2026-09-16, 23:15
Medlem
Finns en lokalprofil och expolitiker i Sundsvall som på vissa sätt kan ha setts avgjort detta val, finns redan någon gammal flashback tråd om honom men detta är om hur han avgjorde valet.

Vad jag förstår så kommer Örebro partiet få runt 0,8 procent i valet och det skiljer bara 0,3 procent mellan blocken och ganska säkerligen så skulle nog 80 procent av örebro partiets väljare ha röstat höger om inte partiet fanns..

Anledningen att Allard blev kickad från vänster partiet och startade Örebro partiet började med Tobias Schelin, vilket ni kan läsa om bland annat här: https://www.expressen.se/nyheter/lofven-jamfordes-med-hitler-av-vansterpartist/

Ibland är ödets ironi outgrundlig men här påverkade Tobias Sveriges historia och framtid för alltid!
Citera
2026-09-16, 23:24
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergelius
Finns en lokalprofil och expolitiker i Sundsvall som på vissa sätt kan ha setts avgjort detta val, finns redan någon gammal flashback tråd om honom men detta är om hur han avgjorde valet.

Vad jag förstår så kommer Örebro partiet få runt 0,8 procent i valet och det skiljer bara 0,3 procent mellan blocken och ganska säkerligen så skulle nog 80 procent av örebro partiets väljare ha röstat höger om inte partiet fanns..

Anledningen att Allard blev kickad från vänster partiet och startade Örebro partiet började med Tobias Schelin, vilket ni kan läsa om bland annat här: https://www.expressen.se/nyheter/lofven-jamfordes-med-hitler-av-vansterpartist/

Ibland är ödets ironi outgrundlig men här påverkade Tobias Sveriges historia och framtid för alltid!

Fjärilseffekten.
En till synes liten och obetydlig sak kan få stora konsekvenser i framtiden.
Å andra sidan vet vi inte vad som hänt om Allard inte fått den uppmärksamhet som han fått.
Citera
2026-09-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Fjärilseffekten.
En till synes liten och obetydlig sak kan få stora konsekvenser i framtiden.
Å andra sidan vet vi inte vad som hänt om Allard inte fått den uppmärksamhet som han fått.

Hehe jo verkligen, men ändå något som satte igång en reaktion..Lite som Frans Ferdinand
Citera
2026-09-17, 00:05
Medlem
på något sätt så tror jag nog att dom 200 000 som togs in under mandat perioden hade större påverkan än nån no-name i sundsvall men det är ju kul att det finns alternativa förklaringar.
Citera
2026-09-17, 00:32
Medlem
triptykens avatar
Ok det finns en annan kille med mer att göra för det. Grejen är (som jag minns det och förstog det, har aldrig varit insyltad i V's internbråk utan bara hört om dom) att han kängades ut av Aron Etzler som var drivande i att få ut honom efter att Allard hade uttalat stöd (om jag inte minns det var det en "lajk" mer än nåt annat) för Revolutionära Fronten. En då aktiv antifascistisk grupp som huvudsakligen bestog av fotbollshuliganer från olika firmor eller folk kopplade till dom.

Sen var det ju efter det här med Löfven och Hitlergrejen så han var ute på tunn is redan då.

Uteslutningen tog rätt jävla hårt på honom. Och det som senare hände i Mali med Oumar Mariko spelade väl också in i hur just den här... rätt riviga formen av populism blev en del av hans grej. Han och Malcolm som snöade hårt in på tidiga Lenin hjälpte väl inte heller...
Men det finns en massa att snacka kring Allard om och trådar för det.
Citera
2026-09-17, 02:37
Medlem
Saltkatts avatar
Om inte Schelin hade uppmärksammat det hade någon annan gjort det. Man blir inte långlivad i ett riksdagsparti om man håller på som Allard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in