakom betydligt mer än vad dom är offentligt känt.
Trump känns nöjd med att vara Trump, döpa byggnader efter sig och mobbas på internationell nivå.
Citera
2026-09-20, 00:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Han är framför allt för gammal för ämbetet.
Citera
2026-09-20, 02:38
Medlem
Jag tycker att han är söt.
Senast redigerad av Temporary84 2026-09-20 kl. 02:41.
Citera
2026-09-20, 06:01
Medlem
Jag skulle vilja se Trump förhandla med valfri egyptisk mattförsäljare på en bazar i Kairo. Båda anser att de är superförhandlare.

Mattförsäljaren: Du får specialpris, mattan kostar 1.000.000

Trump: Du får betala mig 1.000.000 och skriva avtal att jag ska ha 25% av alla kommande försäljningar

Mattförsäljaren: Ok du får mattan för 500.000

Trump: Nu gick priset upp. Betala mig 50.000.000, 30% av alla försäljningar och vi bombar inte dig

Mattförsäljaren: Ok.
Citera
2026-09-20, 08:27
Medlem
Citat:
Hegseth kan inte ens se till att ordna logistiken och förse ett hangarfartyg med enkla saker som mat och fungerande duschar. Han vet hur man dödar och spränger men annat som vad och vem är det Trump och Rubio (och mängder med generaler) som bestämmer.

Gällande Mellanöstern så kan jag nog hålla med dig delvis då Kushner och Lutnick sköter all diplomati gällande Iran, och misslyckas totalt med det dessutom.

När jag menade Mellanöstern så tänkte jag på Qatar, Oman UAE och övriga länder som numera tillhör USAs allierade i området och som leds leds av den Saudiska prinsen.

I Europa så är Rubio en part i samtalen och avtalen gällande bla inköp av awacs flyg och övrigt militär utrustning från SAAB m.fl.
Under Rubios senaste Europa besök så presenterades flertalet investeringar gällande medlemsländer i EU.

JD har inte varit med i matchen internationellt det senaste året. JD har hand om inrikespolitiken och Rubio sköter det internationella (mestadels).

Jag kanske ger ger Rubio för mycket cred men eftersom de flesta i Trumps kabinett dessutom är idioter eller före detta högerpopulistiska podcasters ligger Rubio och JD enligt Occam's razor bakom betydligt mer än vad dom är offentligt känt.
Trump känns nöjd med att vara Trump, döpa byggnader efter sig och mobbas på internationell nivå.

Jag får hålla med dig helt i dina avslutande stycken. Samtidigt är det inte svårt att glänsa när man är den enda diamanten i en hög av stenar.
Citera
2026-09-20, 08:33
Medlem
Trump vet att man ska överdriva sina ambitioner för att få det man vill. Korkade européer kommer aldrig förstå det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in