2026-09-19, 00:42
Medlem
Jag köpte en begagnad Toyota för ett tag sedan med rejäl rabatt för ett ganska stort stenskott. Det sitter ca 60% mot passagerarsidan (se bild https://postimg.cc/XGgzYZPT). Är detta något dom kommer anmärka på vid besiktningen?
Citera
2026-09-19, 00:44
Medlem
Amazon-mannens avatar
Stenskott skiter de i, men sprickan som blir..
Citera
2026-09-19, 00:47
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag köpte en begagnad Toyota för ett tag sedan med rejäl rabatt för ett ganska stort stenskott. Det sitter ca 60% mot passagerarsidan (se bild https://postimg.cc/XGgzYZPT). Är detta något dom kommer anmärka på vid besiktningen?

Ett stenskott där skulle nog inte vara något som helst problem, men det där är en rejäl spricka.
Citera
2026-09-19, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Ett stenskott där skulle nog inte vara något som helst problem, men det där är en rejäl spricka.
Ja det är det verkligen! Men inget som stör mej när jag kör eftersom det ligger utanför synfältet.
Citera
2026-09-19, 08:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Rutan är inte bara tänkt att se igenom utan det är också ett skydd för dig och din passagerare vid en kollision.

Nu fick jag inte fram bilden men är sprickan för stor så åk och byt ruta.
Citera
2026-09-19, 09:02
Moderator
Citat:
Det finns en zon av rutan som inte får ha sprickor eller för stora stenskott jag bedömer av bilden att den är utanför den zonen så jag säger att du kan besiktiga med den.
För den delen, det är väl bara att göra det, det värsta är att du får byta rutan efter besiktningen istället för innan och blir 400:- fattigare eller vad nu en ombesiktning kostar.
Citera
2026-09-19, 12:17
Medlem
Citat:

Bästa svaret får du enklast genom att bara stanna till vid en besiktningsstation och fråga om de kan ta en snabb koll och ge ett utlåtande.

Men, jag anser den sprickan är i synfältet för en förare, som förare så glor man ju inte bara rakt fram utan nästan hela vindrutan används ju. Och jag skulle definitivt sett till att få den rutan bytt oavsett vad besiktningen säger.
Citera
2026-09-19, 13:26
Medlem
opus bilprovning skriver:

Kan man besikta bilen med spricka i vindrutan?

Ja. Bedömningen styrs av skadans placering och omfattning.

Spricka eller större stenskott i förarens siktfält rakt framför föraren ger anmärkning (bedömning 2x, enkel brist). Fordonet blir då underkänt, och bristen ska åtgärdas, men i normalfallet utan krav på ombesiktning.
Repor/skador som påtagligt försämrar sikten i förarens siktfält bedöms också som 2x.
Färgad film/dekal i förarens siktfält eller mycket skadad vindruta bedöms som 2 och medför föreläggande om ombesiktning.
Undantag som leder till ombesiktning trots 2x: om fem eller fler enkla brister (2x) noteras, eller om samma 2x kvarstår från föregående besiktning, utfärdas föreläggande om ombesiktning.

Laga eller byt rutan innan besiktningen om du har möjlighet. Då slipper du risken för ett underkänt resultat.
Citera
2026-09-19, 14:35
Medlem
I princip bör sprickan rendera en "tvåa", eftersom vindrutan ingår i bilens "krocksäkerhetsbur".
Om någon del nedsätter krocksäkerheten ska den underkännas.
Men hur många "bilprovare" känner till detta och än mindre bryr sig.

Besikta för säkerhets skull hos Carspect - om du vill "ha igenom" bilen utan anmärkning.
Citera
2026-09-19, 15:09
Medlem
tomatlarss avatar
En spricka i glaset får inte skymma/störa sikten för föraren. Har haft liknande sprickor på en bil och den gick igenom utan anmärkning men besiktningsmannen tyckte det var dags att byta men det var bara en åsikt och inget krav.
Citera
2026-09-19, 16:45
Medlem
Allt handlar om hurvida sikten skyms.

Dvs, har du några rejäla pärlor som sitter på vänstersidan mitt i siktfältet så kan det bli nedslag. Annars bryr de sig inte.

Ett tips är att du tar ut en ny ruta på försäkringen. Din ser ju ut som skit. Det brukar bara kosta några hundringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in