Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Om du bor på landet, så finns det flugor där. Så är det bara, inte mycket att göra åt.
Den som kan hjälpa är att köpa klisterband från Lantmännen och sätta upp.
https://www.granngarden.se/tradgard/skadedjursbekampning/flugor-insekter
Klisterbanden ser ut som en hagelpatron som man drar ner, verkar inte finnas längre, fanns för några år sedan. Flugorna satte sig där för att vila, klistret gjorde så att de fastade obönhörligt.
-Måste vara "Miljö-Greta" som såg till att dessa band försvann?
(Klisterbanden var förjävliga att få i håret, men de gjorde sitt jobb..)
Du menar sådana spiraler? Ja, sådana har vi. Vi hämtar upp det på vår granngård, inte Granngården. Så det har vi utsatt lite överallt, särskilt i kanin-garaget.
I övrigt
Angående kanin-garaget så har vi flyttat ut kaninerna till den andra kaninbyggnaden (stallet) istället. Vi kommer storstäda garaget inatt, så vi får det grundligt rent. Behövde ändå para ihop honorna med varandra på neutral mark, så vi slår tre flugor i en smäll
Ska nämnas att den andra byggnaden har inte samma problem med flugor. Den huserar tre hanar och två svalor (som bosatte sig där). I garaget bor normalt honorna och ungarna. Garaget är precis bredvid ängen där kvigorna betar (de betar där mellan juli och september), medan stallet ligger på en slänt nedanför 50m bort från ängen. Kanin-garagets fönster har vi alltid stängt, då det vätter mot ängen. Garagedörren är tvärs emot fönstret, och den har vi öppen cirka 05:00 till 23:00. För då släpper vi in och ut kaninerna.
Stallet är alltid öppet på något sätt, då loftet har en ventilationskanal som vi ska täta innan vintern. Förhoppningsvis har svalorna stuckit till dess, om de ändå inte redan försvunnit i skrivande stund. Och två fönster går inte att stänga. Trots det, knappt flugor. Då är stallet ändå närmare gödseltanken än vad huset och garaget är.
Jag tycker att det tyder på att det är kvigorna som drar dit flugor. Inte att vi är dåliga på att städa efter kaninerna. Stallet håller vi dessutom på att renovera så att vi kan hålla fler kaniner. Vi kommer även bespruta fodret i fönstren i huset med gift och sen försöka täta med nått tyg. Kvinnan hade några idéer där.
Tack för alla råd! Jag läser tråden, även om jag inte skulle svara i den. Så fyll gärna på med mer tips.