2026-09-17, 20:11
Medlem
Jag tror att detta är någon styrning. Det är ett kam/ventillyftar-tickande ljud men helt borta emellanåt. När den är kall är det inget, men tidigt i körningen kommer det för att sedan gå bort helt.

Ett tag hörde man att det släppte spontant vid ett visst varvtal, c:a 2000 RPM. Nu på senare tid har det blivit mer ljud.

Någon som varit med om detta?
Citera
2026-09-17, 20:14
Medlem
Balisers avatar
När bytte du motorolja senast? Efter eller innan problemen uppstod?
Citera
2026-09-17, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
När bytte du motorolja senast? Efter eller innan problemen uppstod?

Jag bytte olja och filter nu i sommar, var samma som före. Det verkar som att det är något som slår på och av. Jag hade detta ljud sällan också för ett par år sedan, men gick alltid bort.
Citera
2026-09-17, 21:12
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TradingAthletic
Jag bytte olja och filter nu i sommar, var samma som före. Det verkar som att det är något som slår på och av. Jag hade detta ljud sällan också för ett par år sedan, men gick alltid bort.
Vilken motor är det?
Citera
2026-09-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Vilken motor är det?

1.3 L Bensin
82 HK
Citera
2026-09-17, 21:27
Medlem
Balisers avatar
Citat:
1.3 L Bensin
82 HK
Helt klart något i toppen som är slitet eller feljusterat (pga slitage). Ventillyftare inte osannolikt. Ticket kan vara ett ”slag” från kamnock också. Pga för stort spel. Man behöver ta av ventilkåpan och inspektera. Sedan är väl frågan om det är värt att åtgärda.
Citera
2026-09-17, 21:56
Avstängd
israelisinnocents avatar
Kamkedjan är slut
Citera
2026-09-17, 22:36
Medlem
På en del bensinare (har själv stött på det på VW och Audi från 00-talet och en Hyundai Elantra från sent 90-tal) finns det en pulsad magnetventil för kolkanistern till tankventilation som kan ticka så högt att man tror att det är ventilslammer. Den styrs av motorstyrsystemet så tickandet kan t ex upphöra vid vissa varvtal eller gaspådrag.
Citera
2026-09-18, 18:38
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Jag tror att detta är någon styrning. Det är ett kam/ventillyftar-tickande ljud men helt borta emellanåt. När den är kall är det inget, men tidigt i körningen kommer det för att sedan gå bort helt.

Ett tag hörde man att det släppte spontant vid ett visst varvtal, c:a 2000 RPM. Nu på senare tid har det blivit mer ljud.

Någon som varit med om detta?

Årsmodell? Garanti kvar?
Citera
2026-09-19, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
På en del bensinare (har själv stött på det på VW och Audi från 00-talet och en Hyundai Elantra från sent 90-tal) finns det en pulsad magnetventil för kolkanistern till tankventilation som kan ticka så högt att man tror att det är ventilslammer. Den styrs av motorstyrsystemet så tickandet kan t ex upphöra vid vissa varvtal eller gaspådrag.

Ja, i mitt fall låter det inte som kamaxel-flapp. Ska se om felkoder guidar mig något inom detta. Har ingen läsare till KIA ännu, denna bil fick jag loss billigt via mitt förra jobb så mitt intresse i KIA har varit noll.
Citera
Idag, 02:18
Medlem
Jag tror inte folk tror det är sant. I juli när jag bytt olja och filter (Mobil 1 helsyntetisk) så var jag försiktig med att inte överfylla. Ser på stickan en ny olja (inte svart) och tänker att nu fyller jag inte mer.

Har kollat återkommande sedan dess, sett en ljus täckning på stickan, torkat, kollat igen. Var inte helt nöjd med hur svårt jag hade att se nivån.

Kollar nu igår, tänker igen "Är det något eller...?". Fyller på med nya dunken jag hade i bilen sedan oljeskiftet, då kommer nivån, svart på stickan (som det ska vara på en mer använd olja såklart) nu motorn helt tyst. Ja, den har ett långsamt oljeläckage på ett ställe baktill på motorn, mot torpedvägg.

Helt tyst nu. Symaskin. Ja, jag ska bikta mig och erkänna alla dessa synder. Ja, känner mig allt annat än smart i denna sak. Blev något duktigt lurad. Tur att det är en skit-bil med lite rost på bakskärmen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in