2026-09-16, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Och hela Sverige stannar,smart!!

Har du en aning om hur mycket biltrafiken kostar Sverige, både för hushållen och samhället?
Citera
2026-09-16, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Har du en aning om hur mycket biltrafiken kostar Sverige, både för hushållen och samhället?
En droppe i havet mot vad biltrafiken generera i inkomster!
Citera
2026-09-16, 07:07
Medlem
ArttuWiskarins avatar
Beror på arga andersson
Citera
2026-09-16, 07:11
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Bensinpriset är nog det sista bekymret!
Citera
2026-09-16, 07:12
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Vad menar du? Priset har redan ökat kraftigt och kommer öka ännu mer nu när tidöpartiernas tillfälliga sänkningar löper ut.
Skillnaden mellan blocken är att Tidö förstår vanligt folk medans sossegänget är mer sympatiskt inställda till södermalmare utan bil, bidragskaozare, kriminella och blivande bidragskaozare som fortfarande befinner sig i hemländerna.
Ska bli kul och följa fortsättningen när tex det köttätande ortenfolket med sina bensinare och dieslar börjar fatta vilken politik de röstat för, 😃.
Inte ens V kommer att kunna höja bidragen tillräckligt mycket för att kompensera.
Citera
2026-09-16, 07:23
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Att skicka saker med lastbil igenom Europa är fortfarande billigare trots höga bränslepriser och avsevärt mycket snabbare än med med tåg.

De flesta lastbilar i Europa kör dessutom på HVO100.

Jag bryr mig inte om ifall det billigare och snabbare. Det är utsläppen jag vill få ned.
Citera
2026-09-16, 07:30
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet-2026
Knappast. Talmannen kommer att införa nyval om de försöker höja soppan.
Jaså? I somras tankade jag diesel för 16-18 kr. Vi är snart uppe på 24 kr nu...
Citera
2026-09-16, 07:30
Medlem
Fleavmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Ok, tack för svar. Hade varit intressant att simulera våra olika alternativ och se vad folk hade föredragit. Alla behöver tänka om säger du? Jo visst till viss del, nu har jag bara handlat på internet en handfull gånger i mitt liv egentligen men vet ju en del som köper all möjlig skit och visst det kan vi skära in på men mat? Andra nödvändiga prylar som folk ändå behöver? Allt kommer bli dyrare oavsett om lastbilen levererar en vara i ett paket eller till en fysisk butik så du kan köpa sallad, deodorant eller ett par nya byxor när de andra blev för slitna. Varenda krona mer som det kostar att frakta kommer läggas på priset vilket bidrar till ännu högre matkostnader och ännu högre inflation, två saker som TIDÖ faktiskt av få saker lyckats med.

Sedan, jo visst, flytta till tåg är fine men tågen går inte överallt och vi vet alla hur bra järnvägsnätet funkar. Hade det varit bättre hade allt transporterats på räls redan. Det är önsketänkande. Vi kan göra så här, flytta över allt till tåg då och se till så att det inte blir en kostnads-och inflationsökning. SEN kan de öka drivmedelspriset. De börjar från fel ände.

Tåget har ju fått extremt lite pengar av sittande regering. Istället har de dumpat bensinpriset och satsat på flyg. Givetvis går det då i fel riktning vad gäller utveckling av järnvägen och möjlighet att förbättra den.

Jag tror inte heller att allt kan fraktas på tåg men varje lastbil vi plockar bort från vägarna och istället skickar gods med tåg, gynnar miljön. Det är enkel uträkning. Det kan kosta mer initialt möjligen. Men vi tjänar på det på längre sikt.

Och självklart ska en kunna köpa sig nya/begagnade kläder och deo. Det är nytt köp varje år, kläder som bara används en gång och sedan hamnar i Afrika på sophögar, elektronikprylar som går sönder för fort eller som vi tröttnar på efter ett halvår etc, som är totalt onödigt.

Människan är så oerhört mycket i sitt "belöningssystem" med korta snabba kickar att både individen och allt runt omkring tappar egentligt värde.

Tack för schysst dialog också. Intressant att ta del av dina tankar.
Citera
2026-09-16, 08:10
Avslutad
Har sålt bilen så sossarna får gärna höja skatten på bensin, om alla runt omkring mig blir fattigare så blir jag per automatik relativt sett rikare.
Citera
2026-09-16, 08:31
Medlem
Snubchurps avatar
Tankar via solcellerna. Har ingen lagring ännu men det verkar intressant. Ni som lagrar, vad kommer ni ned på för priser per mil?
Blir inte många kronor i varje fall.

Bensin och diesel förväntas väl stiga med eller utan Tidö?
Citera
2026-09-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det skulle ju bli tråkigt för vänstern. Men gärna för mig.

Om vi håller oss till fakta så är folk som röstar vänster mer välutbildade och köper inte desinformation. Men lycka till lantis
Citera
2026-09-16, 09:14
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twitterturken
Har sålt bilen så sossarna får gärna höja skatten på bensin, om alla runt omkring mig blir fattigare så blir jag per automatik relativt sett rikare.

Då klassas du som rik och skall beskattas hårdare.

Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Om vi håller oss till fakta så är folk som röstar vänster mer välutbildade och köper inte desinformation. Men lycka till lantis

Folk som är vänster baserar sin världsbild på lysenkonism i form av kritisk teori så nä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in