Citat:
Ursprungligen postat av
needAlife
Ok, tack för svar. Hade varit intressant att simulera våra olika alternativ och se vad folk hade föredragit. Alla behöver tänka om säger du? Jo visst till viss del, nu har jag bara handlat på internet en handfull gånger i mitt liv egentligen men vet ju en del som köper all möjlig skit och visst det kan vi skära in på men mat? Andra nödvändiga prylar som folk ändå behöver? Allt kommer bli dyrare oavsett om lastbilen levererar en vara i ett paket eller till en fysisk butik så du kan köpa sallad, deodorant eller ett par nya byxor när de andra blev för slitna. Varenda krona mer som det kostar att frakta kommer läggas på priset vilket bidrar till ännu högre matkostnader och ännu högre inflation, två saker som TIDÖ faktiskt av få saker lyckats med.
Sedan, jo visst, flytta till tåg är fine men tågen går inte överallt och vi vet alla hur bra järnvägsnätet funkar. Hade det varit bättre hade allt transporterats på räls redan. Det är önsketänkande. Vi kan göra så här, flytta över allt till tåg då och se till så att det inte blir en kostnads-och inflationsökning. SEN kan de öka drivmedelspriset. De börjar från fel ände.
Tåget har ju fått extremt lite pengar av sittande regering. Istället har de dumpat bensinpriset och satsat på flyg. Givetvis går det då i fel riktning vad gäller utveckling av järnvägen och möjlighet att förbättra den.
Jag tror inte heller att allt kan fraktas på tåg men varje lastbil vi plockar bort från vägarna och istället skickar gods med tåg, gynnar miljön. Det är enkel uträkning. Det kan kosta mer initialt möjligen. Men vi tjänar på det på längre sikt.
Och självklart ska en kunna köpa sig nya/begagnade kläder och deo. Det är nytt köp varje år, kläder som bara används en gång och sedan hamnar i Afrika på sophögar, elektronikprylar som går sönder för fort eller som vi tröttnar på efter ett halvår etc, som är totalt onödigt.
Människan är så oerhört mycket i sitt "belöningssystem" med korta snabba kickar att både individen och allt runt omkring tappar egentligt värde.
Tack för schysst dialog också. Intressant att ta del av dina tankar.