2026-09-21, 11:33
Medlem
Inte för så himla längesedan var Bosniens parlament uppdelat i kristna och muslimer. Det var spikat i förväg hur många av vardera sorten som skulle väljas in.

Sverige om 3-4 val?
Citera
2026-09-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Folk är bra knäppa.

Har inte så mycket att tilläga, utöver att jag vill bara tacka dig för att du är aktiv på flashback och bidra med dina balanserade synpunkter. Stort tack! Dina inlägg får mig tillbaka i balans när man kommer för långt med knäppa folks inlägg.
Citera
2026-09-21, 18:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Vi gjorde ju det förut, vad menar du?
Innan Sverige blev Sverige så levde folk inom mindre klaner som genom krig bland annat tvingades samman under en flagga.
Samma visa kan man se med i princip varje land som organiskt uppstått genom historien.

Vissa folk har även en högre samarbetsförmåga än andra, och det är varför västerländska samhällen har kunnat ha en sådan hög tillit inom samhället när de var homogena, vi har förmågan att utöka vår grupptillhörighet på en helt annan nivå och det är därför våra samhällen inte längre är klankulturella pisshål.

Helt enig. Och just därför är det ju inte mänsklig natur att leva i just klankulturella pisshål. Det är social och kulturell inverkan.
Citera
2026-09-21, 18:51
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Helt enig. Och just därför är det ju inte mänsklig natur att leva i just klankulturella pisshål. Det är social och kulturell inverkan.
Vart vill du komma?
Du säger att du håller med om allt jag säger men att det ändå är något annat än mänsklig natur till varför folk röstar utefter sin egna grupp?

Folk vill generellt sin egna grupps bästa då det också gynnar dem själva och har de möjligheten att rösta för det så kommer de såklart göra det.
Det är naturligt helt enkelt och hur vi utvecklats som art.
Citera
2026-09-21, 18:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INGSOC
Vart vill du komma?
Du säger att du håller med om allt jag säger men att det ändå är något annat än mänsklig natur till varför folk röstar utefter sin egna grupp?

Folk vill generellt sin egna grupps bästa då det också gynnar dem själva och har de möjligheten att rösta för det så kommer de såklart göra det.
Det är naturligt helt enkelt och hur vi utvecklats som art.

Om det vore så som du säger, alltså att det är mänsklig natur att rösta och bete sig som klanbabberiet, så hade alla varit som de är.

Det kan alltså inte vara mänsklig natur att vara som de är, då inte alla människor är det. Det måste vara inlärda beteenden.
Citera
2026-09-21, 19:08
Medlem
INGSOCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Om det vore så som du säger, alltså att det är mänsklig natur att rösta och bete sig som klanbabberiet, så hade alla varit som de är.

Det kan alltså inte vara mänsklig natur att vara som de är, då inte alla människor är det. Det måste vara inlärda beteenden.
Mänsklig natur är hur en liten stam av grottmänniskor för 50.000 år sedan hade sett ut.
Hur de interagerar med varandra, främmande stammar samt omvärlden är hur vår natur i grund och botten ser ut.

Men via utvecklingen av teknologi såsom agrikultur så har komplexa samhällsstrukturer uppstått genom att förtryckta denna natur då den blir mer obsolet i ett komplext samhälle, men inte helt obsolet.
Naturen kvarvar och kan aldrig förtryckas till fullo för det är hårdkodat i oss, det är varför folk generellt känner sig mer trygga inom sin egna grupp och varför de känner en känsla av att det är rätt att rösta på vad de andra inom gruppen röstar på, det är automatiskt man tänker inte ens på varför.
Citera
2026-09-21, 19:14
Medlem
EpicUsernames avatar
Invandrare röstar efter det man tror är det minst dåliga alternativet, inte olikt etniska svenskar. Det man vittnar i verkligheten såsom hur högerns politik sparkar på folket som har det som sämst, rasism och homofobi, korruption, hyckleri och rutten människosyn kommer också påverka ens val. Varför ska invandrare rösta på någon som kallar en för "boskap"? Eller kvinnor rösta på misogyni? Hbtqpersoner rösta på homo/transfobi?
Sjuka och fattiga rösta på sidan som vill göra deras liv sämre?

Högerns röstare som inte ser alla stora uppenbara brister bland högern lever i lalaland, helt verklighetsfrånvända och faktaresistenta. Irrationellt hat såsom rasism, homofobi, transfobi, misogyni förblindar en.
Jag är väldigt vänster men jag skulle inte säga att vänstern är felfria då jag inte är hjärntvättad. Vänstern försöker göra det rätta moraliskt och tänker på rättvisa, jämställdhet och mänskliga rättigheter. Ett starkt socialt skyddsnät gynnar också befolkningen.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-09-21 kl. 19:17.
Citera
2026-09-21, 20:53
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Har inte så mycket att tilläga, utöver att jag vill bara tacka dig för att du är aktiv på flashback och bidra med dina balanserade synpunkter. Stort tack! Dina inlägg får mig tillbaka i balans när man kommer för långt med knäppa folks inlägg.
Tack det var fint sagt av dig.

När människor lämnas utan rättigheter eller får sina rättigheter skadade bör de aldrig glömma att de alltid har kvar sin röst.

Ha det så fint 🤗
Citera
2026-09-22, 09:38
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Nyheten om Mohamed som personkryssades in för V i Riksdagen är ju ett belysande exempel på hur rätt han har, Hanif Bali.

Fem somalier har nu röstats in i riksdagen:

Leila Ali Elmi, Miljöpartiet, Göteborgs kommun
Mursal Isam Miljöpartietm Dalarnas län
Mohamed Mohamed, Miljöpartiet, Södermanlands län
Ilyas Hassan, Vänsterpartiet, Stockholms kommun
Mohamed Abdukardir Ali, Vänsterpartiet, Dalarnas län
Citera
2026-09-22, 15:49
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Fem somalier har nu röstats in i riksdagen:

Leila Ali Elmi, Miljöpartiet, Göteborgs kommun
Mursal Isam Miljöpartietm Dalarnas län
Mohamed Mohamed, Miljöpartiet, Södermanlands län
Ilyas Hassan, Vänsterpartiet, Stockholms kommun
Mohamed Abdukardir Ali, Vänsterpartiet, Dalarnas län
.
.
Miljöpartister och kommunister. Ja de kan ju ta varann i hand.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in