2026-09-19, 12:48
Medlem
dicky3ickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tysk militär med skarpa vapen marscherar på Visbys gator. Är Sverige fritt? Eller har Nato invaderat,?
Vackert när grannarna värnar om varandra
Citera
2026-09-19, 12:55
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicky3icky
Vackert när grannarna värnar om varandra

Försvaret av Gotland är av gemensamt intresse. Man kan se det som "grannsamverkan mot brott".
Citera
2026-09-19, 13:14
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tydligen är planen, förutom att säkra ön, att gruppera raketartilleri där.

Det var nytt för mig det.

Man får väl anta att det inte är permanent utplacering och att det handlar om att öva snabb dito.

KA3 är igång och rullar.
Citera
2026-09-19, 13:39
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Åtminstone just det där med kärnvapen är nog fel. För kärnvapen vill man inte ha förvarade nära stridszonerna.

Sådant plockas istället fram och avfyras när det behövs. Förvaringen är långt bak, bl a i Nederländerna.

Jag har exakt noll insyn eller kunskap i ämnet. Jag erkänner det. Jag växte upp under en tid när inte ens danskar och norrmän fick röra sig fritt i landet. Att ha utländsk trupp med skarpa vapen som springer omkring eller utländsk trupp med baser som Sverige inte har tillträde till samt utländska soldater med full immunitet vore helt otänkbart. Att Sverige har gett möjlighet för utländsk militär att agera under eget befäl i krigstid såväl som fredstid säger i alla fall mig att Sverige inte längre är ett fritt land eller svenskarnas land. Vi är ockuperade. Våra så kallade ledare är kontrollerade av främmande makt, Bilderberg, Trilaterala Kommissionen, WEF, Council of Foreign Relations osv är sannolikt inblandade.

Kan man se det på något annat sätt än att vi är ockuperade? Säg inte att vi är med i NATO för sättet det skedde är bland det mest lömska som skett under 200 år. S-försvarsminister Peter Hultqvists uttalande att det ALDRIG kommer ske så länge han sitter i regeringen och veckor efter hade han vänt. Magdalena Andersson som mutade en kurdisk riksdagsledamot med miljarder i stöd i utlandet om hon röstade för NATO. SD omsvängning även i den här frågan, som så många andra. Försvarsmakten med ÖB gick ut och sa innan vi gick med i NATO att det finns ingen hotbild i överskådlig framtid från någon inklusive Ryssland och ändå drogs vi med. Lilla korrupta krypet Pål Johnsson ställs förhoppningsvis till svars tillsammans med så många andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Tysk militär med skarpa vapen marscherar på Visbys gator. Är Sverige fritt? Eller har Nato invaderat,?

+1.

Att skydda Sveriges gränser, skydda svenska folket och vårt sätt att leva stöder jag 100%. Det inkluderar inte massinvandring eller försörja främmande folk. Det är en sak att ställa upp för broderfolk eller hjälpa grannländer i fråga om konflikt, men att söka konflikt eller ge sig in i en konflikt/trappa upp en konflikt som inte angår oss och låta unga svenska pojkar och flickor bita i gräset i främmande land är inget jag överhuvudtaget stöder. Jag har talat med föräldrar vars barn kanske kommer skickas utomlands och de verkar likgiltiga inför argumenten, ungefär som om de inte tror att deras barn kan komma hem i svarta liksäckar eller bortskjutna lemmar eller med stomipåse. Det känns som en sektliknande hjärntvätt på dem. Obegripligt.
Citera
2026-09-19, 13:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag har exakt noll insyn eller kunskap i ämnet. Jag erkänner det. Jag växte upp under en tid när inte ens danskar och norrmän fick röra sig fritt i landet. Att ha utländsk trupp med skarpa vapen som springer omkring eller utländsk trupp med baser som Sverige inte har tillträde till samt utländska soldater med full immunitet vore helt otänkbart. Att Sverige har gett möjlighet för utländsk militär att agera under eget befäl i krigstid såväl som fredstid säger i alla fall mig att Sverige inte längre är ett fritt land eller svenskarnas land. Vi är ockuperade. Våra så kallade ledare är kontrollerade av främmande makt, Bilderberg, Trilaterala Kommissionen, WEF, Council of Foreign Relations osv är sannolikt inblandade.

