Citat:
Ursprungligen postat av
rednaxela90
Tack för svar! Vet du om antal som uppgavs efter avklarad räkning där du var var samma som det som offentliggjordes dagen efter? Många är misstänksamma kring fusk och korruption, därav min fråga...
Jo, ärligt talat tänkte jag först inte på det. Man blir snabbt trött på siffrorna. Men kör allt med min grafräknare och blev nyfiken och letade upp ett av de första distrikten jag räknade. Det är ett blåare distrikt i en röd stad och ser ut att stämma. M gick från 183 till 184, SD från 189 till 193, V stannade på 131 och kan se att jag summerat tal till 184, 193 och 131. S fick en också men satt själv inte med den.
Det är ovanligt att man förlorar röster, men nån gång har vallokalen räknat fel och man hittar färre i valkassen. Man lägger oftare på, eftersom alla dubletter först räknas som ogiltiga men om rösten är till samma parti så lägger vi till den i kontrollen. Det enda jag själv fäller är personröster, alltså fel lista eller flera kryss osv.
Om det skulle ske fusk så är det osannolikt på Länsstyrelsen. Det är massvis med tjänstemän där, allt känns väldigt offentligt, P4 intervjuade mig, räkneledarna gör annat på länet och är tvungna att vara där och tror ingen vill vara kvar med en valkasse en minut längre.
Jobbade även som röstmottagare i en mindre vallokal med SD-majoritet och vi var ett glatt gäng som bara ville bli färdiga med valet. Lite spännande då jag säkerligen inte ser svensk ut, fast hjälpte någon att hitta SD-sedlarna och de var otroligt tacksamma, haha. Dock är det ganska kaotiskt att räkna i vallokalen. Vi hade en diff från röstlängden men hade ingen sedelräknare och orkade inte räkna om igen efter midnatt. Så förstår varför sånt händer när jag nu själv kontrollräknar.