2026-09-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Så jobbigt är det väl inte? Tar ju fem minuter max. Men kanske representerar du stora delar av folket? Ett extraval kanske skulle engagera betydligt färre än ett vanligt val.
Troligtvis dom mest insatta som röstar då.
Citera
2026-09-16, 18:56
Medlem
Citat:
Så jobbigt är det väl inte? Tar ju fem minuter max. Men kanske representerar du stora delar av folket? Ett extraval kanske skulle engagera betydligt färre än ett vanligt val.
Jag väntade en timme för att få rösta

Jag röstade in ett litet parti över spärren...
Citera
2026-09-16, 18:56
Medlem
Eftersom det inte blev ett nyval efter valet 2014 lär det inte bli något nu heller. Då ska man komma ihåg att situationen var betydligt mera spänd och partierna var ännu tydligare med att de vägrar röra vissa partier. Det blir nog en ny DÖ eller JÖK efter ett par månaders drama när alla tröttnat. Partier vill inte lägga mera tid och pengar på att göra om valet.
Citera
2026-09-16, 18:57
Medlem
Onanikrems avatar
Det skulle bli rätt dyrt. Att bara hålla ett ordinarie val kostar en slant, även om de i år verkar dragit in en del "flera timmars kö på några ställen"

Får väl se om de rödgröna får ihop en fungerande regering? Oklart.
Citera
2026-09-16, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Troligtvis dom mest insatta som röstar då.
Är också lite inne på det. Man sorterar bort de största idioterna, och kanske en del klanröstare.
Citera
2026-09-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Jag väntade en timme för att få rösta

Jag röstade in ett litet parti över spärren...
Oj. Det har aldrig hänt mig. Du får planera nästa röstning så du slipper köa!
Citera
2026-09-16, 19:04
Medlem
Citat:
Oj. Det har aldrig hänt mig. Du får planera nästa röstning så du slipper köa!
Min närmsta vallokal ligger en promenad på 5 minuter bort.
Citera
2026-09-16, 19:09
Medlem
Lär bli fler som skippar småpartier som Ö och AFS, vilka då gynnar SD och högern.

Överlag hade högern gynnats, för V och S har nog fått förklara länge och väl hur val fungerar i förorterna.
Citera
2026-09-16, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
Partier vill inte lägga mera tid och pengar på att göra om valet.

Nej, Tidö har ju satsat hårt under mandatperioden på att banta S partikassa. Så S vill definitivt inte ha extraval.
Citera
2026-09-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloker2
Eftersom det inte blev ett nyval efter valet 2014 lär det inte bli något nu heller. Då ska man komma ihåg att situationen var betydligt mera spänd och partierna var ännu tydligare med att de vägrar röra vissa partier. Det blir nog en ny DÖ eller JÖK efter ett par månaders drama när alla tröttnat. Partier vill inte lägga mera tid och pengar på att göra om valet.

Framförallt är det för många som har för mycket att förlora på det. Liberalerna kan inte riskera ett extraval och S vill inte riskera att förlora regeringsmakten. V skulle vara rädda att inte kunna mobilisera igen.
Citera
2026-09-16, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskplockaren
Min närmsta vallokal ligger en promenad på 5 minuter bort.

Promenera en timme då till en annan vallokal och köa 5 minuter istället så har du använt tiden bättre
Citera
2026-09-16, 19:20
Medlem
Beror på om Uffe får chansen i de här fyra försöken eller inte. Men jag tror att de rödgröna skulle straffas. De rödgröna är störst och har flera röda linjer mot varandra. Så jag tror att Tidö skulle vinna ett extraval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in