Kan man se det på något annat sätt än att vi är ockuperade? Säg inte att vi är med i NATO för sättet det skedde är bland det mest lömska som skett under 200 år. S-försvarsminister Peter Hultqvists uttalande att det ALDRIG kommer ske så länge han sitter i regeringen och veckor efter hade han vänt. Magdalena Andersson som mutade en kurdisk riksdagsledamot med miljarder i stöd i utlandet om hon röstade för NATO. SD omsvängning även i den här frågan, som så många andra. Försvarsmakten med ÖB gick ut och sa innan vi gick med i NATO att det finns ingen hotbild i överskådlig framtid från någon inklusive Ryssland och ändå drogs vi med. Lilla korrupta krypet Pål Johnsson ställs förhoppningsvis till svars tillsammans med så många andra.

+1.

Att skydda Sveriges gränser, skydda svenska folket och vårt sätt att leva stöder jag 100%. Det inkluderar inte massinvandring eller försörja främmande folk. Det är en sak att ställa upp för broderfolk eller hjälpa grannländer i fråga om konflikt, men att söka konflikt eller ge sig in i en konflikt/trappa upp en konflikt som inte angår oss och låta unga svenska pojkar och flickor bita i gräset i främmande land är inget jag överhuvudtaget stöder. Jag har talat med föräldrar vars barn kanske kommer skickas utomlands och de verkar likgiltiga inför argumenten, ungefär som om de inte tror att deras barn kan komma hem i svarta liksäckar eller bortskjutna lemmar eller med stomipåse. Det känns som en sektliknande hjärntvätt på dem. Obegripligt.

Detta har inte med massinvandring att göra utan dels om att skydda Sverige mot ockupation och dels om att med hjälp av raketartilleri försvåra ryska angrepp mot de baltiska länderna. Så, förstås, också att göra livet surt för fientliga fartyg på Östersjön.
Citera
2026-09-19, 13:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Upptrappning på Gotland kan mycket väl handla om att ryssarna också har provocerat, samt testat oss.
Det kan mycket väl ha handlat om någon rysk skenmanöver som skulle kunna ha inneburit något allvarligt eller inte! Det vet man aldrig förrän det väl händer så att säga. Sådant görs för att rikta bort fokus med vapen och militära resurser.
Försvaret går gärna ut med vad de själva gör i vapenskrammel, men inte vad ryssarna håller på med, så har det alltid varit.
Det är först när ryssarna gör bort sig ordentligt ex. som den där ubåten som gick på grund för massa år sedan som man gick ut med det offentligt pga det var liksom helt omöjligt att dölja.

Var du med på den tiden? Det var jag.
Citera
2026-09-19, 13:50
Medlem
dicky3ickys avatar
Citat:
Försvaret av Gotland är av gemensamt intresse. Man kan se det som "grannsamverkan mot brott".
Absolut och det är bara positivt.
Citera
2026-09-19, 13:58
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Detta har inte med massinvandring att göra utan dels om att skydda Sverige mot ockupation och dels om att med hjälp av raketartilleri försvåra ryska angrepp mot de baltiska länderna. Så, förstås, också att göra livet surt för fientliga fartyg på Östersjön.

Åh jo, det finns med som en parameter där också. Splittra folket, skapa konflikt, skapa oro, ett folk under stress är lätta att styra och kontrollera.

Tror du på full allvar att Ryssland har förmåga att ockupera Sverige om de nu ens skulle ha intresse? Varför i hela friden skulle de göra det?

Vilka är fientliga fartyg i Östersjön? De ryska? De har lika stor rätt att finnas här som svenska, finska, polska och danska. När de åker till och från Ryssland åker de på internationellt vatten. Jo, jag vet att de testar gränserna. Vad tror du Sverige och NATO gör?

Jag vet att baltländerna var under kommunistiska stöveln under lång tid. Man ska ha klart för sig vad det (kommunistiska) innebär. Ryssland gjorde sig fri från de som nu hetsar mot Ryssland, och Ukraina.
Citera
2026-09-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dicky3icky
Absolut och det är bara positivt.

Men vad betyder allt detta i praktiken långsiktigt framöver? 1-5 år låt säga ifall man har någon slags sannolik teori.

Sverige blir väl inte bli attackerat?
Känns som Ai är ett större hot mot oss alla just nu iaf.
Citera
2026-09-19, 14:23
Medlem
dicky3ickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missyy1247
Men vad betyder allt detta i praktiken långsiktigt framöver? 1-5 år låt säga ifall man har någon slags sannolik teori.

Alltid bra med övningar
Citera
2026-09-19, 14:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missyy1247

Sverige blir inte attackerat eftersom vi har stora och starka kompisar inom Nato. Så kan vi såklart bita ifrån själva också.

Om det inte hade varit på det viset så hade Sverige varit i ett mycket utsatt läge. Så nej, det är i rådande situation mycket osannolikt med krig på svenskt territorium.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in