2026-09-17, 07:09
Medlem
ReijoHervonens avatar
Kvinnodominerade områden. Kvinnor har i regel en låg arbetsmoral är min erfarenhet.
Citera
2026-09-17, 10:24
Medlem
GregerMedeltids avatar
Även om karensdagen försvinner så kommer väl fortfarande sjuklön standardmässigt bara uppgå till 80% av ordinarie lön? Så även efter en eventuell ändring kommer det kosta att vara hemma sjuk.

Jag har idag ingen karensdag eller sjuklönavdrag då jag jobbar för ett tyskt företag. Jag tycker inte att mina kollegor är hemma speciellt ofta, men då jobbar jag också inom en mansdominerad bransch med bara högskoleutbildade. Det finns några stycken som är hemma stup i kvarten (alla kvinnor) men för det mesta fungerar det utan karens eller avdrag. Däremot vet att överlag har tyskarna betydligt fler sjukdagar per år än svenskarna, så jag antar att det är andra grupper som är hemma mycket.
Citera
2026-09-17, 12:04
Medlem
Man-At-Armss avatar
Genomgångsyrken likt städare där unga vuxna med låga fasta utgifter som ogillar jobbet, nog kan tycka att det är värt att få tjugo procent mindre riksdaler om dagen av att stanna hemma.
Citera
2026-09-17, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrashcanSweden
Jag har två yrkeskategorier där jag tror sjukskrivning skulle öka massor.
Det är socialtjänsten/socionomer och vården/sjukhus.

Vilket kommer att medföra väldigt många ärenden samlas på hög. Vårdköerna blir längre och i värsta fall kollapsar vården pga brist på personal.
Jag är aldrig hemma i princip pga sjukdom. Men om jag inte förlora en spänn så skulle jag nog kunna tänka mig lite extra ”vila”. Speciellt när det troligen är ett av få grejer jag skulle kunna vinna på med en röd/grön regering.

Fler yrken?
Partiledare/riksdagsman för SD.
Citera
2026-09-17, 13:26
Medlem
Alla som inte kan jobba hemifrån. Jag skulle gissa på att det kommer bli stort bland vårdpersonal. Vilket i någon mening kommer att förvärra vårdsituationen allvarligt. För det finns INGEN extra personal att ta ifrån. Om de också vill dra ner på arbetstiden generellt sett. Förhoppning är nog att neddragningen i arbetstid skulle minska sjukfrånvaron men om det inte blir så och det istället blir båda kommer det bli katastrof. Det kommer så att säga inte att kapas några vårdköer om vi säger som så.
Citera
2026-09-18, 12:57
Moderator
Diagorass avatar
Politik: inrikes --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto