2026-09-16, 23:37
Medlem
Jag jobbar som rösträknare på Länsstyrelsen. Första gången jag gör det och tog en paus från plugget för att se hur det går till.

Först och främst så är det väldigt svårt att fuska som räknare. Räkningen kontrolleras av räkneledaren innan det att valkassen lämnas in, samt av en kontrollgrupp även efter det. Inte för att jag skulle vilja fuska, tycker det är kul med korrekt och snabb räkning.

Men jag märker att distrikten inte rapporteras direkt på val.se efter att vi räknat klart dem, kan ta någon dag extra.

Men något jag har lärt mig är hur komplicerat det är att rösta. Hade ingen aning hur listor fungerar och valmyndigheten är väldigt sparsam med information om det till allmänheten. T.ex, om ett parti har en nationell “hela landet” lista utöver den lokala kretslistan, så kan du skriva namnet på en partivalsedel så för vi över den till rätt lista. Men om du skriver namnet på slutet av en lokal namnvalsedel, så får vi inte räkna personrösten. Det blir ju fortfarande en röst på partiet dock.

Och något jag verkligen inte förstår, varför har SD två listor? Ingen röstar direkt på den andra listan, har aldrig sett den på en valsedel när jag räknat, men den är registrerad. När någon skriver “Jimmie Åkesson” på en sedel utan namnlista så måste vi lotta personrösten till en av de två listorna varenda gång. Kanske något strategiskt gjort av SD?
Citera
2026-09-17, 12:27
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downrightEsoteric
Jag jobbar som rösträknare på Länsstyrelsen. Första gången jag gör det och tog en paus från plugget för att se hur det går till.

Först och främst så är det väldigt svårt att fuska som räknare. Räkningen kontrolleras av räkneledaren innan det att valkassen lämnas in, samt av en kontrollgrupp även efter det. Inte för att jag skulle vilja fuska, tycker det är kul med korrekt och snabb räkning.

Men jag märker att distrikten inte rapporteras direkt på val.se efter att vi räknat klart dem, kan ta någon dag extra.

Men något jag har lärt mig är hur komplicerat det är att rösta. Hade ingen aning hur listor fungerar och valmyndigheten är väldigt sparsam med information om det till allmänheten. T.ex, om ett parti har en nationell “hela landet” lista utöver den lokala kretslistan, så kan du skriva namnet på en partivalsedel så för vi över den till rätt lista. Men om du skriver namnet på slutet av en lokal namnvalsedel, så får vi inte räkna personrösten. Det blir ju fortfarande en röst på partiet dock.

Och något jag verkligen inte förstår, varför har SD två listor? Ingen röstar direkt på den andra listan, har aldrig sett den på en valsedel när jag räknat, men den är registrerad. När någon skriver “Jimmie Åkesson” på en sedel utan namnlista så måste vi lotta personrösten till en av de två listorna varenda gång. Kanske något strategiskt gjort av SD?
Tack för svar! Vet du om antal som uppgavs efter avklarad räkning där du var var samma som det som offentliggjordes dagen efter? Många är misstänksamma kring fusk och korruption, därav min fråga...
Citera
2026-09-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Tack för svar! Vet du om antal som uppgavs efter avklarad räkning där du var var samma som det som offentliggjordes dagen efter? Många är misstänksamma kring fusk och korruption, därav min fråga...

Jo, ärligt talat tänkte jag först inte på det. Man blir snabbt trött på siffrorna. Men kör allt med min grafräknare och blev nyfiken och letade upp ett av de första distrikten jag räknade. Det är ett blåare distrikt i en röd stad och ser ut att stämma. M gick från 183 till 184, SD från 189 till 193, V stannade på 131 och kan se att jag summerat tal till 184, 193 och 131. S fick en också men satt själv inte med den.

Det är ovanligt att man förlorar röster, men nån gång har vallokalen räknat fel och man hittar färre i valkassen. Man lägger oftare på, eftersom alla dubletter först räknas som ogiltiga men om rösten är till samma parti så lägger vi till den i kontrollen. Det enda jag själv fäller är personröster, alltså fel lista eller flera kryss osv.

Om det skulle ske fusk så är det osannolikt på Länsstyrelsen. Det är massvis med tjänstemän där, allt känns väldigt offentligt, P4 intervjuade mig, räkneledarna gör annat på länet och är tvungna att vara där och tror ingen vill vara kvar med en valkasse en minut längre.

Jobbade även som röstmottagare i en mindre vallokal med SD-majoritet och vi var ett glatt gäng som bara ville bli färdiga med valet. Lite spännande då jag säkerligen inte ser svensk ut, fast hjälpte någon att hitta SD-sedlarna och de var otroligt tacksamma, haha. Dock är det ganska kaotiskt att räkna i vallokalen. Vi hade en diff från röstlängden men hade ingen sedelräknare och orkade inte räkna om igen efter midnatt. Så förstår varför sånt händer när jag nu själv kontrollräknar.
Citera
2026-09-24, 00:47
Medlem
MikeStrutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt
Måste man uttrycka sig sådär? Jag fattar inte.
Klart man uttrycker sig som en man! Beklagar om du föddes med testosteronbrist.
Citat:
Ursprungligen postat av Snylt
Ägna ditt liv du till att säga svartskalle. Hoppas det ger dig lycka
Tappade din mamma dig med huvudet före i golvet som barn, jävla nörd...
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in