2026-09-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faked
/2022 - 2026/
Ulf Kristersson har lämnat in brev
om att bli entledigad till talmannen.

Ulf kommer att sitta kvar som
partiledare för Moderaterna.

Kommentarer? Och vad minns vi av "Uffe"?

en landsfärrädare som sålde ut sverige till utländska företag
Citera
2026-09-17, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Exakt.
Nu sätter han press på Magda.
Riksdagen öppnar 28:e tror jag och ganska direkt väljs en talman, sen ska hon visa sitt regeringsunderlag och sen sker votering om hon kan accepteras som statsminister.

Risken är att hon röstas ner.
4 försök sen blir det extraval.

Elva dagar på sig att få C och V att samsas alltså.
Citera
2026-09-17, 14:31
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasspappretDN
Tvivlar jag på. Maggan kommer nå en kompromiss mellan C och V. Det blir nog S och C som ministrar med MP och V som passiva stödhjul.

Vi får väl se då V inte kommer godkänna en regering där de själva inte sitter, men röda linjer har tagits bort förr.

Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Exakt.
Nu sätter han press på Magda.
Riksdagen öppnar 28:e tror jag och ganska direkt väljs en talman, sen ska hon visa sitt regeringsunderlag och sen sker votering om hon kan accepteras som statsminister.

Risken är att hon röstas ner.
4 försök sen blir det extraval.

Ja, inte heller säkert att det bara är Maggan som får försöka även om jag inte tror att Uffe kan lyckas om nu inte SD släpper sitt krav på att sitta i en regering och C då kan tänka sig att stödja den gruppen.
Citera
2026-09-17, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Empatisk, mjuk, knivskarp och en historia som inte ens sossarna kan visa upp.

nej den historien som landsfärrädare kan inte ens lövfen visa upp, du har så rätt. Empatiskt??? efter sparkat på sjuka och arbetslösa så framstår han mer som en feg moderat.

denna film visar hur inkompetent han är när det är kris på riktigt: https://www.youtube.com/watch?v=8CNCmTxO8uM
Citera
2026-09-17, 14:35
Medlem
RGB-belysnings avatar
Någon frågade vad vi minns av Uffe.

Det jag kommer minnas är en ledare som har talets gåva. Som beter sig artigt & respektfullt även mot sina meningsmotståndare.
Citera
2026-09-17, 14:38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faked
Uffe hade sina egenheter, händerna i kavajen oxå vid olika pressträffar och debatter som han letade efter något hela tiden.
Han letade väl efter bra argument för att sänka skatterna?
Citera
2026-09-17, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
en landsfärrädare som sålde ut sverige till utländska företag

Du menar vad som pågått oavsett regering sedan slutet av 1800-talet och industrialiseringen?

Varenda statsminister har varit en "landsförrädare". De har aldrig företrätt dig eller mig. Sossarna har bara slängt lite skyddsnät och välfärd som hundben till oss samtidigt som näringslivet fått som det velat ändå. Nu är du en sossepadda som tror att sossarna byggt upp världens bästa land åt dig. I själva verket har de bara byggt en musutopi vi föräter oss i och förruttnar i.

Aldous Huxley kunde nog inte ana att Sverige skulle komma att överträffa dystopin och mindfucken han själv förutspådde i Du Sköna Nya Värld.
Citera
2026-09-17, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Han letade väl efter bra argument för att sänka skatterna?

Nåt letade Ulf efter.
Citera
2026-09-17, 14:41
Avstängd
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
HURRA!!! Äntligen slipper Sverige den här korrupta jäveln med fru.

Tror tyvärr Elisabet Svantesson tar över, lika hetsig och aggressiv.

Strömmer är för svag.

Kanske Malmer Stenergard men hon är nog också för mjuk utåt.
Kristersson är kvar som partiledare.
Citera
2026-09-17, 14:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddy99
Överraskande beslut,något som inte framkommit.

Varför är det överraskande att någon som förlorat ett val avgår som statsminister?

Han avgår ju inte som partiledare.
Citera
2026-09-17, 14:43
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Vi får väl se då V inte kommer godkänna en regering där de själva inte sitter, men röda linjer har tagits bort förr.

Ja, inte heller säkert att det bara är Maggan som får försöka även om jag inte tror att Uffe kan lyckas om nu inte SD släpper sitt krav på att sitta i en regering och C då kan tänka sig att stödja den gruppen.

Med C:s position borde man få till en ren S regering som bedriver C:s politik om man vill. Får V och MP gilla läget annars blir det Tidö.

Jag tror SD är närmast att släppa kravet om man kan få en stram migrationspolitik.
Citera
2026-09-17, 14:44
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag minns inte riktigt, men hur många gånger avgick svetsarn som statsminister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in