2026-09-19, 02:43
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
I mars tror media att han avgår, ny partiledare på landsdagarna nästa höst.
Tveksamt om den socialdemokratiska norrlandsblaskan Folkbladet kan tituleras som media i bredare bemärkelse.
Citera
2026-09-19, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Vad har det med tillfälligheter att göra? Skall man tolka det så att det är tillfälligheter som avgör om SD:s väljare orkar gå och rösta ett år men inte ett annat? Kanske beror det på vädret?

Det kan man tycka. Det var det som stod i artikeln iaf 😁
Citera
2026-09-19, 09:06
Medlem
BorduriskOfficers avatar
Jimmie Åkesson har gjort en fantastisk insats för SD under sina 21 år som partiledare, men nu är det dags för någon annan tycker jag. Charlie Weimers är min favorit.
Citera
2026-09-19, 16:47
Medlem
Citat:
Åkesson var snart bortglömd

Mannen som sänkte Tidö intog riksdagens presscenter. Och Jimmie Åkesson ägnade än en gång många ord åt att påstå att vänstern lyckats locka islamistiska röster och att det kommer bli svårt för SD att vinna val framöver om människor från andra delar av världen beviljas medborgarskap.

Ja, inte vet jag, men det tycks mig som att skälet till att Tidöpartierna inte fick förnyad majoritet beror på att väljare övergav SD, inte på oppositionens duglighet i valdistrikt med många invandrare.

Citat:
Magdalena Andersson anlände. Journalisterna trängdes runt henne och tv-kamerorna surrade, pressen hade redan glömt Åkesson. En vinnare åkte upp för riksdagens berömda rulltrappa, en förlorare ner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/d4WaLJ/akesson-var-snart-bortglomd
Citera
2026-09-20, 13:47
Medlem
attack-titans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freja1999
Mannen har burit hela partiet på sina axlar och slitit dygnet runt i över tjugo år för att göra rörelsen till den maktfaktor den är idag och att han är trött efter ännu en brutal valrörelse är inget konstigt alls utan det är mänskligt. Men hatarna är så desperata efter billiga poänger att de på fullt allvar förväntar sig att en partiledare ska sitta fastkedjad i riksdagskammaren dygnet runt i stället för att få ladda batterierna. Det är bara patetiskt.

Du har så rätt.
Citera
2026-09-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ballkulan
Lite oklart vad du vill få sagt med ditt inlägg, och varför du citerade mig och varför (och i vad) du tycker att jag har fel. Synthare och "pedofilkramare" har ytterst få beundrare i Sverige, det skriver jag under på. Tjong i medaljongen eller? Läge att ställa ifrån sig flaskan?

Nej och det är kanske just därför vi backade i valet. Hade vi inte haft Jomshof (synthare och vegetarian) samt Jimme (valkampanjar med dansbandsmusik av Örn och Rubbestad) så kanske det hade gått bättre i valet. Det lockar säkert en viss typ av väljare men för vanligt folk framstår det som osmakligt och stötande att åka på valkampanjsturné med personer dömda för sexualbrott mot barn. Det blev tyvärr kanske lite väl uppenbart vad mutorna till dumpen handlar om då.
Det vi skulle behöva är ett omtag och en statsmannamässig partiledare så som Martin Kinnunen eller Dick Erixon.
Citera
2026-09-22, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
🤔Och vart tar i så fall SD väljarna vägen? Partiledare kan försvinna, Åsikterna försvinner inte.

M och KD så klart..
Citera
2026-09-22, 04:38
Medlem
Citat:
Det rapporteras i medierna idag att sd:s partiledare Jimmie Åkesson tänker ta en paus/vara borta i perioder/avgå. Man kan spekulera i vad det innebär. Min bild är att han och partiledningen lider av svårt kontrollbehov och vägrar lämna fast det så oerhört uppenbart är dags. Man vill isåfall lämna över till någon man själv godkänner och kan styra och kontrollera fullt ut. Man vill ha en prövoperiod där man ser hur det går och hur väljarsiffrorna reagerar på det. Sedan ska Jimmie Åkesson om nödvändigt kunna komma tillbaka som gubben i lådan vid val och låtsas leda partiet. Först om en ersättare fullt ut är som man kräver, om det går okej i siffrorna kan man tänka sig att lämna över fullt ut.

- Här har vi alltså en man som valt att återigen bli invald i riksdagen på plats 1. Utan någon som helst avsikt att befinna sig i riksdagen framöver. Med 93% frånvaro senaste åren.

- Erhålla arvode på runt miljonen per år när han inte tänker närvara. Om han är sjuk ska han egentligen anmäla sig sjuk som alla andra, men samhällets lagar och regler gäller som vanligt såklart inte Jimmie och dom omkring honom, dom får göra vad som helst och hur dom vill utan konsekvenser.

- Många är kraftigt missnöjda med en svag valrörelse trots hur många miljoner som helst på annonsering. Åkesson har varit frånvarande, trött, svag, dålig i relation till att han blir överkörd av andra partier och lägger sig så extremt nära m. Vilket i sig skapar stort missnöje gällande politiken och uppenbara svek gällande välfärden, arbetslöshetspolitiken med mera.

