2026-09-15, 23:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
Glömde det i trådstarten. Någon kanske undrar vem snubben är.

Svensk författare, poet, debattör och journalist.

Greider är sedan 1999 chefredaktör för den fristående socialdemokratiska dagstidningen Dala Demokraten.

Deltar ofta i den offentliga debatten.

I SR P1 under söndag förmiddag sa Greider att han var "grön marxist".
Under samma helg eller om det var i måndags så var det en "valforskare" samma sak, hon tyckte inte att man får ha opinionsundersökningar valveckan. Det var i "Morgon i P1, långt program, hittar inte inslagen nu.
Hon heter Annika Freden, doktor i "valundersökning". Antar att hon inte är borgerlig för fem öre..

Hennes blogg som har några år på nacken:
https://annikafreden.blogspot.com/

https://www.sverigesradio.se/sok?query=Annika+Fred%C3%A9n
Citera
2026-09-16, 00:49
Medlem
Man borde nog förbjuda Göran Greider istället så slipper man hans inavlade "insikter".
Citera
2026-09-16, 08:45
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Håller med. Kanske två veckor är drakoniskt men iaf dagen innan och valdagen borde vara fredade.

Jag tänker en dag innan jag också, men jag jämställer valdagen med hela förtidsröstningsperioden. Då blir det ju därefter.
Citera
2026-09-16, 08:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Hur ska detta gå till? Om TB-partiet får en röst ska då jag få en stol i Riksdagen? Hur mycket ska minst röst vara värd?

Ett mandat 1/349 i Riksens Ständer.. Får man det, så har man ett mandat.
-Thats It.
Visst, det blir många partier, so what?
Citera
2026-09-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Man borde nog förbjuda Göran Greider istället så slipper man hans inavlade "insikter".
Så sant
Citera
2026-09-16, 09:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Jag tänker en dag innan jag också, men jag jämställer valdagen med hela förtidsröstningsperioden. Då blir det ju därefter.

Under själva valdagen, så tycker inte jag att journalister eller partier ska påverka valmanskåren. Eter kl. 20.00 så är det OK som vanligt.
-Men "locket på" valsöndagen kl 8-20.
Citera
2026-09-16, 16:27
Medlem
Han har ju faktiskt en poäng. Varför behöver folk veta vem som har ett ”ointagligt försprång” flera veckor före valet? Det är knappast särskilt ”demokratiskt” att media kan mangla ut sådant dag efter dag, särskilt när man vet att opinionsmätningar i sig kan påverka människors beteende. Vad gör det med röstbenägenheten hos den som får höra att valet i princip redan är avgjort? I synnerhet när opinionsmätningarna har varit så fullkomligt fel ute på det senaste. Valun som SVT använde var ju skrattretande snett på det.

Vem hade ens kommit på idén att stödrösta på Liberalerna från första början? Hur många väljare har egentligen koll på vad L i grunden är för ett parti och vilka regeringssamarbeten de faktiskt kan tänka sig? Att rösta på L för att ”rädda” ett visst regeringsunderlag, trots att de lika gärna skulle kunna stödja en vänsterregering, säger ju en del om hur oinformerade val väljare kan göra. Man uppmanas "stödrösta" på ett parti utan att ens ha koll på vad den rösten faktiskt kan leda till.

Men folk behöver ju å andra sidan en valkompass för att kunna rösta i det här landet. Om man nu bryr sig så jävla mycket om ”demokratin” kan man ju börja fundera på om det inte vore en idé att faktiskt engagera sig i den lite mer än några veckor vart fjärde år.
Citera
2026-09-16, 19:13
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberigeln
... Hur skulle det påverka ett val?
Ja, man borde förbjuda opinionsundersökningar och from dagen då förtidsröstningen öppnar. Opinionssiffror över tid tolkas som trender, ger prognoser och leder till taktikröstning. Jag är urless på partiernas preliminära siffror och politiska kommentatorer som tolkar vartåt folket lutar. Dom styr folket och borde istället göra sitt uppdrag!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in