2026-09-16, 16:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Ja, ofta så byter man vissa delar i förebyggande syfte då man inte kan se sprickor med blotta ögat.
Annars ser det på bilder mer ut som man kört över motorn(?) vid sidan om rälen? Men växeln hängde alltså?

Citat:
Om du tänker dig förloppet.
Nån snubbe som uppenbart inte mår bra, får för sig att köra ut på spåret med sin bil.
Någon bilist, fotgängare, eller lokförare på andra spåret får syn på honom och ringer SOS, och då stängs spåren av akut för att undvika kollision eller personskador.

Därav så är pendeltåget avstängt.

Sen vet vi ju redan att han (högst troligen samma kille) inte dog där, utan han dog vid t-banan.
Den var då inte avstängd, så han hittade väl ett tåg han kunde sikta på (killgissningar här).

Det är en del gissningar på slutet i inlägget här, så ta det inte för nån absolut sanning.
Det första trafikverket får in är växelfel. Antagligen larmar ställverket att man förlorat kontrollen över växeln? Nästa uppdatering är att en bil befinner sig i spårområdet. Jag vet att ett tåg passerar platsen innan man stänger igen, så förmodligen det tåget som larmar.

Det röriga för mig blir att det rapporterats om olycka/incident/kollision i järnvägskanaler, samtidigt som någon avlider i Högdalen, men ingen kan klargöra om det är driftplats Högdalen eller tunnelbanan, eller Centrum t o m. Från början låter det därmed som två dödsfall med två helt olika rapporteringskedjor.

Ditt scenario var även det jag initialt tänkte mig, att det är en bilförare som misslyckas bli påkörd av ett tåg, och går på en improviserad plan B där tunnelbanan blir nästa anhalt.
Senast redigerad av grungewhore 2026-09-16 kl. 16:07.
Citera
2026-09-16, 16:07
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
.
Är det copy cat? Vi hade ju det i Norrköping också nyligen. Hans som klättrade upp på ett tåg under mystiska omständigheter och dog av elchock.
Är det järnvägen som ska trendsätta självmorden detta år?
Norrköping var en klottrare som valde att undkomma polis på taket av tåg. Det är inte självmord utan en Darwin Award.
Citera
2026-09-16, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Annars ser det på bilder mer ut som man kört över motorn(?) vid sidan om rälen? Men växeln hängde alltså?

Kan du länka bilden så kan jag svara på det.

Sen går man inte alltid ut med självmord, man försöker undvika det, så ibland blir det märkligt när det väl publiceras. Samma sak gällande signalfel, olyckor osv. Det är väldigt beroende av vem som ringt in felet från början, eller hur det syns uppe hos tågledningen:
Senast redigerad av Cooltrayne 2026-09-16 kl. 16:23.
Citera
2026-09-16, 16:33
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Sen går man inte alltid ut med självmord, man försöker undvika det, så ibland blir det märkligt när det väl publiceras. Samma sak gällande signalfel, olyckor osv. Det är väldigt beroende av vem som ringt in felet från början, eller hur det syns uppe hos tågledningen:
Nej, precis. Men nu var det ju inte självmord på den platsen.
Citera
2026-09-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nej, precis. Men nu var det ju inte självmord på den platsen.

Det vet ju inte den som ringde in, eller den som tog emot samtalet.

Spårspring, självmord, olyckor, det är typ samma sak på järnvägen.
Du stänger av spåret helt enkelt, tills du vet säkert.
Citera
2026-09-16, 17:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det vet ju inte den som ringde in, eller den som tog emot samtalet.

Spårspring, självmord, olyckor, det är typ samma sak på järnvägen.
Du stänger av spåret helt enkelt, tills du vet säkert.
Vad jag avsåg var den interna kommunikationen. Inte till resenär.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in