2026-09-19, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Det är svårt att tro att någon är så dum som du.

Det enda sättet att verifiera någons ålder på är om alla legitimerar sig.

Vill du verkligen att alla skall legitimera sig för att använda internet?
Kan undra vem som är dummast?
Jag svarar allmänt att identifiering skulle kanske göra diskussionsklimatet bättre. Hur kan någon få det till att jag vill "att alla skall legitimera sig för att använda internet"?
Citera
2026-09-19, 20:12
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Kan undra vem som är dummast?
Jag svarar allmänt att identifiering skulle kanske göra diskussionsklimatet bättre. Hur kan någon få det till att jag vill "att alla skall legitimera sig för att använda internet"?

Det har jag svårt att tro på. Jag skulle tystna och inte göra min röst hörd om jag är tvungen att identifiera mig. Detta då jag inte vill bli punktmarkerad av vare sig myndigheter eller aktivister av olika slag som tycker jag har fel åsikter. Då är det bättre att bara hålla käft så man åtminstone inte får tegelstenar inkastade i huset på natten.
Citera
2026-09-19, 21:10
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Om Bank-ID eller liknande krävs för åldersverifiering för det med sig en god sak, diskussionerna kommer bli mer vuxet och man kommer respektera varandras åsikter utan att spy galla.

Åldersverifiering kommer ske genom s.k. nollkunskapsbevis, där den enda information som delas är "18 år eller äldre, ja/nej". FB får ingen kännedom om personens identitet i övrigt, om denne redan verifierat sig för andra konton etc., och tjänsten som verifierar (ex. Bank-ID) vet inte vem som tar emot verifieringen. Samma för porrsidor och dylikt.

Det du tar upp behöver du alltså inte vara orolig för, vi kommer i framtiden vara lika barnsligt respektlösa när vi spyr galla över varandras åsikter
Citera
2026-09-19, 21:24
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen
Åldersverifiering kommer ske genom s.k. nollkunskapsbevis, där den enda information som delas är "18 år eller äldre, ja/nej". FB får ingen kännedom om personens identitet i övrigt, om denne redan verifierat sig för andra konton etc., och tjänsten som verifierar (ex. Bank-ID) vet inte vem som tar emot verifieringen. Samma för porrsidor och dylikt.
E-legitimationer är skyldiga enligt lag att svara "rättsvårdande" myndigheter om verifikationer de gjort, för vem och till vem.

Rent fomellt gäller det enbart när pengar är inblandat, men det är naturligtvis en ren formalitet av tillfällig karaktär.
Citera
2026-09-19, 21:43
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
E-legitimationer är skyldiga enligt lag att svara "rättsvårdande" myndigheter om verifikationer de gjort, för vem och till vem.

Rent fomellt gäller det enbart när pengar är inblandat, men det är naturligtvis en ren formalitet av tillfällig karaktär.

Du menar precis som att Flashback är skyldiga att lämna ut uppgifter?

Ingen kan lämna ut uppgifter som de inte har. EIDAS 2.0 ställer krav på just nollkunskapsbevis. Tjänsten för e-legitimation vet att du begärt ut ett ålderscertifikat, men inte när eller mot vilka tjänster du använt det.
Citera
Igår, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det har jag svårt att tro på. Jag skulle tystna och inte göra min röst hörd om jag är tvungen att identifiera mig. Detta då jag inte vill bli punktmarkerad av vare sig myndigheter eller aktivister av olika slag som tycker jag har fel åsikter. Då är det bättre att bara hålla käft så man åtminstone inte får tegelstenar inkastade i huset på natten.
Jag tycker inte heller om det, jag skyddar mig så gott det går. Men vi är inte för alltid på Flashback, vi backar tillbaka med tiden och lämnar plast för andra som då, kanske, växt upp med Bank-ID som inloggning lite här och där. För dem är det lika naturligt som att logga in på datorn. De kommer vara mer naturliga med det nya och tala med folk som folk skall göra.
Citera
Igår, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryckmannen

Det du tar upp behöver du alltså inte vara orolig för, vi kommer i framtiden vara lika barnsligt respektlösa när vi spyr galla över varandras åsikter
Nej, det tror och hoppas jag inte. De kommer då att vara lika försiktiga som många av oss är idag vad det gäller identiteten. Man kommer lika lite som idag lita på tekniska lösningar på nätet. Alltså, de kommer mer att diskutera seriöst än använda ord mot varandra som jag inte vill nämna av respekt.
Citera
Igår, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
Flashback är ett diskussionsforum, inte något socialt media.
Ur juristers och politikers synvinkel är det säkerligen ingen operativ skillnad på Flashback, Twitter, Youtube, Instagram., Familjeliv och Reddit.

Det är själva rätten att vara anonym på nätet (dvs anonym i förhållande till plattformarna och deras inhämtning/ lagring av personliga data om medlemmarna) som är under hot.
Senast redigerad av HepCat-X Igår kl. 07:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in