- Hans frånvaro och planer framöver med den ersättningen sticker naturligtvis i ögonen på många. Många menar att han själv borde inse och förstå när det är över och dags att lämna, det är redan för sent som senaste valet så väldigt tydligt visar. Men att hans kontrollbehov hindrar honom från att lämna över mer än på prov till att börja med.

* Kommer det bli en paus/frånvaro i perioder eller avgång? Hur ser väljarna på detta när man nyss gått med på att väljas in på första plats, helt utan ambitioner att vara i Stockholm överhuvudtaget?

* Kan man avgå på prov internt för att se hur det går för efterträdaren och sedan bestämma sig slutgiltigt senare under mandatperioden? I kontrollbehov?

* Många anser att det är över och att han borde inse att han ska avgå. Är det över? Blir det en paus? Eller är han trött/sjuk? På vilket sätt och kan man vara partiledare då? Ska man gå på miljoninkomster utan att kunna sköta uppdraget överhuvudtaget?
Vad blir skillnaden Jimmi är väl den som har allta minst närvaro i riksdagen det har ju redan uppmärksammats
Skall han då ta ledigt för vara borta 😂
Citera
2026-09-22, 07:20
Medlem
Panchreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bearkarinsouth
Nej och det är kanske just därför vi backade i valet. Hade vi inte haft Jomshof (synthare och vegetarian) samt Jimme (valkampanjar med dansbandsmusik av Örn och Rubbestad) så kanske det hade gått bättre i valet. Det lockar säkert en viss typ av väljare men för vanligt folk framstår det som osmakligt och stötande att åka på valkampanjsturné med personer dömda för sexualbrott mot barn. Det blev tyvärr kanske lite väl uppenbart vad mutorna till dumpen handlar om då.
Det vi skulle behöva är ett omtag och en statsmannamässig partiledare så som Martin Kinnunen eller Dick Erixon.

Dick Erixon orkar man man ju för fan inte lyssna på en minut. Det är en röst som gör sig bäst i skrift.
Citera
2026-09-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freja1999
Mannen har burit hela partiet på sina axlar och slitit dygnet runt i över tjugo år för att göra rörelsen till den maktfaktor den är idag och att han är trött efter ännu en brutal valrörelse är inget konstigt alls utan det är mänskligt. Men hatarna är så desperata efter billiga poänger att de på fullt allvar förväntar sig att en partiledare ska sitta fastkedjad i riksdagskammaren dygnet runt i stället för att få ladda batterierna. Det är bara patetiskt.
Det JÅ lyckats med under sina +20 år har varit storartat. Han har med overkligt tålamod lyckats lyfta en marginell politisk röst till en stor maktfaktor. Men det har berott på just hans tålamod och tydliga linje.

De tre senaste åren har han börjat ta genvägar och chansa med olika utspel som går stick i stäv med det mesta partiet byggt sin trovärdighet och popularitet på. Det finns inte längre en tydlig om än försiktig nationalism. Det saknas numer trovärdighet kring konsekvenser av lagbrott. Sverige har ingenting med kaoset i Levanten att göra, ändå åker han till Israel och slickar röv. Åsiktsförtryckarlagen Hets mot folkgrupp ställer han sig numera bakom.

Han är av förklarliga skäl trött. Det har fått honom att söka genvägar. Nu är det dags för någon med ork att ta över och dessutom försöka vända skutan rätt igen.
Citera
2026-09-22, 10:27
Medlem
The Crashs avatar
Man får tänka från SD-gossarnas sits. Åkesson har länge varit ohotad. Han satsade allt på att få en högerregering. Nu ser det ut som att han förlorat (vi får se vad som händer först), och då vill man givetvis kuppa bort honom.

Jag tror det är Vinge som ligger bakom hemligheterna, och försöker motarbeta Åkesson.
Citera
2026-09-22, 15:27
Medlem
polseks avatar
Citat:
Det fanns en enorm majoritet i riksdagen för stark välfärd, arbetsmarknadspolitik, akassa och aktivitetsstöd om sd röstat som man i princip lovat. Inte dra för långt åt höger, det sociala samvetet osv, har du hört det från Åkesson? Tycker du det gick bra med det? Höll han sina löften? Man har brutit allt och har inte fört en sekund av välfärdspolitik.

Så rätt! Med tillägget att de 2022 gick till val på högkostnadsskydd i tandvården motsvarande det i den vanliga sjukvården.

Det är komiskt hur det nu framställs som om det är muslimernas fel att SD backat. Jag röstade på SD i tre val, men inte denna gång.

Vill jag ha moderat nyliberalism så röstar jag förstås på moderaterna. SD-eliten med sina kotlettfrisyrer och dyra kostymer borde söka sig dit istället.

Deras totala oförmåga att vara självkritiska och deras omedelbara "det är alla andras fel"-reaktion säger mig att de verkligen behövde förlora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in